התקדמות בזירת הקארפול (נסיעות שיתופיות) - קיבלו הכרה רשמית ממשרד התחבורה

נסיעות שיתופיות (קארפול) קיבלו הכרה רשמית ממשרד התחבורה: ווייז ו-Moovit מרוויחות, אובר מפסידה

רוצים להתחיל לחסוך בהוצאות הדלק באמצעות הסעת נוסעים בקארפול? אלה הכללים החדשים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

רק לא מזמן סיפר לנו ראש הממשלה שבמקום שבו אנחנו רואים פקקים, הוא רואה מחלפים.

נתניהו אכן לא רואה פקקים ולא נוסע ממודיעין לתל אביב שעתיים תמימות בשעות הבוקר, אבל יתר מיליוני הנהגים בישראל מעולם לא בילו שעות רבות כל כך ברכב.

אחד מהפתרונות להקל על הגודש הוא נסיעה שיתופית, אלא ששר התחבורה ישראל כ"ץ ואנשי משרד התחבורה מרחו את הזמן בהצטיינות יתרה בכל מה שקשור לסוגיית הקארפול.

יותר מכך, את חברת המוניות הבינלאומית אובר הם פסלו לחלוטין, בעיקר בלחץ איגוד נהג המוניות, ואת ווייז ומובאיט – שתי האפליקציות שמפעילות שירותי קארפול – הם השאירו באוויר, עד שהיום חתם השר כ"ץ על התקנה שתסדיר את העניין.

המסר הראשי שמעבירה התקנה הוא שלנהג אסור להרוויח כסף מהנסיעה – אלא רק לקבל השתתפות על הוצאות הדלק והבלאי של הנסיעה.

אז מה אתם צריכים לדעת אם אתם רוצים להתחיל להסיע אנשים בקארפול?

  • תוכלו להציע עד שתי נסיעות שיתופיות ביום.
  • גם אם יש לכם רכב גדול, מספר הנוסעים בהסעה לא יעלה על ארבעה, בנוסף לנהג.
  • אין להסיע נוסעים מזדמנים – אלא רק כאלה שתיאמו את נסיעתם מראש.
  •  הסכום המרבי לק"מ נסיעה יהיה 2 שקלים.
  • ההוצאות הישירות יחולקו שווה בשווה בין כל נוסעי הרכב באותה נסיעה, לרבות הנהג.

כאמור, יש היום שתי חברות עיקריות שמספקות שירות מוסדר שמחבר בין נהגים לביו נוסעים לנסיעות שיתופיות – האחת היא אפליקציית התחבורה Moovit והשנייה היא אפליקציית הניווט waze.

גם המדינה בעצמה מנסה לעודד את הנסיעה השיתופית, לפחות בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב.

בשעות העומס המחיר לנסיעה בנציב המהיר יכול להגיע ל-105 שקל, אך רכבים מלאים (בין 3 ל-4 נוסעים) זכאים לנסיעה חינם.

בכל מקרה, מדובר בשינוי התנהגותי שהנהגים והנוסעים יצטרכו לסגל לעצמם – הן כדי להפחית את הפקקים והן כדי לחסוך בעלויות הדלק והנסיעה.

יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה נזף במשרד התחבורה

במקביל לתקנה שנחתמה, התקיים היום דיון בוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לגבי הקצב האיטי שבו חודרת התחבורה השיתופית לישראל.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, שאל מדוע מה שעובד בעולם לא יכול לעבוד אצלנו: "מדוע אי אפשר לנסות זאת לכל הפחות? תחבורה שיתופית היא לאו דווקא מהבית לעבודה ומהעבודה לבית, היא יכולה להיות מתחנת האוטובוס לתחנת הרכבת ולתחנת המוניות, שם פעמים רבות הבעיה, בתחבורה המקשרת. הדבר יביא חיסכון למשק, הורדת הגודש, הגדלת שעות העבודה, הגעת כח אדם רענן לעבודה".

את הדברים הוא אמר בעיקר לגבי החרם שמטיל משרד התחבורה על חברת אובר: "התירוץ של ביטחון הנוסע לא מחזיק, אין יותר ביטחון מנסיעה שיתופית עם אדם שאתה מקבל את הציונים של נסיעותיו עד כה, יודע מי הוא, כמה נסיעות הוא עשה, אין את זה ברוב אמצעי התחבורה האחרים. אין מי שיזעק בציבור את הזעקה של הציבור שכן מעוניין בתחבורה שיתופית".

נציג משרד התחבורה בדיון, דרור גנון, התגונן ואמר כי המשרד יציג בתוך מספר שבועות תוכנית להסדרת התחבורה השיתופית בישראל: "לא התרשמנו מבדיקות שעשינו שהגודש בכבישים ירד כתוצאה מנסיעות שיתופיות. זה הפך להיות מקצוע, זה איבד את השיתופי והפך לענף מתחרה".

דבריו לא שכנעו את יו"ר הוועדה וגם לא את עו"ד יונתן צוויקל מרשות ההגבלים העסקיים, שכבר פרסמה בעבר מסמך תומך מאוד בהרחבת הנסיעות השיתופויות כמנגנון להגברת התחרות: "הסדרה אנכרוניסטית מונעת מהציבור הרבה דברים שהוא יכול לקבל, לא רק הפחתת המחיר, הגדלת המגוון והגדלת האיכות. מעבר לתועלת של הצרכנים הפרטיים, יש לתחבורה פוטנציאל של ממש לתרום למשק – צמצום הפקקים והזמן שאנשים מכלים בדרכים, מתן שירות לכל מיני אזורים שלא מקבלים שירות. לעניין הגודש, רוב המחקרים מדברים על תרומה להפחתת הגודש. אלה דברים שהציבור הישראלי זכאי לקבל. יש לתת מענה לבעיית נהגי המוניות, אך לא יכול להיות שכל הציבור יסבול בגלל האינטרס הזה".

אגב, חברת via שהוקמה על-ידי יזמים ישראלים, מפעילה בניו יורק מיזם מצליח מאוד של מוניות שיתופיות. במהלך הדיון, הם חלקו עם המשתתפים את התובנות שלהם. ד"ר אורן שובל מחברת ויה אמר: "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות, כך בניו יורק אנחנו מאפשרים להזמין כיסא במונית צהובה, על כיסא אחר יכול לנסוע אדם אחר ליעד אחר. כשרואים בעולם שיש תחבורה ציבורית טובה, אנשים פשוט לא קונים רכב. התשתיות של התחבורה הציבורית הן מאוד יקרות, לכן אנחנו מאמינים שהתחבורה השיתופית היא האמצעי הנכון, ללא קשר למי הנהג".

יוני גריפמן, מנכ"ל אובר הציג את עמדת החברה אשר משרד התחבורה שם לו למטרה לסלק: "אנחנו רוצים לקדם תחבורה שיתופית למטרות רווח, שבה הנהג יכול לעשות זאת כמשרה מלאה או נוסף על עבודתו, לפתוח את השוק לתחרות. להרבה מהסוגיות שאנחנו שומעים שמטרידות את משרד התחבורה יש לנו תשובות במחקרים, פניתי למשרד בניסיון להיפגש כדי לתת מענה מאוד ספציפי לישראל. אנחנו רוצים לעבוד יחד, כולל איך נהגי המוניות משתלבים".

בסיום הדיון נזף ח"כ מקלב במשרד התחבורה: "עוד מספר שבועות תוציאו מסמך מסכם ולא ישבתם עם אותן חברות מפעילות? אולי יש משהו שאנחנו לא יודעים?".

בשורה התחתונה, נראה שבכנסת וברשות להגבלים עסקיים מעוניינים בקידום התחבורה השיתופית למרות עמדת משרד התחבורה, אך הלחץ שמפעיל ארגון נהגי המוניות עדיין רב מאוד.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות