כך מטעים צרכנים: שקיות במבה וביסלי במכולת קטנות יותר מאשר בסופר

כך מטעים צרכנים: שקיות במבה וביסלי במכולת קטנות יותר מאשר בסופר

ומה שיותר מרגיז – הן גם יקרות יותר. אסם: "הוספנו אריזה חדשה"

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמה ביסלי יש בשקית קטנה של ביסלי? תלוי איפה אתם קונים אותה: בעוד שברשתות השיווק שקית קטנה מכילה כ-70 גרם ועולה כשלושה שקלים, ב-am:pm ובמכולות השקית הקטנה מכילה 55 גרם אך עולה קרוב ל-5 שקלים. במכולות ובחנויות קטנות מחירה נע סביב 4 שקלים – בדרך כלל במסגרת מבצע שמחייב לקנות כמה שקיות. גם כשמדובר בשקית במבה – מסתבר שבעוד שהגודל המקובל לשקית הוא 80 גרם והמחיר נע סביב 3 שקלים, בחנויות קטנות משווקות שקיות המכילות כמות קטנה יותר – 60 גרם – והמחיר נע בין ארבעה ל-5 שקלים. הצרכנים, שרגילים לקחת מהמדף שקית באופן כמעט אוטומטי, בדרך כלל נופלים בפח משום שהאריזות נראות בדיוק אותו דבר והמחיר אינו נמוך יותר.

החלק היותר מרגיז הוא שהרשות להגנת הצרכן כבר קנסה את חברת אסם על הקטנת הביסלי ב-15 באוקטובר 2015 בסכום של 864,000 שקל, אך היא ממשיכה לנהוג כך גם בחטיפי הביסלי וגם בחטיפי הבמבה.

הקטנת התכולה היא אחת השיטות היותר מכוערות של יצרניות להעלות מחירים ולהטעות צרכנים, והן עושות זאת כבר שנים. השיטה עובדת בצורה יחסית מתוחכמת, ולעתים קרובות צרכנים אינם מבחינים בעובדה שהם למעשה משלמים יותר. זאת משום שהאריזות אינן שקופות ולא ניתן לראות מה כמות המוצר שיש בתוכן, הכיתוב עליהן מופיע באותיות קטנות, ובדרך כלל המוצר נראה בדיוק כמו יתר המוצרים על המדף – באותו גובה, נפח ורוחב.
למרות זאת, צרכנים עירניים לעתים כן מצליחים לזהות את ההטעיה ומייצרים מחאה או אפילו תביעות. לכן, חלק מהחברות מנסות להסוות את הקטנת התכולה בדרכים יצירתיות יותר.

כך למשל, כפי שפרסמתי כאן לאחרונה, חברת סוד הקטינה את הכמות במרככי הכביסה שלה, אבל רוב הסיכויים שלא שמתם לב.

סוד  עטפה את מהלך ההקטנה שלה בהשקה של סדרה חדשה. היא השיקה סדרת מרככי כביסה ממותגים ברעש גדול – והמרככים הללו מכילים רק 900 מ"ל, בעוד שהמתחרים משווקים מרככים בנפח של 960 וליטר. החברה כמובן לא מייצרת עבור המוצר המוקטן בקבוק קטן יותר, כך שצרכנים שלא בודקים מה תכולת האריזה – בטוחים שהמוצר זהה בתכולתו למרככים של בדין או סנו.
מה עוד עשתה חברת סוד כדי שנקנה יותר מרככי כביסה, חוץ מלהקטין את הכמות? היכנסו לכתבה וצפו בשלל השיטות.

גם המקרה של אסם הוא מקרה מתוחכם – החברה לא הפסיקה למכור בסופרמרקטים את האריזות הרגילות, היא פשוט יצרה מצב ששקיות הבמבה והביסלי הקטנות שנמכרות בחנויות קטנות ובפיצוציות מכילות פחות – אך בנקודת המכירה הצרכנים לא ערים לכך משום שהמוצר ה"רגיל" לא נמצא על המדף ולא ניתן להבחין בהבדל. אסם מרוויחה כך עשרות אחוזים יותר עבור כל שקית במבה או ביסלי שנמכרת בחנויות הללו – לפי חישוב ל-100 גרם, שקיות הבמבה המוקטנות יקרות יותר מאחיותיהן בסופר בכ-60%, ושקיות הביסלי יקרות בכ-50%.

כאמור, אפילו קנס כספי של קרוב ל-900,000 שקל לא גרם לאסם לשנות את התנהלותה. ביום ד' האחרון הוגשו שתי בקשות לייצוגית נגד החברה. הבקשה הראשונה (60481-06-16) הוגשה נגד אסם בגין אריזת הביסלי המכילה 55 גרם. הצרכן, המיוצג ע"י עו"ד עמירם טפירו, טוען כי אינו מסוגל לדעת כמה מתוך שקיות הביסלי שרכש היו קטנות מהרגיל. לפי תחשיב המבוסס על נתוני מכירות הביסלי בשנה, הוא דורש מאסם פיצוי לצרכנים בגובה 8.5 מיליון שקל.
הבקשה השנייה, שהוגשה ע"י צרכנית הנוהגת לקנות במבה, הוגשה ע"י עו"ד קובי קול ועומדת על 10 מיליון שקל.

תגובת אסם: "החברה טרם קיבלה את התובענה הייצוגית ותגיב בבית המשפט לכשתקבל אותה. חשוב לציין כי אריזת ביסלי לא הוקטנה, אלא נוספה אריזה במשקל חדש, בנוסף לאלה הקיימות, כך גם לגבי אריזת הבמבה".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות