רמי לוי חשוד בשוחד: המשמעויות, ההשלכות והתגובות

רמי לוי חשוד בשוחד: המשמעויות, ההשלכות והתגובות

במידה שרמי לוי, אשר הדליק משואה כאביר המאבק ביוקר המחיה, ייאלץ לפנות את הבמה, תהיה לכך השפעה מהותית על התחרות בין רשתות השיווק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

איש לא נשאר אדיש אתמול לדבר מעצרו של רמי לוי בחשד לשוחד.

מעטים מבין אנשי העסקים בארץ מעוררים אמוציות רבות ומעורבות כל כך בקרב הישראלים – ומעבר לשאלה מדוע ואיך הפך לוי לאחד האנשים הכי משפיעים ומדוברים בארץ, יש כמובן תהיות לגבי השלכות הפרשה הנוכחית.

רגע לפני שנרד לעומקם של דברים, הנה בכמה מילים רקע למצב הדברים הנוכחי:

רמי לוי נמצא כעת במעצר בית, שאליו שוחרר אתמול לאחר שנחקר בלהב 433 בחשד למרמה ולהפרת אמונים – כאשר החשד הוא שהוא שיחד את ראש מועצת מבשרת ציון, יורם שמעון, כדי לקבל הטבות והקלות בכל הנוגע לקניון שבנה עם שותף עסקי במבשרת.

לא מדובר בעניין של מה בכך – החשד הוא שראש המועצה שמעון פעל כדי לפטור את רמי לוי מלשלם היטל השבחה בגובה 21 מיליון שקל – ואילו לוי העסיק את רעייתו של שמעון כמנהלת השיווק של הקניון, ואת יו"ר מטה הבחירות של שמעון כמנכ"ל הקניון.

בנוסף, נבדקים חשדות לגבי היתרי בנייה במקום.

מלבד שמעון ולוי, נעצרו לחקירה גם שותפו העסקי של לוי ובעלים של עיתון מקומי.

כולם שוחררו בשלב זה – כאשר לוי נמצא במעצר בית וכך גם שמעון, כאשר על שמעון נאסר להגיע אל המועצה המקומית למשך חודשיים ואף הוצא נגדו צו יציאה מהארץ.

היום פרסם רמי לוי תגובה, ובה הוא מכחיש את כל המיוחס לו.

באשר לטענות כי הוא קיבל הטבות והקלות, מסר לוי כי הפטור מהיטל השבחה כלל לא ניתן עדיין והוא תלוי ועומד בפני החלטה של גורם מקצועי.

באשר להעסקת אשתו לשעבר של ראש מועצת מבשר ציון כמנהלת שיווק הקניון החדש שלו, מסר לוי כי מדובר בהעסקה התואמת את כישוריה – כמי שהייתה מנהלת שיווק של קניון מתחרה במשך 13 שנים.

באשר להעסקת מנהל הקניון – שכאמור היה גם ראש מטה הבחירות של של שמעון – ציין לוי כי מדובר באדם בעל ניסיון בתחום.

לדברי לוי, חקירת המשטרה תגלה שלא נפל רבב במעשיו.

לא רק רשת שיווק

אם תתפתח החקירה, תגיע לכדי כתבי אישום ולוי יישלח לכלא, ההשלכות על המשק הישראלי יהיו גדולות מאוד.

זה כמובן הזמן להזכיר כי רמי לוי הדליק לפני שנתיים וחצי משואה ביום העצמאות, כאביר המלחמה ביוקר המחיה.

לוי, כידוע, הוא מופע של איש אחד. תחתיו אמנם עובדים כמה מקורבים, ביניהם בתו יפית אטיאס ובעלה, אך בסופו של דבר – על פיו יישק דבר.

רשת רמי לוי היא הרשת השלישית בגודלה מבין רשתות השיווק, ויש לה 45 סניפים בכל רחבי הארץ. הרשת ידועה כמחוללת התחרות העיקרית בענף המזון, ויש להניח שמתחרותיה לא יצטערו אם היא תיקלע לקשיים.

מעבר לזה, רמי לוי הוא לא רק בעלים של רשת סופרמרקטים מצליחה.

לוי חולש על ענפים וחברות נוספות – הידועה שבהם היא חברת הסלולר שלו, רמי לוי תקשורת.

בנוסף, וכפי שפרסמתי כאן, לאחרונה השיק רמי לוי בשיתוף עם חברת HOT מותג טלוויזיה אינטרנטי בעלות של כ-90 שקל בחודש.

ממש בימים האחרונים הוזכר לוי כמי שמתעניין ברכישת תשעת סניפי רשת ניו פארם – שאותם מחייבת הממונה על ההגבלים העסקיים למכור כתנאי למיזוג עם שופרסל. הרעיון הוא שרמי לוי יקים את רשת הפארם השלישית שאמורה להתחרות בסופר-פארם ובשופרסל. כעת, לא ברור האם התוכניות הללו יתקדמו.

לוי אף מחזיק בחברת השיחות לחו"ל 015 Hallo, ולאחרונה אף דובר על כך שהוא שוקל להקים ערוץ טלוויזיה כלכלי בשיתוף עם דה מרקר.

בנוסף לכל אלה, לוי הוא חבר מועצת עיריית ירושלים ומחזיק תיק הספורט בעירייה.

מחנות בשוק מחנה יהודה לחברה בורסאית

אז איך הפך לוי לדמות כה משמעותית בהווייה הישראלית? הרי ברור שאם היה נעצר בעלים של רשת שיווק אחרת, הסיקור היה אחר לחלוטין, ומעטים היו האנשים ברחוב שהיו מסוגלים לזכור בכלל את שמו.

מי למשל מכיר את שמו של אפי רוזנהויז, אשר כיהן כמנכ"ל רשת שופרסל? לפני מספר שנים נעצר רוזנהויז, נחקר בחשד לפגיעה בתחרות, הואשם ואף נשלח לכלא.

אך למרות חומרת המעשים ולמרות שמדובר בשופרסל, את שמו של אפי רוזנהויז מעטים מכירים. בעיקר אנשי עסקים, מנכ"לים וישראלים שנוהגים לקרוא את העיתונות הכלכלית.

זאת, למרות שרוזנהויז היה דמות מפתח במשק הישראלי הרבה מאוד שנים, וכיהן בתפקיד שהיה לו משמעות רבה ליוקר המחיה בארץ.

יש לכך כמה סיבות.

ראשית, רמי לוי הוא סוג של סיפור סינדרלה שאנחנו אוהבים לאהוב.

איש שבנה עצמו בשתי ידיו, וצמח מבעל חנות קטנה לחומרי ניקוי ברחוב השקמה בשוק מחנה יהודה בירושלים, לטייקון המחזיק בחברה ציבורית הנסחרת בבורסה. וזאת, ללא השכלה כלכלית, ללא כסף מהבית וללא שום עזרה מבחוץ.

שנית, ייאמר לזכותו של רמי לוי שהוא מקפיד כבר שנים באמת למכור בזול. בכל ההשוואות, כל השנה, בכל מקום בארץ – סניפי רמי לוי תמיד זולים, ובדרך כלל הכי זולים. במדינה שבה יוקר המחיה מכביד מאוד על הצרכנים, אין פלא שהם מצביעים ברגליים ונוהרים לחנויות.

שלישית, רמי לוי היה ונותר אדם נגיש ועממי. הוא זמין בטלפון האישי שלו (אגב, אין לו סמארטפון ואין לו וואטס אפ), אין לו משרד יחסי ציבור, ואין לו מטה גדול. לכן, הוא מעורר הזדהות רבה.

האיש שגדל והסתבך

אלא שאת העממיות הזאת שכח לוי וזנח כאשר ניסו עובדיו להתאגד. האלימות שבה נהג כלפי העובדים והוועד שניסו להקים הביאה את ההסתדרות אף לתבוע אותו, וכפי שפורסם כאן, הוא נדרש לשלם סכום עתק בגין הפגיעה החמורה, שבגללה איבדו חלקם את מקום עבודתם והוועד לא הצליח לקום מעולם.

ולא רק היחס לעובדים נזקף לחובתו של לוי, אלא גם, כמובן, חשדות אחרים שהוא נחקר בגינם רק לפני שנה וחצי. מדובר בפרשה שבה הוא ובכירים אחרים בחברה נחשדו בשימוש ברשת הסלולר של החברה כדי לאגור מידע על מתחרים ועל אותם עובדים שניסו להתאגד.

הפרקליטות טרם הגישה כתבי אישום בפרשה זו.

חשוב לזכור שגם החקלאים – אשר מנהלים מאבק כבר מספר שנים נגד רשתות השיווק שמכתיבות מחירים גבוהים לצרכנים בעוד שהן עצמן משלמות לחקלאים מעט מאוד – יצאו לא אחת נגד רמי לוי. החקלאים טוענים באופן עקבי כי לוי אחראי במידה רבה למצב המעוות שנוצר, וזאת בגלל התנהגות שהם מגדירים ככוחנית ודורסנית.

כך או כך, בשורה התחתונה, במידה שרמי לוי ייאלץ לפנות את הזירה, יש סיכוי גדול שהדבר יפגע קשות ברשת השיווק שלו.

במידה שכללי המשחק ישתנו ורשת רמי לוי תיחלש – תהיה לדבר השפעה מיידית ומשמעותית על מאזן הכוחות בקרב רשתות השיווק. למרבה החשש, ייתכן שהרשתות האחרות אף יעלו מחירים ברגע שהן יריחו חולשה מצד השחקנית הזולה במגרש.

קראו עוד כתבות מעניינות באתר פואנטה:

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות