מתגייסים? זה מה שתוכלו לקנות ב"כרטיס הכוכבים" של צה"ל. האם התקציב מספיק?

מתגייסים? זה מה שתוכלו לקנות ב"כרטיס הכוכבים" של צה"ל. האם התקציב מספיק?

החיילים יקבלו תקציב שנע בין 285 ל-2,020 שקל, בהתאם לסוג השירות. מה היתרונות ומה החסרונות? 

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם שמעתם על כרטיס הכוכבים של צה"ל אבל לא ממש הבנתם במה מדובר, הנה ההסבר.

החל ב-12 ביולי 2017 הפסיקו חיילים המתגייסים לצה"ל לקבל בבקו"ם את פריטי ההלבשה התחתונה שקיבלו עד כה, כגון גופיות, גרביים, תחתונים ומגבת.

במקום זאת, לפני הגיוס מקבל כל אחד מהם שובר דיגיטלי – "כרטיס כוכבים", הטעון ב-215 כוכבים, שהם שווי ערך ל-285 שקל (כלומר, השובר מגלם 25% הנחה).

את הכרטיס הם יכולים לממש בסניפי המשביר לצרכן ובסניפי רשת H&O, ושם לרכוש את הפריטים בהתאם לבחירתם.

חודש לאחר הגיוס, חיילים תומכי לחימה וחיילים קרביים יקבלו תקציב נוסף, וכך גם כעבור שנה.



חיילים קרביים יקבלו את התקציב הגבוה ביותר – תוספת של 815 כוכבים כעבור חודש ו-485 כוכבים נוספים כעבור שנה, ותומכי הלחימה יקבלו 335 כוכבים נוספים כעבור חודש ו-145 נוספים כעבור שנה.

לאורך הגיוס כולו, חיילים קרביים יקבלו תקציב של 1,515 כוכבים, שהם שווי ערך ל-2,020 שקל, חיילים תומכי לחימה יקבלו 695 כוכבים, שהם שווי ערך ל-927 שקל וחיילים עורפיים יקבלו 215 כוכבים בלבד, שהם שווי ערך ל-287 שקל.

התקציב מוענק באופן של קופון סלולרי, המגיע למכשיר האישי של החיילים.

ההחלטה להפסיק את חלוקת ההלבשה התחתונה באופן אחיד בבקו"ם נובעת מההבנה בצה"ל שהחיילים לעתים קרובות מאוד הולכים ורוכשים פריטים אחרים, כך שהכסף שמקיע צה"ל בציוד האחיד יורד בחלקו לטמיון.

לדברי אל"מ מרב בריקמן, מפקדת מרכז ציוד בצה"ל, מטרת התקציב היא לאפשר לחיילים לקנות את פריטי ההלבשה התחתונה – גרביים, תחתונים גופיות ומגבת – בהתאם לצרכיהם: "ראשית, כך יכול כל חייל לבחור את המוצרים שהוא מעדיף. הוא יכול, למשל, לקנות יותר גרביים ופחות גופיות. שנית, כשהפריטים נמסרו בבקו"ם – לא היה זמן למדוד ולהתאים אותם לחייל. בשיטה הנוכחית יש חוויית קנייה, יש אפשרות להתאים כל פריט ופריט".

האם התקציב מספיק? בצה"ל טוענים שכן – כשאת התשובה היא מבססת על החבילות המומלצות שהרכיבו בצבא. עם זאת, יש להניח שרוב החיילים לא יסתפקו בחבילה הבסיסית שעליה ממליץ הצבא לחודש הראשון, הכוללת למשל רק 4 גופיות ו-5 זוגות גרביים, במיוחד לאור העובדה שבחודש הראשון בדרך כלל חיילים נמצאים בטירונות ולא יוצאים הביתה, כך שאין להם אפשרות לכבס ולרענן את הביגוד.

עזר ירושלמי, בעליו של אתר YOH המשווק ציוד צבאי, סבור שהאופן שבו בחר צה"ל לדרג את חלוקת התקציב טעון שיפור, וכך גם הרכב החבילה: "העובדה שחיילים צריכים לחכות חודש עד שהם מקבלים את החלק השני והגדול יותר של התקציב, תגרום להם פשוט לקנות על חשבונם את הציוד מפני שהם לא יוכלו לחכות. בנוסף, להערכתי התקציב לא גבוה מספיק – ובוא ודאי לא יכסה את כל מה שהחיילים באמת קונים, בטח לא בשתי הרשתות שנבחרו".

לפי המלצת צה"ל, זה מה שמומלץ לקנות:

טרום גיוס:

  • גופיות טישירט בצבע לבן או ירוק – 4 יחידות (מומלץ אחת ירוקה)
    – גרביים – 5 יחידות (מומלץ 3 אנטי בקטריאליים)
    – מגבת
    – תחתונים

לאחר הגיוס (ללוחמים ולתומכי לחימה בלבד):
– נעלי ספורט (לוחמים בלבד – ממרץ 2018. כיום, ניתן לרכוש נעלי ספורט עם שובר צבאי)
– גרביים אנטי בקטריאליים
– גופיות טישירט (זית)
– מכנס וגופיה תרמית – לוחם – 3 סטים, תומך לחימה – 2 סטים
– מגבת
– הלבשה תחתונה (תחתונים, חזיות, גופיות ספורט, גרביונים)

כמות הכוכבים ומועדי הזכאות:

צהל טבלת כוכבים

למה רק המשביר ו-H&O?

כידוע, חנויות שמוכרות ציוד צבאי לא חסר – החל מריקושט ולמטייל ועד אתרי אינטרנט כמו מיתר, חגור שופס, YOH ואחרים.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

קידום ופרסום אתרים באינטרנט

ייצוגית נגד פייפאל בטענה ששער החליפין גבוה והחברה מעגלת מחירים לרעת הלקוח

השוואת מחירי אייפון X: זה המחיר הכי זול נכון לעכשיו… המחירים ירדו במאות שקלים

בצה"ל בחרו לאפשר לחיילים לבחור רק בין H&O למשביר.

יש לכך כמה חסרונות:

1. מחירים 

המחירים בהן הם לא בהכרח הנמוכים ביותר בענף הזה (ואולי אפילו להפך).

הפתרון שמצא לכך צה"ל הוא לחייב את שתי הרשתות להעניק הנחה של 25% על מוצרי ההלבשה התחתונה לחיילים, אבל אם המחיר ההתחלתי בכל מקרה גבוה – הרי שההנחה למעשה פחות רלבנטית.

כך לדוגמה, שלישיית תחתוני בוקסר של דלתא נמכרת ברשת H&O ב-100 שקל, ואחרי הנחה היא תעלה לחייל 75 שקל. באתר YOH עולים בדיוק אותם שלושה תחתוני בוקסר 60 שקל, וכעת הם במבצע של 40 שקל.

במילים אחרות, ייתכן מאוד שיהיה לחיילים יותר זול לקנות את המוצרים בחנויות אחרות ובאתרי אינטרנט, אך אין להם ברירה משום שצה"ל מאפשר רכישה רק במשביר וב-H&O.

לדברי אל"מ בריקמן, הסיבה לבחירת שתי הרשתות הללו היא סיבה טכנית.

-שאלה: אם כבר החלטתם לצעוד ברוח התקופה ולאפשר לחיילים לבחור בעצמם את הבגדים, למה אתם מגבילים אותם לרשתות פיזיות בלבד כאשר העולם כולו מזמין הכול באינטרנט הביתה?

בריקמן: "מדובר בשתי רשתות שכבר יש להן הסדרים מול צה"ל, וכדי לחסוך זמן ולהתחיל את הרפורמה – הצבא בחר שלא לצאת למכרז חדש עבור הציוד למתגייסים".

-אבל לא מדובר ברשתות זולות.

בריקמן: "אנחנו מחייבים אותן לתת 25% הנחה".

2. אין מכירה באינטרנט

שנית, מדובר בחנויות עם סניפים פיזיים בלבד, ללא אתרי סחר שמאפשרים לחיילים בכל חלקי הארץ להזמין הביתה את המוצרים.

הבחירה בשתי הרשתות הללו תאלץ את החיילים להתרוצץ ולחפש סניף קרוב למקום מגוריהם – גם אם הם גרים במושב או קיבוץ רחוקים ממרכזים שבהם יש לרשתות הללו סניפים.

מבחינה זו, אין ספק שנכון יותר היה לחלק את כל המוצרים בבקו"ם עצמו.

3. החייל הופך לצרכן וצריך להדוף מלכודות שיווקיות

מרגע שהחיילים נכנסים לאותן רשתות, הם חשופים להצעות מצד המוכרים לרכוש עוד מוצרים, להצטרף למועדוני הלקוחות של הרשתות וכו'. גם בהיבט הזה, עדיף היה לקבל באופן אחיד בבקו"ם את המוצרים, מבלי שתהליך קבלת הציוד הופך לתהליך מכירתי שבו החיילים הם צרכנים לכל דבר ועניין.

החיילים מבקשים – ההורים קונים. תופעה של הצטיידות מיותרת

בחנויות המוכרות ציוד צבאי נמכרים גם מוצרים המיועדים ללחימה – החל מידית הסתערות, דרך צבעי הסוואה ועד אפוד.

האם באמת יש צורך שההורים יוציאו מכיסם מאות ואלפי שקלים על המוצרים הללו?

בריקמן טוענת בתוקף שלא: "הצבא מספק את כל מה שהחיילים צריכים לחיילים שצריכים זאת. מי שלא זקוק לציוד הזה לא מקבל אותו וכמובן שאין סיבה שיקנה אותו. יש במלאי את כל הציוד הדרוש, אם מדובר בצבעי הסוואה ואם בכל פריט אחר".

כששאלתי את עזר ירושלמי, בעליו של אתר YOH, מדוע המוצרים הללו נמכרים באתר שלו, הוא סיפק הסבר פשוט: "כי יש דרישה מהחיילים. אנחנו מוכרים מה שהחיילים מבקשים".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות