המחיר על אי סימון מחיר: קנס של כ-200,000 שקל לרמי לוי, וזאת למרות שערער

המחיר על אי סימון מחיר: קנס של כ-200,000 שקל לרמי לוי, וזאת למרות שערער

השופט דחה את כל טענות הרשת ואף הטיל עליה הוצאות משפט גבוהות בסך 10,000 שקל, למעו יראו וייראו

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

לאי סימון מחיר יש מחיר, ומחיר גבוה – כך קבע היום בית משפט השלום, שדחה את הערעור של רשת רמי לוי שיווק השקמה. 

הרשת ערערה על קנס שנתנה לה הרשות לסחר הוגן, שעמד על 187,500 שקל. העיצום ניתן לאחר שבביקורות שביצעה הרשות בשלושה סניפי הרשת (אשדוד, טבריה וכרמיאל), נתגלו למעלה מ-1,000 מוצרים ללא מדבקת מחיר. 

למעשה, הרשות יכולה הייתה לקנוס את לוי סכום הרבה יותר גבוה – כי לפי החוק אפשר להטיל עיצום על כל מוצר ומוצר שלא מוצג עליו מחיר. למרות זאת, היא הטילה את הקנס לפי חישוב של קבוצות מוצרים (שיטת הקטגוריות). 

כאמור, רשת רמי לוי ערערה, אך בית משפט השלום בירושלים דחה בפסק דינו מיום 2.4.17 את רוב ערעורה, וכן השית על רשת רמי לוי הוצאות לטובת המדינה בסך של 10,000 שקל (ב- עש"א 22326-03-16 רשת חנויות רמי לוי שיווק השקמה 2006 בע"מ נ' מדינת ישראל).

במסגרת הערעור, טענה רשת רמי לוי לא מעט טענות כנגד הטלת העיצום. בין היתר, היא טענה שהיו קשיים לוגיסטיים שמנעו הצגת מחירים מלאה; שיש לחייב בעיצום אחד בלבד בגין כל ביקורת; שבוצעה אכיפה סלקטיבית כנגד המערערת דווקא בתקופה עמוסה של ערב חג הפסח ועוד. 

בית המשפט דחה את כל טענותיה, וקבע כי לא הוכח כי נפל פגם כלשהו בהחלטת הרשות להגנת הצרכן שיש בו כדי להביא לביטולה של ההחלטה.

לגבי הקשיים לעמוד בחובת הצגת המחירים (כגון העסקת עובדים בעלי מוגבלויות כפי שטענה רשת רמי לוי), קבע בית המשפט שאלה קשיים שהמחוקק היה ער להם וכי "ההסדר החוקי שנקבע מעדיף בבירור את האינטרס הצרכני של סימון מחירים על פני הנטל שמוטל על רשתות השיווק". בית המשפט קבע כי טענות של קשיים לוגיסטיים להצגת מחירים מלאה בחנות חותרות תחת הוראות החוק.

בית המשפט דחה את טענת הרשת כי היה צריך להטיל עיצום אחד בלבד בגין כל ביקורת, משום שהיא אינה מתיישבת עם הוראות החוק ומפני "שקבלתה עלולה להביא לתוצאה אבסורדית, לפיה אפילו אם בביקורת בחנות מסוימת נמצא שרוב המוצרים לא מסומנים אזי ניתן יהיה להטיל על אותה חנות עיצום כספי אחד".

לגבי הטענה שמדובר היה בתקופה עמוסה של ערב פסח, קבע בית המשפט כי דווקא בתקופה כזו חשובה הצגת המחירים לצרכנים המוציאים את מיטב כספם על רכישת מוצרים לחג.

בסיום פסק הדין, בית המשפט קבע כי במצבים של דחיית ערעור מסוג זה, יש לחייב בהוצאות גבוהות גופים מסחריים לנוכח טיב העניין הנוגע לאכיפת התחום הכלכלי-מסחרי.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות