שונאים לצאת פראיירים? זה הפער בין סופר-פארם וניו פארם לחנויות אחרות

שונאים לצאת פראיירים? זה הפער בין סופר-פארם וניו פארם לחנויות אחרות

מי יקרה יותר – ניו פארם או סופר-פארם? ממצאי משרד הכלכלה תואמים השוואות שפורסמו בפואנטה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

את העובדה שסופר-פארם וניו פארם מוכרות ביוקר אנחנו יודעים, וגם כאן בפואנטה פרסמתי כמה וכמה כתבות שמדגימות זאת (כך למשל, השוואה בין מחירי שמפו הד אנד שודלרס, השוואת ויטמינים ועוד).

אלא שהיום סוף סוף חשף משרד הכלכלה את נתוני ההשוואה שהוא ביצע לאחרונה בין מחירים של 28 מוצרים ב-56 חנויות – החל מניו פארם וסופר-פארם, דרך רשתות השיווק ועד בתי מרקחת קטנים.

בעקבות הממצאים יצא המשרד בקריאה חסרת תקדים לצרכנים – לחשוב פעמיים לפני שהם קונים מוצרי טיפוח ברשתות הפארם.

מה הקפיץ את משרד הכלכלה? פער של 20% על אותו סל מוצרים בדיוק בין רשתות הפארם הגדולות רשתות השיווק – כשבתי המרקחת וחנויות הפארם הקטנות אפילו זולות יותר.

לפי הנתונים, הדאודורנטים ברשתות הפארם יקרים ב-29% ו-22% מחנויות הפארם הקטנות ומרשתות שיווק המזון הגדולות בהתאמה; השמפו, המרכך והסבון ברשתות הפארם יקרים ב-14% ו-12% ביחס לחנויות הפארם הקטנות ורשתות השיווק הגדולות בהתאמה; ומשחות השיניים יקרות ב-14% ו-10% ברשתות הפארם ביחס למחירן בחנויות הפארם הקטנות וברשתות  השיווק הגדולות בהתאמה.

השוואת רשתות פארם רשתות שיווק

מחיר הסל היקר ביותר בבדיקת המשרד היה כ-600 שקל, ובדיוק 100 שקל פחות בחנויות פארם קטנות – וזאת מבלי לקחת בחשבון מבצעים.

שתי רשתות הפארם מקפידות להציע מבצעי כמות שגורמות לצרכנים לקנות יותר מכפי שהם צריכים (כמו 1+1, השני בשקל וכו'), וכאשר משקללים את המבצעים, הפער בין סופר-פארם וניו פארם לבין רשתות שיווק כמו שופרסל ורמי לוי מצטמצם לכ-8%.

מי יותר יקרה – סופר פארם או ניו פארם?

מבין שתי רשתות הפארם, ניו פארם היא היקרה יותר. לפי הבדיקה, ניו פארם והמשביר לצרכן נמצאו יקרות בכ-8% ביחס לסופר פארם. גם רשת המשביר נבדקה, למרות שהיא לא לחלוטין רשת פארם. התוצאה: ניו פארם והמשביר לצרכן, המחזיקות יחדיו בנתח שוק של כ-5% משוק הטואלטיקה, נמצאו היקרות ביותר במדגם.

זה כמובן לא הופך את סופר-פארם לזולה. חנויות הפארם הקטנות נמצאו זולות מסופר-פארם בלמעלה מ-18%.

מה עושה משרד הכלכלה?

על רקע נתונים אלו זומנו נציגי רשתות הפארם, רשתות המזון הגדולות וחנויות הפארם לדיוני התייחסות שהתקיימו בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה שי רינסקי.

הנציגים טענו שמי שאשם במחירי הפארם הגבוהים הם בעיקר היבואנים והיצרנים הבינלאומיים. טענה זו אינה מופרכת לחלוטין – גם בבדיקות המשרד עלה כי כאשר יש כניסה של יבוא מקביל ניכרת ירידה במחירי המוצרים. עם זאת, טענה זו לא יכולה להסביר את הפערים בין סופר-פארם וניו פארם לשאר החנויות.

כך או כך, במשרד הכלכלה יצאו לאחרונה בקמפיין הקורא לצרכנים להוריד אפליקציות ולהשוות בין המחירים ברשתות הפארם, אלא שכפי שפרסמתי כאן – ניו פארם בכלל לא העבירה את מחיריה למאגר המחירים, כך שרק המחירים של סופר-פארם זמינים להשוואה באפליקציות.

בנוסף, פועלים במשרד וברשות להגבלים עסקיים לטפל בבעיית הבלעדיות שמאפשרת ליבואנים מסוימים לגבות מחירים גבוהים, וכן מקדמים הקלות ליבואנים מקבילים.

לאחרונה, כפי שגם פורסם כאן, התבשרנו שתופסק הבלעדיות של סופר-פארם בקניונים רבים בארץ.

צעדים אלה באים באיחור רב, לאחר שבעשור האחרון התחזקה מאוד הדומיננטיות של רשתות הפארם והביאה לסגירתם של בתי מרקחת רבים – כפי שאפשר לראות מהנתונים שפרסם משרד האוצר לאחרונה ופורטו בכתבה שפורסמה בפואנטה לפני כשבועיים.

עזבו את רשתות הפארם. מה עם הצרכנים?

צריך לזכור שהצרכנים הישראלים אשמים לא פחות מרשתות הפארם במצב שנוצר – ובמידה רבה, אין להם להלין אלא על עצמם. כאשר צרכן מעדיף להיכנס לרשת שהוא יודע כי היא יקרה, הוא ממשיך לחזק אותה ולהחליש את החנויות הפרטיות.

הצרכנים מתפתים למבצעים נקודתיים, נרשמים למועדוני לקוחות ורצים אחרי הקופונים ומבצעי הסופר פייב של שתי רשתות הפארם.

הם שוכחים כי עליהם להשוות מחירים של סל כולל ולא מבינים את החשיבות שיש להם בשמירה על התחרות.

תגובת סופר-פארם: "יש מתחרים רבים, הצרכן יכול לבחור"

מסופר-פארם נמסר כך: "סופר-פארם מברכת על פעילות משרד הכלכלה בתחום הטואלטיקה ומשתפת עימו פעולה. בהתאם לחוק פרסום המחירים יכול כיום  כל אזרח בכל רגע נתון להשוות את מחירי המוצרים אותם רוצה לרכוש וליהנות מהמבצעים הרבים שמציעה הרשת, כפי שציין גם משרד הכלכלה, וכן ממותג לייף, המהווה אלטרנטיבה משתלמת ואיכותית. לפיכך הבדיקה הנ״ל שנעשתה באפריל אינה מהווה שום כלי בידי הצרכנים.

"בהמשך לדוח הבדיקה של משרד הכלכלה נפגשה הנהלת סופר-פארם עם מנכ״ל משרד הכלכלה וצוותו והציגה בפניהם שורה של נתונים, בהם גם הצביעה על מספר טעויות בבדיקה ובמחירים.

"הבדיקה מעידה בראש ובראשונה כי סופר-פארם פועלת בשוק עם מתחרים רבים: שורה ארוכה של רשתות מזון, בתי מרקחת, קוסמטיקה, כמו גם מתחרים בזירת האינטרנט, כך שבפני הצרכנים עמדה מאז ומעולם הבחירה היכן לקנות מוצרי טואלטיקה.

"רווחיותה של סופר-פארם אינה שונה משל כל רשת קמעונאית אחרת בישראל, כפי שהציגה הרשת למשרד הכלכלה.

"נשמח להמשיך ולשתף פעולה עם משרד ככלכלה ואנו בטוחים כי מלחמתו של המשרד בהיעדר תחרות בקרב היבואנים של המותגים הבינלאומיים תסייע בהורדת יוקר המחיה".

תגובת ניו פארם: "מחירינו אטרקטיביים בהשוואה למתחרים"

מניו פארם נמסר: "ניופארם פועלת לאורך כל השנה ובאופן קבוע להוזלת מחירי המוצרים המוצעים על ידה ללקוחותיה ובכללם מוצרי הטואלטיקה, זאת מתוך תפיסת עולם כי תחרות בריאה  מביאה תועלת לא רק לצרכן אלא גם לקמעונאי.

"כפי שצוין במצגת, הנתונים אינם בעלי תוקף סטטיסטי מייצג ולא נועדו לייצג או לתאר מדיניות או מצב קבוע אלא מהווים דגימה חד פעמית למוצרים ספציפיים וביום מסוים בלבד. הבדיקה אינה מתייחסת למחיר המוצרים ליח' במסגרת מבצעי עומק משולבים שעורכת הרשת פעמים רבות (כדוגמת קנה אחד קבל שני בחינם, מוצר שני ב-50% וכדומה). מחירי המוצרים ליח' במסגרת מבצעים אלה זולים באופן ניכר מהמתחרים.

"אין בנתונים כדי לתרום להבנת תמונה מייצגת של המצב ולא ברור ערכם הצרכני והתרומה בפרסומם.

"תשומת לב כי דוחות נילסן להשוואות מחירים קבועות יומיות ולאורך תקופות ממושכות הנערכות תחת מדדים וסטנדרטים סטטיסטיים מחמירים (אשר הוצגו גם למשרד הכלכלה) מציגים תמונה סטטיסטית מייצגת המלמדת כי מחירי המוצרים ברשת למול מתחריה הינם תחרותיים מאוד ובמגוון רחב של מוצרים זולים באופן ניכר מהמתחרים.

"עם קבלת עותק מדוח משרד הכלכלה ברשת, בדקה הרשת את מחירי המוצרים שצוינו במדגם באותו יום (25.6.17) מהם עולה כי מחירי המוצרים זולים באופן ניכר מהמתחרים (שופרסל, סופר-פארם).

"בשונה מחנויות הפארם הקטנות, הרשתות הקמעונאיות מצויות (ואף כורעות תחת) תחת רגולציה מחמירה ומתרחבת הייחודית להן מפאת גודלן ואופי פעילותן (למול החנויות הקטנות), ובכלל זה דרישות מחמירות בדבר אופן סימון המחירים ומבצעים (הגוזרים עלויות תפעול גבוהות במיוחד), דרישות רגולטוריות בתחום איכות הסביבה ומשרד הבריאות, חובת הנגשת מבנים, חובת העסקת בעלי מוגבלויות, הצבת מתקנים יחודיים ועוד. דרישות אלה אשר לא חלות על חנויות קטנות, הינן בעלות השפעה טבעית על תמחור המוצרים.

"לדעת הרשת בסיס השוואה בין רשתות פארם לחנויות פארם קטנות, הינו בסיס השוואה שגוי ויש בו כדי ליצור עיוות בנתונים, לפגוע מהותית בתוקף המסקנות העולות מנתונים אלה ולהציג תמונת מצב מטעה. מדובר בסוג שונה של גופים שאינם ברי השוואה וזאת בשים לב למאפייני הפעילות, מערך ההוצאות של כל גוף, הרגולציה החלה על כל גוף ועוד.

"פעילות הטואלטיקה במשביר לצרכן הינה שולית בהיקפה ומוצרי הטואלטיקה המוצעים ללקוחות המשביר משמשים מוצרים משלימים בלבד כשהמשביר פעילה בתחום הקוסמטיקה בו היא מובילה את השוק במחירים אטרקטיביים ותחרותיים באופן מובהק.

לסיכום, יובהר כי גם לשיטת משרד הכלכלה עצמו, הנתונים שהוצגו אינם מתארים מצב קיים או קבוע ואלה מייצגים מצב תמחירי בנקודת זמן בודדת בלבד. במאפייני השוק ובאילוצים הרגולטורים הקיימים, ניו פארם מציעה ללקוחותיה מוצרים במחירים אטרקטיביים ותחרותיים למול המתחרים, כשבמגוון רחב מאוד מתוכם המחירים שמציעה ניופארם זולים באופן מובהק ממחיריהם אצל המתחרים".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות