תובעים את מיקרוסופט: העדכון הכפוי של ווינדוס 10 הרס לנו את המחשב

תובעים את מיקרוסופט: העדכון הכפוי של ווינדוס 10 הרס לנו את המחשב

מדובר בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד מיקרוסופט בארה"ב, לאחר שהחברה פיצתה לקוחה שנפגעה ב-10,000 דולר. ומה בארץ? 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

העדכון שכפתה מיקרוסופט על לקוחותיה בשנה שעברה, שהביא להתקנה אוטומוטית של עדכון מערכת ההפעלה חלונות 10 (Windows 10), הביא משתמשים במדינת אילינוי שבארה"ב להגיש נגדה תביעה ייצוגית. המשתמשים טוענים שהשדרוג למערכת ההפעלה החדשה של Windows 10 הרס את הכונן הקשיח או גרם להם לאבד נתונים, ואילץ אותם לקנות מחשב חדש או לשלם עבור תיקונים.

כזכור, ביוני האחרון פרסמתי כאן כי מיקרוסופט חויבה לשלם לצרכנית אמריקנית 10,000 דולר בגין השדרוג הכפוי לווינדוס 10.

מיקרוסופט פרסמה את הגירסה העדכנית ביותר של מערכת ההפעלה שלה, Windows 10, ביולי 2015.

במשך שנה לאחר השקתה, מיקרוסופט הציעה לכל משתמשי Windows שדרוג חינם למערכת ההפעלה החדשה.

השיווק נעשה בצורה אגרסיבית על-ידי הוספת פרסומות מוקפצות עבור Windows 10 לתוך עדכוני האבטחה של המשתמשים למערכת ההפעלה הקודמת שלהם.

לאחר התקנתו של אותו עדכון מערכת, החלה תיבת חלונות קופצים להופיע במסכי המשתמשים מספר פעמים ביום והציעה להם שדרוג חינם ל-Windows 10. 

המשתמשים אומרים שהמודעות היו קשות להסרה, אפילו עבור משתמשים בעלי ידע במחשבים, ולא ניתנה אפשרות לסרב לשדרוג או לחסום מודעות עתידיות.

יתר על כן, לאחר התקנת Windows 10, לא הייתה למשתמשים שום דרך להסיר את ההתקנה ולחזור למערכת ההפעלה הקודמת שלהם. 

התובעים, שהגישו את התביעה לבית משפט פדרלי בשיקגו, טענו שבמקרים מסוימים Windows 10 הותקן ללא אישורם.

אחת התובעות סיפרה שהכונן הקשיח שלה קרס לאחר שמערכת ההפעלה הותקנה ללא שנתנה לכך אישור מפורש, והיא נאלצה לקנות מחשב חדש. תובע אחר אמנם בחר במודע לשדרג את המחשב שלו, אך האפליקציות שהיו מותקנות בו הפסיקו לעבוד לאחר ההתקנה.

תובע שלישי אומר כי הוא שדרג את המערכת לאחר שבמשך חצי שנה המודעות קפצו על המסך שלו מספר פעמים ביום, ובכל פעם כזאת הוא לחץ על "לא". לדבריו, לאחר שלושה ניסיונות להוריד את Windows 10, שכל אחד מהם תקע את המחשב לפרקי זמן ארוכים, המחשב שלו נהרס והוא נאלץ לשלם למיקרוסופט כדי שהמחשב שלו יפעל שוב.

התובעים דורשים פיצויים עונשיים עבור כל תושבי אילינוי שסבלו מאובדן נתונים או נזק למחשב שלהם בתוך 30 יום משדרוג Windows 10, וזאת בגין הפרת אחריות, חבות מוצר, רשלנות ומרמה צרכנית.

בתגובה לתביעה אמר דובר מיקרוסופט: "תוכנית השדרוג בחינם של Windows 10 היתה בחירה שנועדה לסייע לאנשים לנצל את Windows המאובטח ביותר והיעיל ביותר. ללקוח היתה אפשרות לא לשדרג ל-Windows 10. אם לקוח ששדרג במהלך השנה, היה זקוק לעזרה בחוויית השדרוג, היו לנו אפשרויות רבות, כולל תמיכת לקוחות ללא תשלום ו-31 יום לחזרה למערכת ההפעלה הישנה. אנו סבורים כי טענות התובעים הן חסרות בסיס".

ובארץ: בקרוב דיון בייצוגית דומה

בחודש יוני האחרון דיווחתי כאן על בקשה לתביעה ייצוגית דומה, שהוגשה נגד מיקרוסופט על-ידי שני ישראלים שנפגעו גם הם מהעדכון הכפוי של מערכת ההפעלה ווינדוס 10 (ת"צ 13865-06-16). 

לפי הבקשה, התובע סירב באופן עקבי ומכוון לאשר את הצעת ההתקנה של ווינדוס 10, אך המערכת הותקנה בניגוד לרצונו. כתוצאה מכך, המחשב שלו פעל באופן איטי יותר, הוא עצמו התקשה להסתגל למערכת החדשה ודפדפן האקספלורר לא עבד. לבסוף פנה לטכנאי כדי שיתקין מחדש את המערכת הקודמת. התובעת השנייה סירבה גם היא לשדרג את המערכת והופתעה לגלותה שם למרות סירובה. היא התקשתה להסתגל אליה וחלק מהתוכנות שעד השדרוג פעלו היטב – הפסיקו לעבוד, כמו תוכנת הפקס והמדפסת.

עוד טוענים התובעים כי מדובר בחדירה למחשב ללא רשות, והם מוטרדים מהפגיעה בפרטיותם לא פחות מאשר מהפגיעה ביכולת לתפעל אותו. התובעים אף טוענים שמדובר בהפרת חוזה של מיקרוסופט מול הלקוחות שלה, אשר רכשו את ווינדוס 7 כדין.

דיון בבקשה יתקיים בסוף החודש הזה, 26.4.2017.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות