קמתם בבוקר וגיליתם את ווינדוס 10 על המחשב?

קמתם בבוקר וגיליתם את ווינדוס 10 על המחשב?

ההתקנה הכפויה שביצעה מיקרוסופט במחשבים פרטיים עלולה לעלות לה מיליונים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

פתאום קם אדם בבוקר ומרגיש שהמחשב לא נראה ולא מתנהג כמו אתמול. למה? כי מיקרוסופט התקינה בו מערכת הפעלה שהוא לא מכיר ולא רצה: ווינדוס 10. נזכיר – מדובר במחשב האישי שלו, זה שרק לו יש סיסמה אליו, זה שהוא מכיר בעיניים עצומות כל מקש וכל תוכנה בו, זה שכל המסמכים הכי חשובים שלו שמורים בו, זה שכל הסיסמאות, ההגדרות והמידע שלו שמורים בו.

איך זה קרה? האם ייתכן שהוא התבלבל והתקין את התוכנה מבלי לשים לב? האם ייתכן שבמקום ללחוץ "לא" בכל פעם שהודעת העדכון קפצה, הוא לחץ בטעות "כן"?

אז זהו, שלא. זה קרה באופן כפוי לחלוטין – מיקרוסופט החלה לשדרג את מערכות ההפעלה ווינדוס 7, 8 ו-8.1 באופן אוטומטי, מבלי לשאול את המשתמשים ומבלי להתייחס לסירובם לשדרג.

יש מי שסתם התעצבן ויש מי שהחליט לעשות מעשה: שני לקוחות זועמים כאלה הגישו השבוע בקשה לייצוגית נגד מיקרוסופט באמצעות עורכי הדין זיו גלסברג ותומר אפלדורף (13865-06-16). שני התובעים, שעל המחשבים שלהם הייתה מותקנת מערכת ההפעלה ווינדוס 7, טוענים שמיקרוסופט התנהגה בכוחניות והתקינה על מחשביהם את מערכת ההפעלה ווינדוס 10 ללא הסכמתם ואף בניגוד לרצונם – חרף ניסיונותיהם להימנע מכך. התביעה מעריכה כי הנזק לכלל הלקוחות שנפגעו נאמד במעל 3 מיליון שקל, אך הסכום המדויק לא ניתן להערכה בשלב זה.

לפי התביעה, התובע הראשון סירב באופן עקבי ומכוון לאשר את הצעת ההתקנה של ווינדוס 10, אך לפני כשבועיים, ב-20 במאי 2016, גילה כי המערכת הותקנה בניגוד לרצונו. כתוצאה מכך, המחשב שלו פעל באופן איטי יותר, הוא עצמו התקשה להסתגל למערכת החדשה ודפדפן האקספלורר לא עבד. לבסוף פנה לטכנאי כדי שיתקין מחדש את המערכת הקודמת.

התובעת השנייה חוותה חוויה דומה – גם היא סירבה לשדרג את המערכת והופתעה לגלותה שם. היא התקשתה להסתגל אליה וחלק מהתוכנות שעד השדרוג פעלו היטב – הפסיקו לעבוד, כמו תוכנת הפקס והמדפסת. לפני מספר ימים, ב-28 במאי 2016, היא גילתה שיש אפשרות לבצע שחזור של מערכת ההפעלה הקודמת וביצעה את התהליך, אך חלק מהתוכנות עדיין לא פועלות.

מעבר לאי נוחות, לבזבוז זמן ולהוצאה כספית בגין עבודת הטכנאי – יש לתובעים סיבות נוספות לכעוס, והדברים אף מובאים בכתב התביעה: מדובר בחדירה למחשב ללא רשות, והם מוטרדים מהפגיעה בפרטיותם לא פחות מאשר מהפגיעה ביכולת לתפעל אותו. התובעים אף טוענים שמדובר בהפרת חוזה של מיקרוסופט מול הלקוחות שלה, אשר רכשו את ווינדוס 7 כדין.

להערכתם, הנזק הכספי והאחר שנגרם לכל אחר מהנפגעים נאמד בכ-500 שקל, כתוצאה משורת סיבות – החל מפנייה לטכנאי מחשבים, דרך הזמן שנאלצו להשקיע בהסתגלות או בהחזרת המחשב לקדמותו ועד הטיפול בתוכנות שהפסיקו לעבוד. התובעים אף מציינים שמיקרוסופט בחרה לבצע את הפעולה הזאת למרות התרעומת שהדבר מעורר בחודשים האחרונים בארץ ובחו"ל.

אז מה דורשים התובעים? ראשית, הם מבקשים שבית המשפט יורה למיקרוסופט לחדול מהתקנה כפויה של ווינדוס 10; שנית, הם מבקשים להורות למיקרוסופט לאפשר למשתמשים לחזור למערכת ההפעלה הקודמת שלהם באופן קל ופשוט; שלישית, הם מבקשים פיצוי כספי לנפגעים, או לחילופין פיצוי כספי שיועבר לטובת הציבור. כאמור, את הסכום הזה הם לא מסוגלים להעריך במדויק, אך הוא עולה על 3 מיליון שקל.

תגובת מיקרוסופט: "השדרוג ל-Windows 10 הוא בחירה, ונועד לאפשר לאנשים להפיק תועלת מ-Windows המאובטח ביותר והפרודוקטיבי ביותר. אנשים מקבלים מספר הודעות לאישור השדרוג והם יכולים לקבוע לו מועד חדש או לבטל את השדרוג אם הם רוצים. אנו ממשיכים להקשיב למשוב מהלקוחות ומפתחים את חוויית השדרוג בהתאם למשוב שלהם. אם לקוח זקוק לסיוע בחוויית השדרוג, יש לנו מספר חלופות לסייע ללקוחות אם הם זקוקים לכך, כולל שירות תמיכה ללא תשלום".  

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות