בשם המלחמה ביוקר המחיה: שר האוצר מאשר לייבא ירקות. לא תאמינו כמה תחסכו

בשם המלחמה ביוקר המחיה: שר האוצר מאשר לייבא ירקות. לא תאמינו כמה תחסכו

מדובר במלפפונים, עגבניות, פלפל, חסה, פטרוזיליה ושורשי סלרי, ללא התניה של ההיצע בשוק המקומי

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

7 שקלים ל-6 ק"ג ירקות – זה גובה החיסכון שזכו לו הצרכנים הישראלים כתוצאה מיבוא הירקות בתקופת החגים האחרונה, וזאת על סמך הנתונים שפרסם משרד האוצר (ראו בטבלה).

מדובר בפחות מ-1.20 שקל לק"ג. ובשביל החיסכון הזה, מי ששילם מחיר כבד של יבול שנזרק לפח היו החלקאים הישראלים – שסובלים מנטישה מתמשכת של המקצוע.

אולם, למרות שהנתונים מלמדים על ירידה מזערית במחירי הירקות, שר האוצר משה כחלון שב ומתיר לייבא 60,000 טון של ירקות לקראת פסח. המטרה, לדברי משרדי האוצר והחקלאות, היא למנוע "מחסור ועליית מחירים".

מדובר במלפפונים, עגבניות, פלפל, חסה, פטרוזיליה ושורשי סלרי, ללא התניה של ההיצע בשוק המקומי.

התגובות להודעת שר האוצר משה כחלון על יבוא ירקות לא מאחרות לבוא. החקלאים, שכבר תקופה ארוכה מוחים על התמורה העלובה שהם מקבלים עבור התוצרת החקלאית בעוד שהצרכנים משלמים ביוקר, מאיימים להפגין ברחובות.

כחלון חתם על צו שהוכן ברשות המסים בתיאום עם משרד החקלאות, אלא שנראה ששרי האוצר והחקלאות לא חיים באותה מדינה שבה מגדלים את הירקות האלה. כך למשל, מספר החקלאי ברק אומגה, מוביל מחאת החקלאים, שהיום מקבל חקלאי ישראלי 80 אגורות על פטרוזיליה שנמכרת ברשתות השיווק ב-3 שקלים. לדבריו, התוצרת עומדת והחקלאים מתקשים למכור אותה. עוד אומר אומגה שרשתות המזון מנצלות לרעה את העובדה שניתן לייבא ירקות ומפעילה לחץ על החקלאים.

משרד האוצר, מצדו, טוען שהמטרה היא למנוע, זו השנה השנייה, מחסור ועליית מחירים בתקופת החגים, כפי שאירע לפני כשנה וחצי בחגי תשרי.

יבוא ירקות

בסופו של דבר, הצרכן הרגיש בירידה קלה עד אפסית במחירי הירקות בפעם הקודמת – ואילו החקלאים הישראלים נפגעו קשות.

למרבה הצער, שוב נראה שבשם הפופוליזם והשימוש במילות הקסם "מלחמה ביוקר המחיה", מקריבים שרי האוצר והחקלאות את החקלאים הישראלים – מבלי לפתור את הבעיות האמיתיות המחוללות את יוקר המחיה.

לא נעשה שום טיפול ברשתות השיווק ובמי שגוזר את הקופון על פערי התיווך. למעשה, שר החקלאות אורי אריאל כינס כבר לפני שנתיים וחצי מסיבת עיתונאים חגיגית שבה הכריז שיקדם פיקוח על מחירי הירקות והפירות – ודבר לא קרה.

הגדלת יבוא גם של בשר ודגים

הצו שחתם עליו שר האוצר מתייחס גם להגדלת מכסות היבוא של בשר ודגים, "זאת תוך הידברות עם החקלאים".

במשרד מציינים שמחירו של פילה אמנון קפוא בחודשים ספטמבר – דצמבר 2016 ירד בכ-8.5 שקל, ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות