פואנטה פואנטה - דפנה הראל כפיר נכנסת לארנק שלכם http://poenta.co.il/templates/rt_ambrosia/custom/images/about/logo/logo-naked-500-200.png דפנה הראל כפיר [email protected] +972-525-454-669

כאן עושים עיתונות עצמאית! תמכו באתר 'פואנטה' ע"י תרומה - לפרטים נוספים >>

תוכן מקודם
פואנטה פואנטה - דפנה הראל כפיר נכנסת לארנק שלכם http://poenta.co.il/templates/rt_ambrosia/custom/images/about/logo/logo-naked-500-200.png דפנה הראל כפיר [email protected] +972-525-454-669

שוב: שיבושים ברכבות החל מיום ד'. באילו תחנות מדובר, ומה החלופות? וגם: זיהום אוויר מסוכן בתחנת השלום ובבת ים

המשרד להגנת הסביבה ממליץ לאוכלוסיות רגישות לא להגיע לתחנות המזוהמות

שלישי, 03 ינואר 2017

פקקים ושיבושים - זה מה שיסבלו מאות אלפי ישראלים בימים הקרובים, בשל סגירת חלק מקווי הרכבת למשך חמישה ימים, 4-8 בינואר 2017. מדובר בסגירה בין בית יהושע לת"א ובין הוד השרון לת"א בשני הכיוונים​. ניתן יהיה להגיע מ/אל תחנת תל אביב סבידור מרכז, ורכבות מירושלים ומב"ש (דרך אשקלון וראשל"צ משה דיין) תגענה עד תחנת ת"א ההגנה.

ברכבת מציינים שבשל בקשת משטרת ישראל ולאור ההיערכות לאירועי חנוכה, נדחתה הסגירה מחודש דצמבר 2016 לחודש ינואר 2017. הסגירה תחל ביום ד', 4.1.17 בשעה 19:00 ותימשך עד השעה 05:00 בבוקר ביום א', 8.1.17.

הסגירה היא חלק מעבודות הפיתוח הנדרשות להמשך פיתוח הקו המהיר בין הרצלייה, תל אביב וירושלים. העבודות מורכבות ומחייבות עבודה של 24 שעות ביממה ברצף, בשל פירוק מסילות והעברתן לתוואי חדש. מורכבות העבודה מחייבת הפסקה בתנועת הרכבות. 

התחנות שייסגרו הן הרצליה, תל-אביב האוניברסיטה, הוד-השרון סוקולוב, כפר-סבא נורדאו, ראש העין, פתח-תקווה סגולה, פתח-תקווה קריית-אריה ובני ברק.

מקטע הוד השרון–בני ברק יופעל ביום חמישי 5.1.17 בשעות השיא בבוקר 06:00-09:00 ובערב 16:00-19:00 בלבד, הרכבות לא תגענה לתל אביב.  ​​

תחבורה ציבורית חלופית

רכבת ישראל ומשרד התחבורה יעמידו שירותי הסעות (חינם) בין התחנות הבאות:

  • רכבות הלילה לנתב"ג: תפעלנה מ/אל תחנת נתניה. יופעלו שירותי הסעות (חינם) לאורך כל שעות היממה בין נתניה לנתב"ג, בלילה יעצרו האוטובוסים גם בתחנות ת"א סבידור מרכז והרצליה.
  • שירותי הסעות בין תחנות ת"א האוניברסיטה ות"א סבידור מרכז: יופעלו בשני הכיוונים.
  • יהיו שירותי הסעות ישירים בין תחנות תל אביב ובית יהושע (לא תתאפשר העלאת / הורדת נוסעים בדרך).

יופעל מערך היסעים חלופי לחיילים:

היציאות מקריית ההדרכה יעשו באמצעות היסעים ליעדים: חצור, עפולה, חיפה, כפר יונה, פתח תקווה, הרצליה, ראשון לציון, חולון בית שמש, מודיעין, ירושלים והתחנה המרכזית בתל אביב.

היציאות מיחידות הערבה ויחידות הדרום המרחביות יעשו באמצעות היסעים ישירים ליעדים: תל אביב, הרצליה, נתניה, חדרה וחיפה.

היציאות מיחידות הצפון ויחידות הצפון המרחביות יעשו באמצעות היסעים ליעדים: תל אביב, ירושלים ובאר שבע.

חיילים המתגוררים באזור המרכז ובתל אביב נדרשים לרדת בתחנה המרכזית בתל אביב, שם יוכלו להשתמש בקווי התחבורה הציבורית אשר יתוגברו בימים אלו.

ובינתיים - זיהום אוויר ​בתחנת השלום ויוספטל בבת ים

כאילו לא מספיק צרות מעסיקות את נוסעי הרכבת, היום הודיע המשרד להגנת הסביבה שקיים זיהום אוויר גבוה בתחנות רכבת השלום בת"א ויוספטל בבת ים, וכי האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון) מתבקשת לצמצם למינימום את זמן השהיה ברציפים; מנהלי רכבת ישראל זומנו לשימוע במשרד להגנת הסביבה.

בהודעת המשרד נכתב כי בתחנות אלו קיים חשש לבריאות הציבור, לאור חריגות חוזרות ונשנות בנוכחות מזהמי אוויר.

תחנת ניטור ברכבת השלוםתחנת ניטור ברכבת השלום. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד לא חסך ביקורת מהרכבת: "חוק אוויר נקי מטיל על רכבת ישראל לדאוג לאיכות אוויר נאותה, העומדת בתקנים, לציבור הנוסעים המשתמש בתחנות, אלא שהפעילות של רכבת ישראל עד כה לא הפחיתה את זיהום האוויר, והתחנות עדיין אינן עומדות בערכי סביבה", נכתב בהודעה. "המשרד להגנת הסביבה רואה זאת בחומרה רבה וזימן את מנהלי הרכבת לשימוע במסגרת הליך אכיפה".

הסכנה באה לידי ביטוי בחריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות. קיימות כיום עדויות לכך שחשיפה לרמות גבוהות של מזהמי אוויר, כפי שנמצאו בתחנות, מגדילות את הסיכון לבריאות הציבור.

יצוין, כי חוק אוויר נקי אוסר על גרימת זיהום אוויר חזק או בלתי סביר ומטיל על רכבת ישראל לדאוג בתחנותיה לאיכות אוויר נאותה, העומדת בתקנים. בשנים האחרונות, פעל המשרד להגנת הסביבה מול רכבת ישראל להפחתת זיהום האוויר בתחנות ולעמידה בערכי סביבה (הערכים המחייבים לפי החוק). בין היתר, חייב המשרד את הרכבת לנטר את איכות האוויר בתחנות, ובנוסף דרש מהרכבת לנקוט בפעולות לצמצום זיהום האוויר ולעמוד בהוראות חוק אוויר נקי.

המשרד הנחה את הרכבת לבחון ולנקוט בשורה של צעדים לשיפור איכות האוויר בתחנות ולצמצום חשיפת הנוסעים לזיהום. אלא שהבחינה שערכה הרכבת, במהלכה נבדקו פתרונות שונים, לא הביאה לתוצרים מספקים והפעילות של רכבת ישראל עד כה בנושא לא שיפרה את איכות האוויר המנוטר בתחנות, והיא עדיין אינה עומדת בערכי סביבה.

לאור זאת, ומאחר שלא יושמו פתרונות הולמים שיפחיתו את רמת זיהום האוויר ברציפי התחנות, נקט המשרד בהליך אכיפה כנגד הרכבת, במסגרתו נשלחה התראה למנהלי הרכבת והם זומנו לשימוע במחוז תל אביב של משרד להגנת הסביבה בשבוע הבא כדי להשמיע את טענותיהם בעניין.

בנוסף, חייב המשרד את רכבת ישראל לבצע ניטור תקופתי בתחנות נוספות על ציר האיילון – ההגנה, וולפסון וקוממיות, בנוסף לניטור בתחנת "השלום". המשרד עוקב אחר ממצאי הניטורים. 

מה דעתך? נשמח לשמוע!
תוכן מומלץ מרחבי הרשת
ארכיונים קשורים