אל על, שופרסל וחברות האשראי מנסות להמתיק את חוק מועדוני הלקוחות

אל על, שופרסל וחברות האשראי מנסות להמתיק את חוק מועדוני הלקוחות

מטרת החוק למנוע ממועדוני הלקוחות לבטל הטבות מבלי ליידע את הצרכנים מספיק זמן מראש

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

החוק המסדיר את ההטבות של מועדוני הלקוחות אמור היה לעבור היום בקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכלכלה, אך הדיון התארך והתארך עקב התנגדותן של החברות המסחריות, והוועדה לא הספיקה לסיים את ההצבעה.

לפי החוק, מועדוני לקוחות המבצעים התקשרות לתקופה קצובה, למשל של שנה, לא יוכלו לשנות את התנאים במהלך אותה תקופה. השינוי יוכל להתבצע רק לאחר תום התקופה, ואם הצרכן בחר להמשיך להיות חבר במועדון. מפעיל המועדון יודיע ללקוחות 4-5 חודשים מראש על סיום תקופת ההטבות. מועדוני לקוחות מתמשכים (כמו אלה של חברות אשראי) יצטרכו להודיע לצרכן על השינוי 9-8 חודשים מראש.

כדי שהחברות לא יסתתרו מאחורי שליחת הודעות שלא מגיעות לידיעת הצרכנים, החוק קבוע שההודעות יישלחו לצרכן בדרך שבה יבחר.

עוסק שלא ימסור את ההודעות כפי שנקבעו צפוי לעיצום כספי של 22 אלף שקל לתאגיד ו-7,000 שקל ליחיד, ועוסק שלא יאפשר מימוש ההטבות בהתאם להצעה או יסיים את התוכנית לפני תום התקופה שנקבעה בהצעה צפוי לעיצום כספי של 45,000 שקל לתאגיד ו-25,000 שקל ליחיד.

במהלך הדיונים שהיו בחודשים האחרונים, שבו ועלו כמה דוגמאות של פגיעה בלקוחות עקב החלטות שרירותיות של מועדוני לקוחות לשנות – ובדרך כלל לצמצם – את ההטבות שהובטחו ללקוחות.

בין היתר, הזכיר יוזם החוק, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), המכהן כיו"ר ועדת הכלכלה, את  מועדון הנוסע המתמיד של אל על. לדבריו, חברי המועדון נדרשים לעתים לנצל את הנקודות שלהם תוך פרק זמן קצוב וקצר – כדי שלא יימחקו – ורבים לא מספיקים לנצל את הנקודות ומפסידים. 

לכן, אין פלא שבדיון היום העלו נציגי אל על שורה של טיעונים נגד החוק. לטענתם, כי נהלי מועדון הנוסע המתמיד אינם מקשים על הלקוחות. כך לדבריהם, כאשר הם דורשים מלקוחות להזמין תוך שלושה חודשים טיסה כדי שהנקודות לא יימחקו – הכוונה היא לכרטוס בלבד, כאשר ניתן לטוס לאחר מכך במשך שנה. מי שרוצה לשנות את התאריך במקרה כזה, יצטרך לשלם 60 דולר".

קראו עוד באתר פואנטה:

בתגובה לכך, אמר יו"ר הוועדה איתן כבל שבמצב כזה, הכרטיס הופך למטרד ללקוח – במקום למתנה שהוא מקבל במועד הנוח לו. "הייתי מקבל את זה אילו אמרתם שאפשר לשנות את התאריך פעמיים בעלות של של 60 דולר, או כמובן ללא קנס בכלל". כבל גם אמר שיש להניח שאל על תייקר את המחיר והוא לא יישאר לאורך זמן 60 דולר. נציגי אל על בדיון אכן לא הסכימו להתחייב למשך כמה זמן זה יהיה המחיר.

גם נציג שופרסל הציג טיעונים נגד החוק, כשלדבריו, הצעת החוק תיצור בעיה להציע מבצעים שמשתנים בתדירות גבוהה.

נציגי חברות האשראי הביעו התנגדות עזה לחובה ליידע את הלקוחות כ-9 חודשים מראש, משום שלדבריהן, לעתים בתי העסק שמציעים את ההטבה מפסיקים אותה ביוזמתם.

טיעוניהן של החברות המסחריות ברובם לא התקבלו, אך הדיון היה יצרי וארוך, ובסופו נותרו עוד סעיפים שהוועדה לא הספיקה להצביע עליהם. 

בסופו של דבר, הוחלט להמשיך את הדיון ולסיים את ההצבעה בתוך שבועיים. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות