המאבק להוזלת אגרת הרישוי: כך הנהג הישראלי משלם "כפל קנס"

המאבק להוזלת אגרת הרישוי: כך הנהג הישראלי משלם "כפל קנס"

כמה לדעתכם הוגן לשלם? סקר חדש בודק מה חושבים הישראלים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לפני כמה חודשים הודיע יו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל (המחנה הציוני), כי הוא שם לו למטרה להוריד את אגרת הרישוי בישראל. 

כזכור, כפי שפרסמתי כאן לא פעם, הנושא גם עלה לדיון בוועדת הכלכלה,שם הוצגו נתונים מקוממים שמעידים על כך שישראל, כרגיל, מככבת בראש כשמדובר בתעריפי אגרות הרישוי – בהשוואה למדינות רבות בעולם.

לאחרונה יצא גם מדור "עולם הרכב" של ערוץ 5 בקמפיין שנותן לח"כ כבל רוח גבית וקורא להוזלת אגרת הרישוי, ומחר (26.1.2017), יום חמישי, בשעה 22:00, יתארח כבל באולפן ויצטרך להתמודד עם הבטחתו. לקראת הראיון מוביל "עולם הרכב" גם סקר שבו הוא מאפשר לישראלים להביע את דעתם לגבי גובה האגרה ההוגן והגיוני.

להצבעה בסקר: http://cars.sport5.co.il/mobile/magazine.php?id=498.

הישראלים משלמים כפל קנס

הנתונים שהוצגו לאחרונה בוועדת הכלכלה מגלים שבכל המדינות, למעט מדינת ישראל, תשלום האגרה השנתית הוא עבור ביצוע מבחן הרישוי עצמו. בישראל לעומת זאת מונהג "כפל קנס", שכן נוסף לעלות הבדיקה עצמה המשולמת במכון הרישוי, נוספת גם האגרה השנתית הנקבעת בהתאם לקבוצת הרישוי של הרכב, שהיא נגזרת של עלות הרכב וסיווגו כאשר היה חדש.  

אמנם חישוב גובה האגרה משתנה בהתאם לגיל הרכב, אך עדיין מדובר בתעריפים גבוהים מהמקובל בעולם, היכולים להגיע ללמעלה מ-10% משווי הרכב. 

אז כמה באמת משלמים בעולם? 

בישראל גובה האגרה הממוצע לכלי רכב פרטי עד משקל של 3.5 טון עומד על 1,661 שקל. במדינות האיחוד האירופאי, לעומת זאת, המחירים נעים בין 123 שקל בבלגיה ל-275 שקל באיטליה – כלומר בין 29 ל-65 יורו.

בבריטניה עומד מחיר אגרת הרישוי השנתית על 55 פאונד, שהם כ-275 שקל. 

בארה"ב עלות אגרת הרישוי השנתית משתנה ממדינה למדינה, אך גם במדינת פלורידה היקרה ביותר עומד מחיר האגרה על 225 דולר (פחות מ-900 שקל), וזאת רק עבור רכב חדש או כזה שאינו בעל לוחית רישוי המדינה. עלות הרישוי ליתר הרכבים היא קצת פחות מ-50 דולר. 

בחלק מהמדינות כמו מונטנה, החלוקה היא הדרגתית לפי גיל הרכב. כך למשל רכב עד גיל 4 ישלם סכום של 217 דולר עבור האגרה השנתית, אך עבור רכב ותיק יותר, שגילו בין 5 ל-10 שנים, תעמוד האגרה על 87 דולר. בעלי רכב שגילו 11 שנה ומעלה נדרשים לשלם 28 דולר בלבד. ככלל, עלות האגרה הממוצעת בארה"ב נעה בין 50 ל-100 דולר, אך שיטות חישוב האגרה משתנות ממדינה למדינה, כשיש מדינות בעלות שיטת חישוב ייחודית. כך למשל, במדינת לואיזיאנה גובה האגרה הוא 1% משווי הרכב, עם תעריף מינימלי של 100 דולר, מה שמיטיב עם האנשים בעלי המכוניות העממיות, אך לא עם בעלי רכבי היוקרה. 

הכתבה פורסמה לראשונה במדור עולם הרכב באתר ערוץ הספורט.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות