טור אישי: איך הפך המנהג היפה של משלוח המנות לנטל כלכלי ולוגיסטי משולל מגע אישי

טור אישי: איך הפך המנהג היפה של משלוח המנות לנטל כלכלי ולוגיסטי משולל מגע אישי

0% הכנה בבית, 100% מוצרים קנויים, 0% מעורבות של הילד, 100% (עוד) משימה של ההורים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הנה מגיע היום הגדול של משלוחי המנות בבתי הספר, משלוח שאמור להיות מתוק ומשמח, אבל בעיניי טעמו נפגם.  

משלוח מנות הוא מנהג מקסים, מנהג שמחנך לנתינה, ליצירתיות, לקשר ולתקשורת בין אנשים. אלא שכמעט כמו כל מה שקרה למנהגי החגים שלנו, גם כאן הפך המנהג לנטל כלכלי ולפעולה אוטומטית שעושים ללא מחשבה וללא שום נגיעה אישית, כחלק מתרבות הצריכה וכתוצאה ממצוקה תמידית של זמן. לכל זה מתלווה אווירת התחרות האופפת אותנו, שמתודלקת ברשתות החברתיות עם כל תמונה שמעלים.

למעשה, מדובר בחגיגה שנמשכת כבר שבוע – לפחות בקרב משפחות עם ילדים. שבוע ארוך של העברת מתנות וממתקים בסגנון "גמד-ענק", כשבכל יום נדרשים הילדים (וההורים) להפגין יצירתיות, וכמובן, לא לאכזב ולא להצטייר כקמצנים, חס וחלילה.

כאמור, השבוע הזה מגיע לסיומו מחר, כשהילדים המחופשים והמתרגשים יגישו את משלוחי המנות לחבריהם. כמה מהם הכינו את מרכיבי המשלוח בעצמם? כמה מהם אפו? קישטו? כתבו ברכה יפה?

בודדים מאוד, כנראה.

יש להניח שרוב משלוחי המנות מחר יהיו מורכבים מחטיפים קנויים, מוופלים, משוקולדים, מסוכריות ומאוזני המן קנויים. כל אלה יהיו מונחים בתוך אריזה מוכנה.

0% הכנה בבית, 100% מוצרים קנויים, 0% מעורבות של הילד, 100% (עוד) משימה של ההורים.

גם אם נעזוב בצד את ההוצאה הכלכלית שהופכת למשמעותית ככל שמספר הילדים בבית רב יותר, יש משהו מנוכר בכל הסיטואציה הזאת, שגם הופך אותה למיותרת.

ולכל האקט הטכני הזה מתווספים היבטים נוספים, לא פחות בעייתיים: ראשית, כמויות הסוכר, המלח והשמן שנכנסות לגופם של הילדים הן עצומות. בעידן שבו כל ילד שלישי סובל מעודף משקל, חגיגת הג'אנק הזאת לחלוטין מיותרת.

שנית, הזיהום הסביבתי שנוצר מערימות הצלחות החד-פעמיות וקערות הפלסטיק שבהן מוגשים אותם משלוחי מנות – שהרי זה הכי קל והכי נוח. 

בשורה התחתונה, טוב תעשה מערכת החינוך אם תעודד את הילדים בפורים לנתינה אחרת, למשלוחי מנות בריאים יותר, לשמירה על הסביבה ולהשקעה בחבריהם, ובמקביל תשים סוף לחגיגת ההוצאות המתנפחת. 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות