הסופרמרקט השיתופי "שלנו" מוכיח שאפשר להיות הוגן ולהרוויח

הסופרמרקט השיתופי "שלנו" מוכיח שאפשר להיות הוגן ולהרוויח

הסופרמרקט השיתופי שלנו הוא קואופרטיב שפועל כיום בקצב הכנסות שנתי של 8 מיליון שקל בקירוב. למה כדאי לכם לקנות שם?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בזמן שעיקר תשומת הלב בזירת רשתות המזון מופנה לרכישה המסתמנת של רשת מגה בידי יינות ביתן – מה שיהפוך את יינות ביתן לרשת השנייה בגודלה לשופרסל – אני דווקא שואבת עידוד מהצלחתו של הסופרמרקט השיתופי "שלנו". למען הגילוי הנאות אציין שאני גם מקפידה לקנות שם בכל פעם שאני מגיעה לאזור (שדרות ההשכלה בתל אביב), כדי לתרום את תרומתי הצנועה להצלחתו.

מדובר בסופרמרקט שנולד לאחר המחאה החברתית של 2011 – כהתארגנות של אזרחים שנמאס להם להתלונן והחליטו לעשות מעשה: להקים סופר שיתופי, קואופרטיב שלא נועד להשיא רווחים לבעלי מניות ממונף אלא לבעלי הסופר שהם האזרחים עצמם. המשתתפים רכשו יחידות השתתפות, ועקב בצד אגודל הרימו יש מאין סופרמרקט שמקדם כמה ערכים פשוטים: שקיפות, היעדר מבצעים, תשלום הוגן לעובדים, תשלום הוגן לסוחרים וליצרנים, עידוד יצרנים קטנים, גביית תשלום של 10 אגורות בעבור שקית ניילון ושימוש באשראי רק מעל סכום מינימלי.

סופרמרקט שיתופי שלנו – לא תמיד הכי זול, תמיד הכי הוגן

בחודשים האחרונים אני קונה שם בערך פעם בשבוע, ובכל פעם שמחה לגלות שתמיד יש קונים במקום. המחירים לא תמיד הכי נמוכים – מי שיכתת רגליו בין מבצעים שונים ברמי לוי למשל, ימצא לעתים מחירים נמוכים יותר, אבל אני מבחינתי מוכנה לשלם מעט יותר בשביל הידיעה שזה המחיר ההוגן שמגלם רווח ראוי ליצרן ולקואופרטיב, כך שכולם יוכלו להמשיך להתפרנס בכבוד.

בכל מקרה, המחירים אף פעם לא הכי גבוהים – משום שהם מגלמים עיקרון פשוט ושקוף:
∎ כלל מוצרי החנות נמכרים במחיר עלות + 25%
∎ ירקות ופירות – נמכרים במחיר עלות + 35%
∎ מוצרי בסיס – מוצרים נבחרים נמכרים במחיר עלות + 20%

shelanu infographic

לכבוד יום העצמאות, נשלחו לחברי הקואופרטיב עיקרי התוצאות הכספיות של החנות ברבעון הראשון – ואף פורסמו בפייסבוק: לפי הדוח, הרבעון הראשון של 2016 התאפיין בגידול בהכנסות החודשיות בהשוואה לרבעון ראשון 2015, כך שהקואופרטיב פועל כיום בקצב הכנסות שנתי של 8 מיליון שקל בקירוב.

במונחים כלכליים, פעילות החנות ברבעון הראשון הינה הטובה ביותר מאז פתיחת החנות. מגמת העלייה הטובה נרשמה גם בחודש אפריל, כך שגם הרבעון השני החל ברגל ימין.

בקואופרטיב גאים – ובצדק – בעובדה שסעיף ההוצאות הגדול ביותר שלהם (מעבר לקניית הסחורה) הוא על תשלום לצוות העובדים.

לפי הדוח, ברבעון הראשון של 2016 היה הרווח לפני מס 76,411 שקל, כאשר ההכנסות עמדו על כמעט שני מיליון שקל. הנה המספרים המדויקים: הכנסות – 1,929,575 שקל; הוצאות – 1,754,550; קניית סחורה – 1,415,790 שקל; הוצאות מימון/סליקת כרטיסי אשראי – 13,586 שקל; הוצאות שכר – 163,436 שקל; הוצאות תפעול – 161,738; שווי מלאי נטו – 98,614 שקל.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות