ככה זה כשלא מחלקים שקיות חינם: ירידה של 80% במכירת שקיות פלסטיק

ככה זה כשלא מחלקים שקיות חינם: ירידה של 80% במכירת שקיות פלסטיק

הצרכנים הישראלים התרגלו מהר מאוד – לפחות בחלקם הגדול – לצאת מהבית עם סלים רב-פעמיים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הטלת תשלום, ואפילו סמלי, על שקיות ניילון היא מהלך כל כך פשוט, כל כך סביבתי וכל כך מובן מאליו – עד כי לא ברור מדוע לקח שנים ארוכות כל כך לחוקק את חוק השקיות.

הנתונים מדברים בעד עצמם: בשלושת החודשים הראשונים של 2017, מרגע כניסת החוק לתוקף ב-1 בינואר 2017 ועד סוף מרץ, חלה הפחתה של יותר מ-80% במכירת שקיות פלסטיק חד פעמית. 

מדובר במספרים עצומים – אם ברבעון האחרון של שנת 2016 הצרכנים קיבלו חינם ברשתות המזון 280 מיליון שקיות, הרי מרגע שהיה עליהם לשלם 10 אגורות על כל שקית, הם קנו רק 55 מיליון שקיות, וככל הנראה למדו מהר מאוד להצטייד בסלים רב-פעמיים מהבית. 

כזכור, בימים הראשונים שלאחר כניסת החוק לתוקף, חולקו סלים רב-פעמיים חינם בחלק מרשתות המזון – וזאת, בסבסוד של המשרד להגנת הסביבה. יש להניח שהחלוקה סייעה גם היא לצרכנים להיפרד מהשקיות החד-פעמיות ולהסתגל לשימוש רב-פעמי. מבין 15 הקמעונאים הגדולים שדיווחו למשרד להגנת הסביבה, ב-13 מהם ההפחתה נעה בין 80% ל-90%. עם זאת, בשתי רשתות מזון ההפחתות היו נמוכות מ-55%.

מחירה של השקית כולל היטל שהקמעונאים צריכים להפקיד בקרן לשמירת הניקיון. הכסף מיועד למטרות שנקבעו בחוק, וביניהן עידוד השימוש באמצעי נשיאה רב פעמיים, חינוך והסברה להטמעת מטרות החוק וביצוע פעולות ניקיון.

יש רשתות מזון גדולות שלא טרחו עד עתה לדווח למשרד להגנת הסביבה כיצד הן עומדות בדרישות החוק. למעשה, מתוך 22 קמעונאים גדולים החייבים בהוראות החוק, דיווחו 15 קמעונאים.

במשרד להגנת הסביבה לא נקבו בשמותיהן של רשתות המזון שלא דיווחו כחוק, אך אמרו כי ימצו את הדין ביחס לקמעונאים גדולים שלא הפקידו היטל לקרן לשמירת הניקיון ואף עולה החשד כי לא שלמו את מרכיב המע"מ כחוק. בנוסף, המשרד יחל בביקורות עומק חשבונאיות, שיבוצעו על ידי משרדי רו"ח חיצוניים לשם אימות הנתונים ונאותות דיווחיהם למשרד.

כך או כך, הצלת החוק עד עתה צריכה לאותת לכל הנוגעים בדבר כי הטלת מחיר גבוה יותר יכולה להפחית עוד יותר את השימוש בשקיו פלסטיק, ובנוסף, כי כדאי מאוד לחייב בחוק הזה גם חנויות אחרות, כמו סופר-פארם וחנויות קטנות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות