גניבת רכב: איזה רכב הכי גניב ואיזו עיר הכי מסוכנת? נתוני איתוראן ופוינטר

גניבת רכב: איזה רכב הכי גניב ואיזו עיר הכי מסוכנת? נתוני איתוראן ופוינטר

גם גניבת רכב היא טרור. הנתונים מוכיחים: הממשלה מפקירה אותנו. בדקנו איזה רכב הכי גניב, איפה מסוכן לחנות ובאיזו שיטה יעלימו לכם את הרכב

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם יש לכם רכב SUV מודל 2021 ואתם גרים באזור תל אביב, רמת גן וגבעתיים, אתם בסיכון מוגבר לגניבת רכב. אבל גם אם אתם גרים בכל מקום אחר הארץ ויש לכם כמעט כל רכב אחר, כולל רכב חשמלי – יש סבירות שתקומו בבוקר ולא תמצאו את הרכב בחניה. בהמשך הכתבה נגלה לכם איזה רכב הכי גניב ואהוב על הפושעים, וכן איזו עיר הכי מסוכנת (סביר להניח שתופתעו). לפני כן עוד קצת רקע על הזינוק המטריד בתופעת גניבות הרכב.

נתוני גניבת הרכב שמתפרסמים בשורות הבאות משרטטים תמונה עגומה לגבי הביטחון האישי שלנו ורמת המוגנות של הרכוש שלנו. "בשל המלחמה, שנת 2023 מסתיימת בגידול של 120% "בלבד" בניסיונות גניבות רכב ביחס לשנת 2022.  אילו העלייה במספר הגניבות הייתה נמשכת ברבעון האחרון, היינו עומדים על גידול של למעלה מ- 155% בגניבות", מדווחים בחברת פוינטר.

<< חברים, אתם בטלגרם? עקבו אחרינו שם, זה הכי נוח. לחצו כאן >>

מהנתונים עולה שגנבי הרכב לא ממש סופרים את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר – שנכנס לתפקידו בדיוק לפני שנה עם הבטחה למשילות ולביטחון אישי. בשנת 2023 חל זינוק בגניבות הרכב גם לפי נתוני איתוראן.

לכן, השאלה איזה רכב הכי גניב מסקרנת יותר מתמיד, לצד השאלה מה שיעור הגניבות של רכב חשמלי. כמובן כדאי לדעת באיזו עיר הכי מסוכן להחנות את הרכב וגם מהן השעות המועדות לפורענות ומהן השיטות הנפוצות לגניבת רכב.

למעשה, הזינוק היה חד מאוד עד פרוץ המלחמה, ואז התמתן מעט כתוצאה מהפריסה המוגברת של כוחות הביטחון בקו התפר. זו הוכחה ניצחת לכך שבאופן שוטף הביטחון שלנו מופקר והמדינה לא מקצה משאבים לטיפול בתופעה. אחרי הירידה במספר הגניבות באוקטובר, חלה שוב עלייה חדה, רק שהמיקומים המועדפים על הגנבים השתנו (ראו בהמשך).

גניבת רכב היא מחלה שממשלת ישראל כושלת בטיפול בה, כך שהמעט שנותר לבעלי הרכב הוא לנסות להקטין את הסיכוי להיות הקורבן הבא. המגמות שעולות מהדוח של פוינטר ואיתוראן לא רק מעניינות, אלא אף מספקות לבעלי המכוניות מידע שימושי שיכול להשפיע על החלטת הקנייה שלהם.

גניבות רכב = טרור בתחפושת

חשוב להבין שתופעת גניבת הרכב היא עוד סוג של טרור נגד אזרחי ישראל, כי רובן המכריע של הגניבות מתבצע בידי פלסטינים מהשטחים. לפי נתוני איתוראן, בשנת 2023 התמקדו גנבי הרכב בהעברת הרכבים הגנובים דרך המחסומים, לרשות הפלסטינית לערים רמאללה, קלקיליה וטול כרם הנמצאות בסמוך למרכז הארץ. "ערים אלה משמשות עבור הגנבים ערי מקלט לכל דבר ועניין", אומרים באיתוראן.

כאמור, בהמשך הכתבה מוצגת רשימה של מיקומים וסוגי רכב גניבים. חשוב להבין שתופעת גניבת הרכב פוגעת באזרחים הישראלים פעמיים: ראשית, בגלל עוגמת הנפש הגדולה ואי הנוחות הכרוכה בהתמודדות עם הגניבה. שנית, בגלל עליית מחירי הביטוח. כל מי שיש לו רכב מרגיש את זה בכיס – מחיר ביטוח רכב התייקר בחדות.

חשוב גם להסתכל על המגמה: מדובר בכישלון מתמשך ובירידה מתמדת בביטחון האישי שלנו האזרחים. העלייה של שנת 2023 היא המשך של מגמה שכבר נמשכת שנים – ומוכיחה שגם בזירה הזאת הופקרנו. גם בשנת 2022 הייתה עלייה חדה (של 57%) בניסיונות גניבת הרכב לעומת 2021.

כאמור, למרות ההבטחות מהשר לביטחון לאומי שיראה לכולם מי כאן בעל הבית – בשנת 2023 עוד אלפי ישראלים נפגעו.

יש לכם רכב חדש? סיכוי גבוה שייגנב

ככלל, לפי נתוני פוינטר, הרכבים הנגנבים ביותר היו משנת 2021 (כרבע מכלל המכוניות שנגנבו). עם זאת, אחד הנתונים המעניינים שעולה מהניתוח של חברת פוינטר הוא שברבעון הרביעי של שנת 2023, נסק מספר ניסיונות הגניבה של רכב חדש משנת 2023. מדובר ב-14% מכלל הניסיונות – שזה גידול של כמעט 300% בהשוואה לכל השנה.

כך המלחמה משפיעה על גניבות הרכב

"הרבעון הרביעי של 2023 הינו רבעון חריג ביחס לשאר השנה וביחס לשנים קודמות. ברבעון זה בחודש אוקטובר נרשמה בלימה בגניבות, בשל נוכחות מוגברת של כוחות צה"ל ומשטרה, אך מנגד הייתה עליה החל מחודש נובמבר, לאחר "התעשתות" של בעלי המשחטות ומשפחות הפשע ועליה בלחץ הכלכלי בשטחים. חוליות הגנבים חזרו לפשוט על ערי ישראל, תוך שאנחנו מזהים מגמה חדשה של "פיזור" עשרות גנבים באזורים מסוימים וגניבות רבות בערים שעד כה לא היו על מפת הגניבות כערים מועדפות כמו רמת גן וגבעתיים. ערים אלו כיעד לגנבי הרכב החליפו את כפר סבא רעננה והוד השרון. להבנתנו, הסיבה לשינוי היא חסימות בנתיבי הבריחה "המסורתיים" של הגנבים בשל פעילות צבאית מוגברת", מסביר אילן גולדשטיין, מנכ"ל פוינטר.

חשוב להבין שתופעת גניבת הרכב פוגעת באזרחים הישראלים פעמיים: ראשית, בגלל עוגמת הנפש הגדולה ואי הנוחות הכרוכה בהתמודדות עם הגניבה. שנית, בגלל עליית מחירי הביטוח. כל מי שיש לו רכב מרגיש את זה בכיס – מחיר ביטוח רכב התייקר בחדות

"חוליות הגנבים חזרו לפשוט על ערי ישראל, תוך שאנחנו מזהים מגמה חדשה של "פיזור" עשרות גנבים באזורים מסוימים וגניבות רבות בערים שעד כה לא היו על מפת הגניבות כערים מועדפות, כמו רמת גן וגבעתיים. ערים אלו כיעד לגנבי הרכב החליפו את כפר סבא רעננה והוד השרון", אומר גולדשטיין. "להבנתנו, הסיבה לשינוי היא חסימות בנתיבי הבריחה "המסורתיים" של הגנבים בשל פעילות צבאית מוגברת".

לפי נתוני איתוראן, עד פרוץ המלחמה חלה עלייה של 87% בשיעור הגניבות – ומ-7.10 הייתה ירידה לחודשיים. כעת יש שוב ניסיונות רבים – כך שהממוצע עומד על 60% יותר מבשנה שעברה, למרות הירידה החדה באוקטובר. "באוקטובר- נובמבר נצפתה ירידה בגניבות רכב לאור נוכחות גבוהה של כוחות הביטחון. בחודש דצמבר גנבי הרכב שבו לפעילות מלאה", אומר ניר שרצקי, מנכ"ל חברת איתוראן.

קניתם רכב פנאי? SUV הוא הרכב החביב על גנבי הרכב

אם אתם חוששים מגניבת רכב, נקודת הפתיחה שלכם צריכה להיות בשלב בחירת הרכב… לפי נתוני פוינטר, כל רכב שני שנגנב בשנת 2022 היה רכב פנאי שטח, ובאיתוראן הנתונים די דומים.

נתוני גניבת רכב לפי קטגוריות באיתוראן ובפוינטר בשנת 2023

איתוראן פוינטר
ג'יפונים
ורכבי פנאי שטח SUV
44%
(כמו ב-2022)
42%
(לעומת 51% ב-2022)
רכבים פרטיים 27%
(לעומת 30% ב-2022)
28%
(היברידיים וחשמליים: 16% ובנזין: 15%)
דו גלגלי 14%
(לעומת 15% ב-2022)
12%
(לעומת 13% ב-2022)
משאיות 6%
(לעומת 3% ב-2022)
4%
(לעומת 6% ב-2022
ו-10% ב-2021)
רכבים מסחריים 8%
(לעומת 6% ב-2022)
10%
(כמו ב-2022)
צמ"ה 1%
(לעומת 2% ב-2021)
1%
(לעומת 2% ב-2021)

גניבת רכב – חלוקה גיאוגרפית: תל אביב בראש

לפי נתוני איתוראן, אלה 12 הערים שבהן התרחשו הכי הרבה ניסיונות גניבה: תל אביב – יפו, פתח תקווה, ירושלים, באר שבע, רמת גן, ראשון לציון, כפר סבא, חולון, נתניה, ראש העין, מודיעין והרצליה.

לפי נתוני פוינטר, בתל אביב, רמת גן ומודיעין חלה עלייה במספר גניבות הרכב מאז המלחמה.

באיזו עיר גונבים הכי הרבה מכוניות (נתוני פוינטר)

  1. תל אביב – 10% מהגניבות
  2. פתח תקווה – כ-8% מהגניבות
  3. ירושלים – 5.6% מהגניבות
  4. רמת גן – 5.3 מהגניבות
  5. באר שבע – 5.1% מהגניבות.

חלוקה גיאוגרפית של גניבות רכב לפני ואחרי המלחמה

פוינטר איתוראן
גוש דן / המרכז ממוצע: 30%
מאז המלחמה: 35%
42%
(לעומת 38% ב-2022)
השרון ממוצע: 18%
מאז המלחמה: 15%
24%
(לעומת 23% ב-2022)
הדרום ממוצע: 14%
מאז המלחמה: 15%
13%
(לעומת 14%ב-2022)
ירושלים ומודיעין ממוצע: 9%
מאז המלחמה: 11%
9%
(לעומת 8% ב-2022)
השפלה ממוצע: 21%
מאז המלחמה: 18%
8%
(לעומת 11% ב-2022)
הצפון ממוצע: 8%
מאז המלחמה: 6%
3%
(לעומת 4% ב-2022)
יו"ש 1%
(לעומת 3% ב-2022)

 

פילוח גניבות רכב לפי סוג בשנת 2023. נתונים: פוינטר
מקור: פוינטר

שיטות גניבת רכב

כבר כמה שנים שיותר ויותר גניבות מתבצעות באמצעות משבש סלולרי. זהו מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסביבו. המכשיר אינו מונע את איתור הרכב או את קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.

שיטות גניבת רכב לפי חברת פוינטר בשנת 2023

שיטות גניבת רכב 2023 לפי נתוני פוינטר
מקור: פוינטר

בפוינטר מדווחים כי ב-85% מתוך סך גניבות הרכב, נעשה שימוש במשבש סלולרי היוצר מיסוך על הקליטה הסלולרית ותשדורת GPS.  "הדבר מעיד על כנופיות מאורגנות ומתוחכמות עם ציוד אלקטרוני יקר, אשר מסופק להם על ידי משפחות פשע, בעלות מגרשי פירוק המכוניות, הנמצאים בראש השרשרת וממומן על ידם".

לפי איתוראן, ב-6% הגנבים פשוט גוררים או מעמיסים את הרכב. לפי פוינטר, הגנבים משתמשים במשבש סלולרי לצד השיטות הבאות:

שכפול מפתח

בפוינטר אומרים כי שיטת הגניבה המובילה היא עדיין שכפול מפתח "גולם" בתהליך הגניבה, תוך כדי התחברות לשקע OBD שבאמצעותו מתחברים למחשב הרכב או באמצעות מכשיר אלקטרוני חכם. הגנבים מקודדים מפתח חדש ומוחקים את המפתחות הקיימים.

לפי פוינטר, כ-42% מסך ניסיונות הגניבה שנרשמו, התבססו על שיטה זו, ועוד 8% באמצעות שימוש במשכפל אלחוטי.  באיתוראן מדווחים על 62% מהגניבות שבוצעו באמצעות התחברות וקידוד לשקע OBD.

תקיפה אלימה

תקיפה אלימה של הרכב על ידי החלפת מחשב היוו 27% מסך הגניבות.

גניבה בידי מורשה

מתבצעת בדרך כלל על ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתחות וקוד חוקי של כלי הרכב. שיטת גניבה זו היוותה 10% מסך הגניבות שבוצעו השנה. עליה של 25% ביחס לשנת 2022.

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל: פריצה לבית וגניבת הרכב)

ב-12% מהמקרים הייתה פריצה כפולה, כאשר קיים קשר ישיר בין פריצה לבית הלקוח ולרכב בחניה הצמודה

שוד וגניבת רכב מונע

1% מסך הגניבות השנה (גם לפי נתוני פוינטר וגם לפי נתוני איתוראן).

ימים ושעות גניבת הרכב

לאור רוב השנה, וכמו בשנת 2022, הגניבות אירעו במשך כל שעות היום – גם באור יום. בזמן המלחמה, כך מדווחים בפוינטר, הגנבים חזרו לפעול בלילה.

עם זאת, חשוב להיות עירניים לאורך כל שעות היום. התעוזה של גנבי הרכב אינה יודעת גבולות, ולעתים קרובות גניבות הרכב מבוצעות בכל שעות היממה ולא רק בשעות הלילה המאוחרות.

שעות מועדות לפורענות יכולות להיות דווקא שעות הערב המוקדמות, כאשר חוזרים מן העבודה ועסוקים עם הילדים, וגם ימי שישי בין 14:00 ל-20:00.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות