בקרוב תשלמו שוב 3,000 שקל לבית הספר. בשנה הבאה יש סיכוי שזה ישתנה. איך?

בקרוב תשלמו שוב 3,000 שקל לבית הספר. בשנה הבאה יש סיכוי שזה ישתנה. איך?

ועדי ההורים מקדמים יוזמה למימון תשלומי ההורים מביטוח לאומי. מה המשמעות?

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

גם בלי לעשות 5 יחידות מתמטיקה, ועוד לפני שסיימתי לשלם למעלה מ-1,000 שקל על ספרי לימוד, אני יודעת כבר שעליי לשלוף בקרוב 2,700 שקל כדי לממן את תשלומי הרשות לבתי הספר בשנה הבאה. מחאת ההורים אמנם הייתה קולנית במיוחד השנה, אבל בדיון שערורייתי בכנסת (שעליו דיווחתי כאן), חברי הכנסת מהקואליציה הצביעו בעד אישור תשלומי ההורים. אלא שהפעם פורום ועדי ההורים הודיע כי הוא מסיר את הכפפות, והוא מנהל מאבק בכמה מישורים. המאבק הזה כבר לא יועיל להורים בשנה הקרובה, אך אם הוא יצליח, הוא יורגש בשנה הבאה.

free 2

הסירו דאגה מלבכם. ימות המשיח עדיין לא כאן, ומדינת ישראל עדיין לא סבורה שעליה לממן פעילויות בית ספריות כמו טיולים שנתיים או הצגות כחלק אינטגרלי מתוכנית הלימודים. מה שכן עשוי לקרות הוא שבמקום שרק ההורים ישלמו זאת, כלל אזרחי ישראל ישלמו זאת באמצעות התייקרות הביטוח הלאומי או מס ההכנסה בשיעור של פחות מחצי אחוז.

"תשלומי ההורים הם מס רגרסיבי, ההורים משלמים עבור כל ילד בלי קשר לרמת ההכנסה. זה אחד המסים הבודדים שיורדים מהנטו", מסביר זאב גולדבלט, יו"ר פורום ועדי ההורים היישוביים: "היום, מי שלא יכול לשלם בכלל – פשוט לא משלם. מי שסופג את עלות הפעילות הזאת עבור האחרים הם הורים שכן יכולים לממן. לכן, שינוי כזה ייטיב את מצב ההורים".

אם הרפורמה הזאת תעבור, המשמעות היא שההורים לא באמת יפסיקו לשלם את תשלומי ההורים, אלא שהם ישלמו הרבה פחות משום שהנטל יתחלק בין כלל האזרחים. משמעות נוספת היא שבתי הספר לא יוכלו לשגר רשימות תשלום מופרכות, כי התשלום כלל לא יתבצע דרכם. בנוסף, משפחות מעוטות יכולת לא תשלמנה או שתשלמנה פחות.

-המשמעות היא שגם מי שאין לו ילדים או שהילדים שלו כבר אינם חלק ממערכת החינוך – ישלמו על השירות הזה, אתה חושב שזה נטל כלכלי לגיטימי עליהם?
-גולדבלט: "נכון, אבל זה מה שקורה גם במסים אחרים. יש פה עניין של ערבות הדדית. תושבי מדינת ישראל משלמים מסים כדי שכל אזרח – וגם הילדים הם אזרחים – יקבל את השירותים שהוא זכאי להם".
-זה מהלך מהפני. מה הסיכוי שזה יצליח?
-גולדבלט: "אנחנו לא רעים במהפכות. הממשלה יכולה ללכת לקראתנו עם המהלך הזה, כי גם כל האופוזיציה תתמוך. כחלון טוען שהוא שר חברתי, ואם הקואליציה תתמוך זה יעבור. במהלך חצי השנה הקרובה אנחנו נכנסים למו"מ עם משרד החינוך בשיתוף האוצר, ביטוח לאומי ומס הכנסה. לנו זה לא משנה איך תתבצע הגבייה – באמצעות הביטוח הלאומי או באמצעות מס הכנסה, העיקר שזה יתבצע".

אגב, אם ההצעה הזאת נשמעת לכם מוכרת, זה לא במקרה. ההצעה לבטל את תשלומי ההורים ולקבל מימון חלופי באמצעות העלאת הביטוח הלאומי ב-4 פרומיל עלתה כבר במסקנות ועדת לנגרמן שמונתה ע"י משרד החינוך לפני 24 שנים. כמה שנים לאחר מכן, גם ועדת דברת הגיעה למסקנה שתשלומי ההורים תורמים ליצירת פער בלתי נסבל בין ההורים, והמליצה לבטל את תשלומי ההורים. למרות זאת, השנים חולפות וההורים משלמים.

אגב, בדיון בכנסת טענה מנכ"לית משרד החינוך שתשלומי ההורים מניבים למשרד החינוך 5 מיליארד שקל בשנה. גולדבלט ספקן: גם אם לוקחים את מספר התלמידים ומכפילים ב-2,000 שקל לתלמיד – לא מגיעים לסכום הזה. ורוב התלמידים משלמים כ-1,000 שקל ופחות. אנחנו מעריכים שמדובר בכ-2.5 מיליארד שקל. אני לא יודע איך הם הגיעו לסכום הזה, לדעתי המטרה הייתה להפחיד את חברי הכנסת".

כאמור, בשנת הלימודים הקרובה ההורים עדיין יידרשו לשלוף את הארנקים, ונשאלת השאלה אם מחאת הורים יכולה להיות אפקטיבית כדי להפחית את ההוצאה ולקדם שינוי אמיתי: "ההצבעה של חברי הקואליציה בוועדת החינוך הייתה פארסה שלא נראתה כמוה", אומר גולדבלט. "קראנו לוועדי ההורים לא לצרף את חתימתם לחוזרים שאמורים להיות מופצים להורים. עם משרד החינוך הגענו להסכמות להקמת צוות שיבחן חלופות למימון, ויבדוק אם אפשר לצמצם את העלות. עד אז ביקשנו שיפתרו את סוגיית הסרבנים האידיאולוגיים באמצעות גבייה ע"י הרשויות המקומיות".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות