זיהום אוויר ברכבת: בקשה לייצוגית בסכום עתק

זיהום אוויר ברכבת: בקשה לייצוגית בסכום עתק

התביעה מתמקדת בתחנת יוספטל בבת ים. לטענת התובעים, למרות שיש בידי הרכבת שורת אמצעים להפחית את הזיהום הגבוה והמסוכן, היא לא עשתה זאת

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

125 מיליון שקל – זה הסכום שדורשים תובעים בבקשה להכרה בתביעה ייצוגית נגד רכבת ישראל, בגין זיהום האוויר בתחנת יוספטל בבת ים (ת"צ 45897-01017).

כזכור, לאחרונה הודיע המשרד להגנת הסביבה על זיהום אוויר חריג בתחנת הרכבת השלום בתל אביב ובתחנת יוספטל בבת ים, ואף זימן לשימוע את מנכ"ל הרכבת לאור הממצאים

המשרד להגנת הסביבה: זיהום אוויר חריג בתחנת השלום 

המשרד להגנת הסביבה, בהתייעצות עם משרד הבריאות, התריע בפני הנוסעים, ובמיוחד אלה הנמנים עם האוכלוסייה הרגישה (חולי לב, חולי ריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון), לצמצם למינימום האפשרי את זמן השהות ברציפים בתחנות רכבת השלום בתל אביב ויוספטל בבת ים, משום שקיים שם חשש לבריאות הציבור לאור חריגות חוזרות ונשנות של חלקיקים נשימים עדינים (חלקיקי דיזל) וחנקן דו-חמצני (סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב אך גם מקטרי רכבת), המנוטרים בתחנות.

שני התובעים, המיוצגים ע"י עו"ד נועם צוקר ועו"ד רפי צוסטר, טוענים כי הגיעו גם אליהם ממצאים שלפיהם תוצאות בדיקת ניטור האוויר בתחנה במהלך 2016 חרגו מהקבוע בחוק חלק גדול מהזמן. חמור מכך, לטענתם החריגה הייתה לעתים כה גבוהה, עד כי לפי החוק – אפילו חשיפה לזמן קצר עלולה לגרום לסיכון או לפגיעה בבריאותם של האנשים.

בין היתר, לפי הבקשה, מדובר בריכוז גבוה של חלקיקים נשימים עדינים הנפלטים מקטרי הרכבות – וזאת למרות שארגון הבריאות העולמי קבע כי זיהום אוויר מחלקיקים הוא מסרטן באפן ודאי. הנוסעים ממתינים בתחנה זמן רב, לעתים שעה תמימה, ונאלצים לנשום את החלקיקים הללו.

לפי הבקשה, מדובר בתחנת רכבת מרכזית שעוברים בה מדי חודש 145 אלף איש ו-100 רכבות ביום. התחנה נפתחה בספטמבר 2011, והמבנה האדריכלי שלה – כך טוענים התובעים –  מייצר דחיסות של האוויר כך שהיא אינה מתאווררת.

התובענה נסמכת על חוות דעתו של מר אבי מושל, יועץ בתחום איכות האוויר הסביבתי. בעבר מילא מושל תפקידים בכירים במשרד להגנת הסביבה.

מושל השווה את נתוני הזיהום לתחנת לוינסקי שנחשבת לאחת המזוהמות, ומצא שתחנת יוספטל בבת מזוהמת פי 9 מבחינת ריכוז החלקיקים הנשימים שבה.

מושל אף מצביע על שורת פתרונות שבהם יכולה הייתה הנהלת הרכבת לנקוט כדי לצמצם את הנזק – החל מצמצום זמן השהייה של הנוסעים ברציפים ועד התקנת מערכת יניקה / אוורור ברציפים הסגורים והחלפת הקטרים לכאלה שיש בהם תקני פליטה מתקדמים.

כאמור, סכום התביעה מוערך ב-125 מיליון שקל.

תגובת רכבת ישראל: "הבקשה התקבלה במשרדנו, אנו נלמד את פרטיה ונגיב בבית המשפט".


היה לכם מעניין?
לחצו כאן  ופרגנו לנו בלייק. זה קל... 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות