קנתה חטיף צ'יפס 50 גרם וגילתה שהוא מכיל 28 גרם בלבד

קנתה חטיף צ'יפס 50 גרם וגילתה שהוא מכיל 28 גרם בלבד

האם כמות מופחתת באריזה היא מקרה נדיר? לא בטוח

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כמה צ'יפס יש באריזת 50 גרם של צ'יפסי אסם? לקוחה שרכשה לאחרונה את המוצר (כחלק ממארז של 4 שקיות), חשה שהכמות בשקית קטנה מאוד, והחליטה לשקול אותה. לתדהמתה, תחושת הבטן שלה (תרתי משמע) הייתה נכונה: האריזה הכילה 28 גרם במקום 50 גרם.

יש להניח שמדובר בטעות, ולאחרונה רכשתי גם כמה שקיות כאלה כדי לבדוק אם השקיות מכילות פחות מהמובטח, וגיליתי שהן הכילו 50 גרם בדיוק. אלא שנשאלת השאלה מה עושה החברה במצב כזה והאם נדלקת אצלה נורה אדומה. כאשר פניתי לאסם, זו התשובה שקיבלתי: "מפעל אסם מייצר למעלה מחצי מיליון שקיות צ'יפסי מדי חודש, בבקרת איכות גבוהה ביותר. הלקוחה מוזמנת לפנות לשירות הצרכנים שלנו ונתייחס לפנייתה ברצינות המתבקשת".

אותה לקוחה אכן תעשה זאת, אלא שלפי התגובה, עושה רושם ש"אסם" לא טיפלה ואינה מתכוונת לטפל במקרה לעומק – מעבר לפיצוי נקודתי שיינתן ללקוחה. חבל שכך, משום שזה לא המקרה הראשון והיחיד שבו עירנות של לקוחות חשפה תכולה שאינה זהה לאריזה. כשלקוחות פונים לחברות, החברות נוהגות לטעון שזו תקלה נקודתית, ולעתים הן טוענות שהן לא ידעו עליה.

הנה שתי דוגמאות:
רק לפני שנה (יולי 2015) גילה צרכן ששמו אורן יצחקיאן שגביע קוטג' 125 גרם של תנובה לא הכיל באמת 125 גרם, ולעתים הרבה פחות. גם כאן, המוצר נמכר במארז ולא כמוצר בודד. יצחקיאן בדק מספר גביעי קוטג' מיני וכל פעם מצא תכולה אחרת – פעם 100 גרם, פעם 109 ופעם אפילו 85 גרם.

תנובה מצדה בתחילה הכחישה שקיימת בעיה והשיבו ללקוח שמדובר במקרה נקודתי, למרות שהצטברו אצלו 8 גביעים עם משקלים שונים. רק לאחר מכן הוציאה הודעה שקיימת שונות רנדומלית במשקל של מוצרים בקו שמייצר גם קוטג' וגבינה לבנה באריזות 125 גרם.

יצחקיאן פתח עמוד פייסבוק ששמו "תאגיד אזרחי ישראל", שם הוא קורא לצרכנים לגלות עירנות, ושם לעצמו למטרה לבדוק שאכן תכולתם של מוצרים שונים עומדת בהבטחות. הוא גילה שזה ממש לא תמיד כך. כך למשל, בחודש דצמבר האחרון הוא גילה תופעה דומה ביוגורט עזים של חברת גד, שבמקום לשקול 642 גרם שקל 581 גרם. הוא אסף 23 מוצרים כאלה מ-5 נקודות מכירה בארץ. הדבר הגיע לכדי הגשת בקשה לתביעה ייצוגית. בבית המשפט חשפה מחלבות גד, שהדבר קרה בשל תקלה במכונת המילוי ואותרה בבדיקת איכות ומשקל בטווח של כשעה לאחר מכן. עקב החברה טענה שהמוצרים לא שווקו, אלא שכאמור, יצחקיאן הוכיח שבכל זאת כמה מהם הגיעו לרשתות השיווק ולידי צרכנים.

chips2 copy

גביעי יוגורט עיזים שבדק יצחקיאן, מתוך עמוד הפייסבוק "תאגיד אזרחי ישראל"

בסופו של דבר, הייתה הסתלקות מהתביעה תוך החלטה שחברת תתרום 50 אלף שקל ל"לתת" ותרענן את נהליה במקרים בהם מתגלית תקלת חוסר משקל. את הפיצוי הכספי שקיבל יצחקיאן עצמו הוא הודיע כי יתרום לילדים חולי סרטן.

בשורה התחתונה, טוב יעשו הצרכנים אם יבדקו היטב את תכולת האריזה כאשר הם חשים שהכמות קטנה מדי – נראה שהם לא טועים.

האזינו לשיחה של יצחקיאן עם מוקד שירות הלקוחות של חברת גד: https://www.facebook.com/oren.itzhakian/videos/t.738073736/10153434700933737/?type=2&theater

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות