בקרוב אפשר יהיה לנסוע ברכב שיתופי בתל-אביב ואפילו למצוא חניה

בקרוב אפשר יהיה לנסוע ברכב שיתופי בתל-אביב ואפילו למצוא חניה

הדור הבא של התל-אופן כבר מתחיל להתגלגל בגרסת הרכב. איך יעבוד מיזם הרכב השיתופי ומתי?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה
[iframe src="https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fpermalink.php%3Fstory_fbid%3D1588022424547843%26id%3D311232425560189%26substory_index%3D0&width=500" width="500" height="443" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true" ]

איזה כיף להסתובב בתל אביב ברכב שאינו הרכב שלכם, לקחת אותו בנקודה מסוימת ולהחזירו בנקודה אחרת – והכול בתשלום נקודתי וללא מחויבות. זה למעשה מה שקורה היום ב-car2go, וזה גם בדיוק הרעיון שעומד מאחורי אוטו-תל של עיריית תל אביב – מעין "תל-אופן" בגרסת ארבעה גלגלים. המיזם הזה, שמטרתו לייצר מערך שיתופי של כלי רכב בתוך העיר, ייצא בחודשים הקרובים לדרך ויכלול 260 מכוניות מיני ומאות חניות ייעודיות. תעריפי השירות למשתמשים עדיין לא נקבעו, והם יפורסמו סמוך למועד ההשקה – שצפוי להיות ברבעון האחרון של 2017.

עד ההשקה, צפויים להתבצע שלבים שונים של פיילוט בסדר הבא:

  • כחלק מההכנות לשלב הראשון בפיילוט, תחל עיריית תל אביב-יפו בצביעת כ-80 חניות ייעודיות ברחבי העיר.
  • בתחילת חודש מרץ, יחל השלב הראשון בפיילוט, במסגרתו יתנסו ללא תשלום כ-500 משתמשים בכ-40 רכבים ללא מיתוג.
  • בחודש יולי יחל השלב השני, במסגרתו יתנסו כ-1500 משתמשים, בכמות שלא תעלה על כ-170 רכבים ממותגים וסך של כ-340 חניות ייעודיות.
  • בהמשך, תודבק מדבקה ייחודית של "אוטותל" על גבי תמרורי "חניה מועדפת", שכעת מותרת לתושבי האזור ותותר גם לרכבים השייכים למערך.
  • במהלך הרבעון האחרון של 2017 יחלו לפעול בעיר 260 רכבי מיני ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות בנוסף לחנייה מוסדרת (כחול לבן) שניתן יהיה לחנות בה.

אוטו תל 2צילום: כפיר סיון

המערך יופעל על ידי חברת CAR2GO מקבוצת שגריר, וממומן בתקציב עירוני של כ-100 מיליון שקל, הכולל את רכישת כלי הרכב תפעול המערך ותחזוקתו. חשוב לדעת שאת הרכבים ניתן יהיה לשכור בנקודה אחת ולהחזיר בנקודה אחרת ברחבי העיר, אך מותר לצאת עם הרכבים ולנסוע מחוץ לעיר. השאיפה היא שהפרויקט הזה לא יישאר בגבולות בתל אביב ויפעל גם במטרופולין גוש דן כולו ואפילו ברחבי הארץ כולה, כך שאפשר יהיה לקחת את הרכב בתל-אביב ולהחזירו בעיר אחרת.

לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל-אביב-יפו, מערך הרכב השיתופי הוא יוזמה ראשונה מסוגה בארץ: "אוטותל הוא פרויקט שצריך להיות ארצי ואשר משרד התחבורה ומשרד האוצר צריכים להיות שותפים בו. יעילותו של הפרויקט תהיה משמעותית בהרבה, אם ניתן יהיה להשתמש בו בכל רחבי הארץ ולכל הפחות במטרופולין גוש דן. אני מאוד מקווה שהרשויות המקומיות סביבנו יצטרפו למהלך ואנו מנהלים איתם מגעים בנושא".

מערכים דומים בעולם מדווחים כי כל רכב במערך שיתוף כלי הרכב מביא להורדת 4-14 רכבים פרטיים מהכביש. 

בניגוד לתחבורה ציבורית, המערך יהיה פעיל בכל ימות השנה – גם בסופי שבוע ובחגים.  לדברי מיטל להבי, סגנית ראש העיר הממונה על התחבורה, הבינוי והתשתיות, העירייה תפעל לכלול במערך גם רכבים חשמליים. לפי נתוני העירייה, בעולם הצליחו מיזמים מסוג זה לייצר שינוי מהותי, ומעל ל-5 מיליון איש משתמשים כבר בשירות. בצרפת,למשל, הצליח מיזם אוטוליב להוריד ב-20% את ההחזקה ברכב פרטי וב- 30% את האחזקה של רכב שני למשפחה. 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות