לא עו"ד ולא רופא: בוגרי מדעי המחשב מרוויחים הכי הרבה

לא עו"ד ולא רופא: בוגרי מדעי המחשב מרוויחים הכי הרבה

איזה תארים כדאי ללמוד כדי להרוויח 20,000 שקל בחודש, והאם במכללה או באוניברסיטה?

לקוח ממחקר משרד האוצר, יולי 2016
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

איזה תואר הכי משתלם ללמוד, והאם באוניברסיטה או במכללה? בעלי תואר בהנדסה, מחשבים או מתמטיקה מרוויחים באופן משמעותי יותר מבעלי תארים במקצועות אחרים, דוגמת רופאים, אדריכלים ומורים – ולא משנה אם הם למדו במכללה או באוניברסיטה – כך עולה ממחקר של משרד האוצר. אחרי שלוש שנות עבודה, משתכרים מורים ובוגרי מדעי הרוח פחות מ-8,000 שקל, ואילו בוגרי מדעי המחשב, מתמטיקה, הנדסה ופיזיקה משתכרים 15,000-20,000 שקל בחודש. רופאים ורופאי שיניים, אחרי שנים ארוכות של לימודים, מרוויחים כעבור שלוש שנים רק כ-8,000 שקל בחודש – פחות אפילו מהשכר הממוצע בקרב האקדמאים. עצוב לראות זאת, במיוחד לאור המשבר במערכת הבריאות בישראל.

המחקר גם מגלה שאין בהכרח קשר חיובי בין הציון הפסיכומטרי לבין השכר וכי למרות שהציון הפסיכומטרי הממוצע של הסטודנטים באוניברסיטאות גבוה מזה של הסטודנטים במכללות, פער השכר הממוצע בין בוגרי המכללות והאוניברסיטאות קטן.
השכר במקצועות ההנדסה, המחשבים והמתימטיקה גבוה יותר בעבור כל ציון פסיכומטרי נתון. מנגד, השכר הממוצע בתחומי מדעי הרוח החינוך והאומנויות, כמו גם בתחומי המדעים, נמוך יותר בעבור כל ציון פסיכומטרי נתון.

במילים אחרות, אם בוחרים במקצוע הלימוד המתאים, ניתן להגיע לשכר גבוה גם עם תנאי פתיחה נמוכים יחסית.

ברוב תחומי הלימוד, שכר בוגרי האוניברסיטאות גבוה יותר, אבל כשמסתכלים על ממוצע השכר רואים שהשכר הממוצע הכללי של בוגרי המכללות דומה מאוד לשכר של בוגרי האוניברסיטאות. זאת, משום שבמכללות יש פחות דגש על מדעי הרוח ויותר דגש על מקצועות מעשיים או ריאליים, כמו משפטים, מינהל עסקים ומחשבים. מקצועות אלה, כאמור, מספקים לסוגרים שכר גבוה יותר מאשר מקצועות אחרים במדעי הרוח והחברה, ולכן השכר של בוגרי המכללות אינו בהכרח נמוך יותר. השכר החודשי הממוצע של הבוגרים ב-47% מהמחלקות במכללות גבוה מ-10,000%, בהשוואה ל-39% בלבד מהמחלקות האוניברסיטאיות (שנתיים לאחר סיום התואר).

במילים אחרות, תמהיל המקצועות של בוגרי המכללות ככל הנראה מותאם יותר לצרכי שוק העבודה ולמקצועות בשכר גבוה בהשוואה לתמהיל מקצועות הלימוד באוניברסיטאות.

המחקר מגלה שהאוניברסיטאות מפגרות אחרי המכללות באופן ניכר במספר הסטודנטים למשפטים ולמקצועות הניהול (מינהל עסקים וכדומה). רק 3% מהסטודנטים למשפטים לומדים באוניברסיטאות, לעומת 15% במכללות, ורק 4% מהסטודנטים למקצועות הניהול לומדים באוניברסיטאות לעומת 23% במכללות.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות