משרד החקלאות מציג: כך נשלם פחות על סל בסיסי של 16 ירקות ופירות

משרד החקלאות מציג: כך נשלם פחות על סל בסיסי של 16 ירקות ופירות

משרד החקלאות מתקשה להתמודד עם רשתות השיווק, ויוזם הקמת שוקי איכרים כדי לעודד מכירת ירקות ופירות במחיר זהה או נמוך מהמחיר הסיטונאי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רכישה של ירקות ופירות ישירות מהחקלאים חוסכת את פערי התיווך, אבל יש צרכנים לא מעטים שאין באזור מגוריהם נקודת מכירה קבועה, ובסופו של דבר הם מוצאים את עצמם קונים ברשתות השיווק גם אם היו מעדיפים לקנות ישירות מהחקלאים.

כבר שנים ארוכות שהחקלאים והצרכנים מלינים על משרד החקלאות בפרט ועל הממשלה בכלל, שאינם מטפלים בפערי התיווך, אשר בגינם החקלאים מקבלים תמורה עלובה על התוצרת ואילו הצרכנים משלמים ביוקר. למרות הטענות, הממשלה כשלה בטיפול בנושא וגם היוזמות להכנסת הירקות והפירות לסוג של פיקוח לא קודמו בלשון המעטה.

לאחרונה הודיע משרד החקלאות כי הוא ייתן תמיכה לרשויות מקומיות שיפעילו שוקי איכרים שבהם יימכר סל מוצרים של פירות וירקות במחיר מוזל עבור הצרכן. המחיר לצרכן אמור להיות זהה או נמוך מהמחיר הסיטונאי שנקבע לירק – כאשר מחיר זה נקבע כל יום ומתפרסם באתר תוצרת הארץ.

המוכרים בשווקים אלו יכולים להיות החקלאים עצמם ויכולים להיות סיטונאים – אך במשרד החקלאות מדגישים כי כדי לצמצם את פערי התיווך בשרשרת השיווק, תינתן תמיכה גבוהה יותר לרשויות שיתנו לחקלאים מקומיים למכור את התוצרת ישירות, על פני רשויות ש"יסתפקו" בדוכנים של סיטונאים.

בסופו של דבר, הרעיון הוא שמחיר הירקות והפירות יהיה נמוך מהמחיר הסיטונאי.

השווקים שייפתחו יהיו מקורים וייפתחו לפחות לקראת סוף השבוע בימי שישי במשך כל חודשי השנה (46 שבועות), לכל הפחות חמש שעות ביום ובימים נוספים לפי בחירת הרשות המקומית. כל רשות המעוניינת בקבלת התמיכה תחויב שלא לגבות כל תשלום עבור הדוכן מהיצרנים, לרבות לא בעבור חשמל, דמי ניהול, מים, ארנונה, שירותי ניקיון, שירותי פינוי פסולת, דמי שירות וכדומה.

נוהל התמיכה פורסם באתר משרד החקלאות, ועד כה הגישו בקשה רק 11 רשויות. הרשימה אמורה להיסגר היום, אך ייתכן שהמועד יוארך.

התקציב הכולל של התמיכה עומד על 20 מיליון שקל למשך 3 שנים, כאשר היקף התמיכה לכל רשות מקומית ינוע בין 330,000 שקל ל-750,000, וזאת בהתאם למספר הדוכנים שיעמדו לרשות החקלאים באותו השוק.

לפי הודעת המשרד, השווקים החדשים ייפתחו לקראת סוף השבוע בכל חודשי השנה, ובכניסה לשוק יוצב שילוט ובו מחירי המוצרים המהווים את סל הבסיס שיכלול  16 מוצרי ירקות ופירות: מלפפון, עגבנייה, פלפל אדום, חציל, בצל, גזר, תפוח אדמה, בננות, תפוח מוזהב וסמית, אבוקדו, אשכולית, תפוז ולימון.

החקלאים לא מחכים – הקימו את מיזם פארמוביל

בינתיים, כפי שפורסם בפואנטה לאחרונה, יש כל מיני דרכים אחרות לקנות באופן ישיר מהחקלאים, כאשר היוזמה החדשה ביותר היא זו שמוביל החקלאי ברק אומגה, אשר הקים את פארמוביל – שוק חקלאי נודד במשאיות. בשלב זה פועלות המשאיות של פארמוביל בראשון לציון – בכל יום בנקודה אחרת. מומלץ להיכנס לעמוד הפייסבוק ולהתעדכן.
לדברי אומגה, הרעיון של משרד החקלאות יתקשה לעמוד במבחן המציאות – והוא אף עלול לגרום לחקלאים להפסיד. "ראשית, חקלאים לא צריכים להיות מוכרים, חקלאים צריכים לגדל ירקות. שנית, כל חקלאי מגדל פרי או ירק אחד או שניים, ולכן לרבים מהם לא ישתלם להגיע, ושלישית, יש בעיה עם ההצמדה למחיר הסיטונאי. אין התייחסות לבלאי ולהובלה. בסופו של דבר, עלול לקרות מצב שהחקלאים רק יפסידו. חבל שלא התייעצו מספיק לפני שיצאו לדרך עם היוזמה הזאת".
רעיונות נוספים על קנייה ישירות מהחקלאים, למשל דרך אתר שוקבוק או דרך טנדר, אפשר למצוא בכתבה שפורסמה כאן לפני מספר חודשים.
דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות