כשאתם קונים תה קר, בדקו כמה תה הוא באמת מכיל

כשאתם קונים תה קר, בדקו כמה תה הוא באמת מכיל

האם אתם באמת קונים תה, או שלמעשה מדובר במיץ ממותק?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

האם תה קר הוא מיץ או תה? אם תביטו ברשימת הרכיבים שעל הבקבוק, תגלו שלמרות השם "תה" והגוון החום, המשקה הפופולרי מכיל רק תמצית תה בשיעור של 0.1%. המרחק בין המשקה הזה לבין תה קר במובן הפשטני של המילה – גדול, ומעבר לכמות התה המזערית שיש בו, הוא בעיקר מכיל רכיבים שמטרתם להאריך את חיי המדף שלו.

עוד חשוב לדעת שאותם משקאות תה קר בטעמי פירות אינם מכילים פירות כלל, ורק בדצמבר 2014, כתוצאה מתביעה ייצוגית, התחילו החברות לכתוב זאת על גבי הבקבוקים.
אז מה יש בתה קר? הנה כמה דוגמאות.

נסטי מוגז אפרסק, נסטלה

רשימת הרכיבים: מים מינרלים, סוכר, פחמן דו חמצני, חומצת מאכל (חומצת לימון), חומרי טעם וריח, תמצית תה 0.1%, מווסת חומציות (מלח לימון).

במוצר אין פרי (כפי שגם מצוין על הבקבוק) ואין אפילו תרכיז של פרי. תמצית תה יש בשיעור מזערי וסוכר יש בשפע.

nestea

פיוז תה בטעם מנגו אננס

רשימת הרכיבים: מים, סוכר, מווסתי חומציות: חומצת לימון ומלח לימון (e-331), תמצית תה טבעית (0.1%), מעכב חמצון (חומצה אסקורבית – ויטמין C), חומרי טעם וריח.
גם כאן, תמצית התה מצויה בכמות אפסית והפירות הטרופיים המפתים שמצוירים על הבקבוק הם למעשה גלגול אבקתי מתקדם של פרי.

fusetea

תה קר בטעם ענבים, ספרינג

רשימת הרכיבים: מים, סוכר, מיצוי תה 0.1%, חומצת מאכל (חומצת לימון), חומרי טעם וריח, מווסתי חמיצות (e-332, e-331).
אז תה אין ממש וגם ענבים אין (כמצוין על הבקבוק). מה שיש זה חומצות מאכל.

במילים אחרות, כשאתם שותים תה קר בטעם פרי כלשהו – אין בו יותר מדי תה וגם לא פרי, אלא חומרי טעם וריח שאמורים להזכיר לכם את אותם פירות טעימים. למעשה, אתם שותים מים עם הרבה סוכר, מעט מאוד תה וחומצות שונות.

springtea

בקשה לייצוגית: מטעים את הצרכנים

מסתבר שגם לתה יש תקן, ולפי התקן משקה תה הוא מוצר המבוסס על חליטת תה, שהינה חליטה מימית של צמחים המסומנים בשם המוצר".
על כך מבוססת בקשה לייצוגית נגד החברה המרכזית לייצור משקאות (יצרנית פיוז טי, Fuze Tea) ונגד אסם המשווקת את התה הקר של נסטלה – נסטי (Nes Tea) , שבה דורשים התובעים כ-10 מיליון שקל.
בתביעה (ת"צ 17861-08-16) הם טוענים כי הן מוכרות לצרכנים תה קר "כאשר אין המדובר במשקאות תה כלל ועיקר". יותר מכך, הם מציינים שחברת אסם ציינה בעבר שגם אותה תמצית תה בשיעור של 0.1% בכלל מבוססת על אבקה. לכן, הם טוענים, מדובר בכל היותר במשקאות בטעם תה, ומדובר בהבדל תהומי, כמו ההבדל בין עוגת שוקולד לעוגה בטעם שוקולד.
התובעים, המיוצגים ע"י עו"ד שלומי כהן ועו"ד אמיר ישראלי, מדגישים שעל המדפים כן נמכרים גם משקאות תה שכן עונים להגדרה "תה". לדבריהם, הסוגיה עלתה כאשר ויסוצקי החלה לשווק ולפרסם מוצר שהיא הגדירה כ"מבוסס על עלי תה אמיתיים", מה שעורר את חשדם לגבי משקאות התה הקר האחרים.
הם מציינים כי שוק התה הקר מגלגל 150 מיליון שקל בשנה, והרווחיות שלו נובעת בין היתר משום הבידול שלו כשוק של משקאות תה.
תגובת אסם: "הבקשה לייצוגית טרם הגיעה לידינו. לאחר שתתקבל תוכל החברה ללמוד את הטענות ולהגיב בבית המשפט".
תגובת החברה המרכזית לייצור משקאות: לא נמסרה תגובה.

ייצוגית שנייה נגד החברה המרכזית תוך שבועיים

רק לפני כשבועיים הוגשה בקשה אחרת לתביעה ייצוגית נגד החברה המרכזית לייצור משקאות, בטענה שהיא גובה עבור קוקה קולה 1.5 ליטר מחיר מופרז.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות