מה משותף לזארה, נייקי, איקאה וקרטר'ס? נסו להזמין באינטרנט ותגלו

מה משותף לזארה, נייקי, איקאה וקרטר'ס? נסו להזמין באינטרנט ותגלו

חלק מהחברות חוסמות צרכנים ישראלים, אחרות משווקות לישראלים במחירים הרבה יותר גבוהים לעומת מחיריהן בחו"ל. במשרד הכלכלה טוענים שיטפלו בכך. האמנם?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בקול ענות תרועה הכריז משרד הכלכלה כי הוא יוצא להילחם בקיפוח של הצרכנים הישראלים, אשר מופלים לרעה על-ידי רשתות בינלאומיות כמו זארה, איקאה, נייקי, קרטרס ועוד.

ואכן, יש מכנה משותף בין כל המותגים הבינלאומיים הללו – כולם משווקים את תוצרתם לישראלים במחירים גבוהים יותר מאשר בחו"ל. חלקם אפילו לא מוכרים כאן באינטרנט, למרות שבחו"ל בהחלט אפשר.

כך למשל, רשת האופנה זארה מאפשרת הזמנה באינטרנט במקומות רבים בעולם, אך כאן בישראל הצרכן הישראלי יכול רק לראות את הפריטים – ולרוץ לרכוש אותם בסניף.

אתר איקאה – לראותם בלבד

אותו דבר מתרחש גם באתר של איקאה – האתר הוא תדמיתי ואינפורמטיבי, אפשר להסתכל שעות בקטלוג, אך מי שירצה להזמין את המוצרים יצטרך לכתת רגליו אל הסניפים, לעמוד בתור ולסחוב את הפריטים אל האוטו.

אצל נייקי המצב קצת שונה – אפשר להזמין באתר, אך המחירים גבוהים מאוד בהשוואה למחירי המוצרים של נייקי בחנויות המקוונות שלה בחו"ל.

באתר של המותג קרטר'ס (carter's) עושים "קומבינה" אחרת על הצרכנים הישראלים. פשוט לא מאפשרים לבצע שילוח מהאתר הבינלאומי של קרטר'ס לישראל. הצרכנים הישראלים צריכים להיכנס לאתר הישראלי של המותג.

כל זאת, מבלי שאמרנו מילה על המחירים עצמם – שהם באופן קבוע ושיטתי גבוהים יותר מאשר המחירים של המותגים הללו לצרכנים במדינות אחרות בעולם.

הנה כמה דוגמאות שמצא משרד הכלכלה בבדיקה שעשה לאחרונה:

פערי המחירים ברשת זארה (מקור: משרד הכלכלה)

קטגוריה מוצר ישראל גרמניה הולנד ספרד צ'כיה רומניה אנגליה צרפת
בלייזר נשים LONG DOUBLE BREASTED JACKET 600 392 392 355 424 390 445 392
שמלות נשים PLEATED DRESS 330 234 234 157 242 86 270 157
תיקי נשים QUILTED LEATHER CROSSBODY BAG 500 317 353 317 348 347 360 317
בלייזר גברים TUXEDO BLAZER 700 511 511 396 348 434 450 511
נעלי גברים BLUE LEATHER SHOES WITH SIDE STRIPE 450 317 317 277 393 347 360 317

פערי המחירים בין אתרי נייקי (Nike)

קטגוריה מוצר ישראל ארה"ב גרמניה הולנד ספרד צ'כיה רומניה אנגליה צרפת
נעלי ריצה בנים NIKE AIR VAPORMAX FLYKNIT 1150 706 832 832 832 832 851 765 832
נעלי ריצה נשים NIKE AIR MAX 2017 1050 671 753 753 753 753 773 630 753
בגד ים נשים HURLEY PHANTOM 202 FULLSUIT 1950 1007 1506 1054 1054 1054 1937 868 1054
ז'קט נשים NIKE HYPERSHIELD 750 530 595 595 595 595 719 562 595
ז'קט גברים NIKE SPORTSWEAR DYNAMIC REVEAL 950 353 396 396 396 868 427 396

פערי מחירים באיקאה (מקור: משרד הכלכלה)

קטגוריה מוצר ישראל ארה"ב גרמניה הולנד ספרד צ'כיה רומניה אנגליה צרפת
ספות- 3מושבים FRIHETEN 2595 1763 1582 1582 1383 1512 1295 1687 1502
ספות- 3מושבים HOLMSUND 2995 2116 2176 2176 2176 1966 1642 2024 2097
שולחנות אוכל JOKKMOKK 595 526 472 396 472 407 426 400 511
מיטה BRIMNES 1495 880 591 630 789 528 608 760 670
שולחן כתיבה MICKE 495 279 274 274 274 271 252 270 297

יש מה לעשות? משרד הכלכלה מבטיח הבטחות שווא

במשרד הכלכלה התאהבו בסיסמאות על יוקר המחיה, אשר שר הכלכלה הטרי אלי כהן מזהה כמביאות רייטינג. אבל האם במקרים הללו יש מה לעשות? ממש לא בטוח.

הנה ציטוט מההודעה ששלח המשרד:

"באתר IKEA המחירים המוצגים לצרכן הישראלי גבוהים בכ-69%; ברשת NIKE יקר בכ-55%; בזארה המחירים גבוהים בכ-42% ובאתר האינטרנט הבינלאומי CARTERS אין אפשרות משלוח לישראל. משרד הכלכלה יגביר את האכיפה כנגד חסימות גיאוגרפיות מול יצרנים מונופוליסטים ומול היבואנים הבלעדיים".

כיצד תוגבר האכיפה? האם יש בכלל אכיפה שאפשר להגביר והאם יש בכלל דרך לאכוף? הנה מה שמבטיחים במשרד הכלכלה: "טרם הפנייה למוסדות הבינלאומיים ונקיטת צעדים מול היבואנים, מתכוון המשרד לבחון מגוון כיוונים לטיפול בתופעה, בין היתר שימוש בדיני הגבלים עסקיים לאסור על התופעה בשל היותה פוגעת בתחרות.

"כמו כן, תיבחן הגברת האכיפה כנגד יצרנים מונופוליסטים שמפלים את הצרכן הישראלי לרעה במכירה באינטרנט מול מכירה דרך המפיץ הישיר. בנוסף יפעל המשרד מול האיחוד האירופי לנקיטת הליכים בגין אפליה באינטרנט וליצירת ממשקי שיתופי פעולה מול רשויות לסחר הוגן באירופה למניעת התופעה בישראל".

אין ספק שיש פה הרבה אמירות שנשמעות יפה, אבל האם יש להן אחיזה במציאות? באילו גופים מונופוליסטיים בדיוק מדובר? האם איקאה, נייקי או זארה הן מונופול? ודאי שלא. כדי שחברה תוגדר מונופול, הוא צריך לשלוט בנתח שוק של יותר מ-50% בענף מסוים. בישראל יש הרבה מאוד חברות אופנה, הנעלה וריהוט – כך שאותן חברות שמשרד הכלכלה שם על הכוונת באופן אקראי לחלוטין – ממש לא עונות להגדרה הזאת/

מפליא שבכלל בחרו במשרד להשתמש במונחים הללו.

בסופו של דבר, אנחנו חיים בשוק חופשי והתחרות בו חופשית. יש מעט מאוד דרכים לכפות על חברות מסחריות הפועלות כחוק להוזיל מחירים או לפתוח את אתרי האינטרנט שלהן לרכישות של ישראלים, אם הן אינן מעוניינות בכך.

לכן, טוב יעשה משרד הכלכלה אם יעסוק בעניינים שהוא באמת יכול לחולל בהם שינוי, ולא יבטיח לישראלים הבטחות שווא.


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות