סיכום 2017 בתיירות: שיא של 3.6 מיליון תיירים. ממורי הדרך הם מרוצים מאוד, מהניקיון בשירותים - הרבה פחות

סיכום 2017 בתיירות: שיא של 3.6 מיליון תיירים. ממורי הדרך הם מרוצים מאוד, מהניקיון בשירותים – הרבה פחות

מספר התיירים הסיניים הולך וגדל בחדות, וכן מספר התיירים המגיעים ישירות לאילת – כתוצאה ממדיניות תמריצים של משרד התיירות לחברות התעופה

צילום: אתר pixabay
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

נתחיל בכמה נתונים מפרגנים – שנת 2017 הייתה שנת שיא בתיירות הנכנסת לישראל, ומספר התיירים שאירחנו בארצנו הקטנטונת הגיע ל-3.6 מיליון – כ-700 אלף תיירים יותר מאשר בשנה שעברה.

יש לכך כמובן השלכה כלכלית חיובית מאוד: כ-20 מיליארד שקל תרמה התיירות הנכנסת למשק הישראלי.

ויש עוד נתונים שאפשר להתגאות בהם: שביעות רצונם של התיירים מהביקור הייתה 4.3 מתוך 5: 91% מהתיירים דירגו את הביקור באופן כללי כטוב מאוד עד מצוין, כאשר איכותם של מדריכי הטיולים קיבלה את הציון הגבוה ביותר – 4.5 מתוך 5, והמקומות הארכיאולוגיים ציון של 4.4.

אלא שיש גם הרבה מקום לשיפור: המחירים בארץ, המוניות והלכלוך.

בין הציונים הנמוכים שצוינו: תמורה נאותה לכסף (3.1), מוניות (3.3), ניקיון שירותים ציבוריים ושטחים ציבוריים (3.4).

מה הפלא? הטינופת בכל רחבי הארץ, ובפרט בירושלים העתיקה, לא מביאה לנו כבוד; השירותים הציבוריים המלוכלכים שמקבלים את פני התיירים פוגמים בחוויה; ויוקר המחיה שכולנו סובלים ממנו – מרתיע גם אותם.

הסינים באים בהמוניהם

מנין מגיעים עיקר התיירים? הנה הנתונים שמשקפים כמעט את כל שנת 2017, למעט חודש דצמבר:

  • ארה"ב (716 אלף תיירים)
  • רוסיה (307 אלף תיירים)
  • צרפת (284 אלף תיירים)
  • גרמניה (202 אלף תיירים)
  • בריטניה (185 אלף תיירים)
  • אוקראינה (137 אלף תיירים)
  • סין (105 אלף תיירים)
  • איטליה (93 אלף תיירים)
  • פולין (85 אלף תיירים)
  • קנדה (75 אלף תיירים)

משרד התיירות פעל השנה בהתאם לאסטרטגיית שיווק חדשה, עם תקציב של 440 מיליון שקל. הושקו קמפיינים באירופה, בארצות הברית ובמזרח הרחוק, וקודמו תת-מותגים של ישראל, כמו חיי לילה, קולינריה וספורט.

מספר התיירים מסין עלה ב46% בהשוואה לשנה שעברה, וב-139% בהשוואה לשנת 2015, וזאת בעיקר מאז שחברת התעופה היינאן החלה לפעול בארץ. השנה היא גם השיקה טיסה ישירה לשנגחאי.

להיינאן יש סיבה טובה לפתוח קווים חדשים בארץ, שכן היא מקבלת תמריץ ממשרד התיירות הישראלי (ראו בהמשך), והתוצאות ניכרות בשטח.

התיירים הסינים זקוקים להדרכה בסינית, ובישראל יש מעט מאוד מורי דרך דוברי סינית, כך שמשרד התיירות הכשיר 40 מלווי קבוצות אשר מתלווים למורה הדרך הישראלי ומשמשים עבורו מתורגמנים.  

ככלל, מספר התיירים גדל כתוצאה ממדיניות ברורה של ממשלת ישראל להשקיע באחד המשאבים הבודדים שיש לישראל – ועד כה היה ממש לא מנוצל. רק לשם השוואה, לברצלונה לבדה הגיעו בשנת 2017 יותר מ-9 מיליון תיירים, כך שיש לנו לאן לשאוף.

על כל תייר שנוחת בעובדה – 45 אירו לחברת התעופה

אז מה עושה משרד התיירות כדי לעודד הגעת תיירים לישראל? הוא מעודד חברות תעופה זרות לפתוח קווים חדשים, ושם דגש מיוחד על שיווקה של אילת כיעד אטרקטיבי לאירופאים המחפשים מקום חם להימלט אליו מהקור במולדתם.

לשם כך, הוא מעניק מענקים ותמריצים כספיים נאים מאוד לחברות תעופה: כך למשל, על כל תייר שנוחת בעובדה, מעניקה מדינת ישראל 45 אירו לחברת התעופה. במשרד מציינים שנוהל זה הביא לעלייה דרמטית במספר הטיסות השבועיות מ-4 לפני מספר שנים ללמעלה מ-50 בחורף הנוכחי.

במקביל, מעניק המשרד מענק של 250 אלף אירו על כל טיסה חדשה בתדירות שבועית (עד ל-3 תדירויות בשבוע) לכל חברת תעופה שמפעילה קו טיסה ישיר מיעד שאין ממנו כיום טיסות לישראל.

במשרד אומרים שכתוצאה מכך נפתחו השנה 18 קווי תעופה חדשים לנתב"ג מיעדים רבים במזרח אירופה, ממיאמי ומאיסלנד באמצעות חברות שונות וביניהן: LOT, Ryanair, Wizz Air ו-wow.

המשרד גם עושה שימוש נכון באתרי התיירות הבינלאומיים לצורך שיווק דיגיטלי. שונתה שיטת תגמול של סוכנויות נסיעות אונליין (OTAs) דוגמת Expedia ו-TripAdvisor לפיה התשלום מתבצע לפי הצלחה.

בנוסף, משתמש משרד התיירות במובילי דעת קהל מהעולם. 3,000 מובילי דעת קהל, ידוענים, בלוגרים, כוכבי רשת, שחקנים, ספורטאים, מפיקים ועיתונאים מרחבי העולם התארחו בארץ על חשבון המדינה כדי שיהפכו לשגרירים של ישראל בעולם. בנוסף, המשרד אירח צוותי טלוויזיה מרומניה, מהודו ומסין במטרה לצלם תכניות פופולאריות על ישראל בישראל.

כמו כן נעשתה גם התמקדות בשוק הלטיני בצפון ודרום אמריקה – המשרד אירח צוותי צילום של טלנובלות מקולומביה וממקסיקו, צוות צילום מברזיל, שחקני טלנובלות, שהבולט ביניהם היה וויליאם לוי, זמרים היספאניים וביניהם קרלוס וויווס ועוד. בעקבות פעולות האירוח ישראל קיבלה חשיפה גדולה מאוד בפרסומים לטיניים לרבות במדיות החברתיות. בעקבות האירוחים יופקו מספר פרקים של טלנובלה מקסיקנית בישראל ויצולמו חלקים של סרט ברזילאי בישראל.

הושקע מאמץ באירוחים של כתבים בעלי השפעה – כתבים של BBC Travel, Food&Wine magazine, Travel and Leisure magazine, Folha De Sao Paulo ועוד רבים, שהניבו נוכחות גדולה של ישראל כיעד תיירות טרנדי ומוביל בפרסומי תיירות ולייף סטייל באמריקה.

אורח בולט נוסף השנה היה פרז הילטון שהגיע עם משפחתו לשבוע הגאווה בתל אביב. האירוח קיבל תהודה גדולה בפרסומים בקהל הגאה בארה"ב.

המשרד פנה גם לאירוח מסורתי של אנשי מדיה דתיים נוצרים וגם פנה לקהל נוצרי צעיר, עם אירוח להקת רוק נוצרית שצילמה קליפ בארץ. 

היכן טיילו התיירים?

לפי סדר יורד – בירושלים, בתל אביב, בים המלח, בטבריה ובאזור הכנרת ובגליל.

54%  מהתיירות הנכנסת הייתה תיירות נוצרית (25% למטרות צליינות), 21.7% מהתיירים היו יהודים והיתר בני דת אחרת או ללא דת.

41% מהתיירים כבר ביקרו בעבר בישראל.

29.8% הגיעו במסגרת טיול מאורגן.

63% מהתיירים לנו בבית מלון או כפר נופש לעומת 56% בשנה שעברה.

7% מהתיירים לנו בדירות שכורות.

אילו תיירים מוציאים בישראל הכי הרבה כסף?

ההוצאה הממוצעת לתייר במחצית הראשונה של 2017 עמדה על כ-1,600$ כשההוצאה הממוצעת לתייר ליום היא 162$. 

מרכיבי ההוצאה העיקריים הם: 617$ על לינה, 245$ על תחבורה, סיורים ואתרים, 198$ על מזון ושתיה ו-168$ על קניות.

בקרב תיירים המגיעים לישראל לביקור של 30 יום או פחות, ההוצאה הממוצעת לתייר עמדה על 1,319$, כשההוצאה הממוצעת לתייר ליום היא 175$.

במחצית הראשונה של 2017, ההוצאה היומית הממוצעת הגבוהה ביותר הייתה בקרב תיירים מאינדונזיה שעמדה על 310$, הוצאתו של תייר מדרום קוריאה עמדה על 277$ ליום, הוצאתו של תייר מיפן הייתה 251$, תיירים מסינגפור וסין 241$, הוצאה יומית ממוצעת לתייר ממקסיקו הייתה 238$, ותייר מארגנטינה הוציא 220$ ביום. בממוצע תייר מאירופה הוציא 122$ ביום.

ומה הצרכן הישראלי מרוויח?

בשורה התחתונה, מאמצי משרד התיירות להביא לארץ עוד חברות תעופה משפיעים כמובן גם על ההיצע שנפתח בפני הצרכנים הישראלים, מפני שכל חברה כזאת גם מגדילה את התחרות על כיסו של התייר הישראלי הטס לחו"ל.

התוצאה היא גידול גם במספר הישראלים שטסים לחו"ל ומשלמים פחות מבעבר.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות