אייר ברלין - הסוף. מה יעלה בגורל הנוסעים? תלוי מתי הוזמנו הכרטיסים

אייר ברלין – הסוף. מה יעלה בגורל הנוסעים? תלוי מתי הוזמנו הכרטיסים

מי הצרכנים שיוכלו לקבל פיצוי ומי אלה שכספם יירד לטמיון? 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חברת התעופה אייר ברלין, שנכנסה לחדלות פירעון באוגוסט האחרון, הודיעה כי טיסתה האחרונה תצא ב-28 באוקטובר.

למעשה, חלק מהקווים של החברה כבר הפסיקו לפעול בספטמבר האחרון, אך כאן בישראל היא המשיכה לפעול וממשיכה גם היום.

אז מה יעלה בגורלם של הנוסעים שהזמינו כרטיסים?

ראשית, תלוי ממי הם הזמינו את הכרטיסים.

שנית, תלוי מתי.

באתר של אייר ברלין החברה מצהירה כי מי שרכש ממנה ישירות את הכרטיסים מתאריך 15.8 ואילך – יפוצה על ידי אייר ברלין עצמה ויימצאו לו טיסות חלופיות. במידה שייגרמו לו הוצאות נוספות – הוא יוכל לפנות בבקשה להחזר הוצאות.

אולם, מי שהזמין מאייר ברלין ישירות את הכרטיסים לפני מועד זה, כלומר, לפני שהחברה נכנסה לחדלות פירעון – לא יקבל שום פיצוי וכספו יירד לטמיון. זאת, בשל החוקים החלים על חברה שנכנסת למצב של חדלות פירעון.

ומה לגבי נוסעים שהזמינו את הכרטיסים דרך סוכנויות נסיעות? כאן הנוסעים הישראלים חשופים לחלוטין – לא משנה מתי הזמינו את הכרטיס ולאיזה מועד.

כפי שפרסמתי כאן בהרחבה רק בשבוע שעבר, עם קריסתה של חברת התעופה מונרך, החוק הישראלי מפקיר את הצרכנים הישראלים.

הנוסעים אינם מוגנים באמצעות שום חקיקה, ואין שום קרן שאמורה לספק גיבוי למקרה של קריסת חברת תעופה (בניגוד למצב שהיה קיים בעבר).

בשבוע שעבר, כאשר קרסה חברת מונרך, יצאה חברת הדקה ה-90 בהודעה ללקוחותיה כי היא תספוג את עלויות הביטול ותדאג לנוסעים לטיסות חלופיות. 

הודעה זו הייתה וולונטרית לחלוטין, משום שלסוכנויות הנסיעות בארץ אין שום אחריות חוקית כלפי הנוסעים במקרה שחברת התעופה קורסת.

למעשה, גם ביטוח נסיעות אינו מכסה את הנוסעים במקרה כזה.

ג'וש גולדשמיט, מנכ"ל מועצה לצרכנות, התבטא בהקשר זה כי המועצה תקדם בהקדם הצעת חוק שתגן על הצרכנים – וזאת לאור ריבוי המקרים של קריסת חברות תעופה.

כזכור, מונרך ואייר ברלין אינן חברות התעופה היחידות שקרסו לאחרונה. גם חברת התעופה אלאיטליה נמצאת במצב דומה.

מה קורה לחברות הללו והאם הציבור צריך לחשוש מהזמנת טיסות בחברות לואו קוסט?

התחרות בענף התעופה קשה, ובעוד שיש חברות משגשגות כמו איזי ג'ט, יש כנראה כאלה שלא מצליחות להתמודד עם התחרות.

חשוב שצרכנים יבדקו היטב את היכן הם מזמינים את הטיסה – גם כאשר הטיסה היא חלק מחבילה שנמכרת בסוכנות נסיעות. לעתים עדיף לשלם יותר על הטיסה ולטוס בחברה שלא מככבת בתקשורת ככזאת שסובלת מבעיות תזרימיות. 

במקרה של אייר ברלין ושל אלאיטליה – הבעיות התזרימיות לא החלו באופן פתאומי.

שתי החברות נקלעו לקשיים כבר לפני מספר שנים ונרכשו על-ידי חברת התעופה איתיחאד. היא לא הצליחה לעלות אותם על פסים של רווחיות – והחליטה להפסיק להזרים כספים, מה שהוביל לקריסתן. כך למשל, אייר ברלין הגיעה לחובות של 1.2 מיליארד דולר.

במכתב ששלחו אתמול בכירי החברה ל-8000 העובדים, הם ממליצים להם לחפש עבודה. 

במקביל, מתקיימים מגעים למכירת אייר ברלין – או לפחות חלקים מפעילות החברה – לחברת התעופה לופטהנזה או לחברת איזי ג'ט. 

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות