טעמנו: כריות נוגט של תלמה בגרסה מופחתת סוכר ב-45%

טעמנו: כריות נוגט של תלמה בגרסה מופחתת סוכר ב-45%

מה יעלה בגורל כריות נוגט עתירות הסוכר, מה קרה לכמות הקלוריות ואיך הטעם מופחת הסוכר? 

צילום: דפנה הראל כפיר
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כריות נוגט של תלמה, שבמשך שנים ארוכות מככבות ברשימת דגני הבוקר הפופולריים בישראל וגם עתירי הסוכר בישראל – הושקו לאחרונה בגרסה מופחתת סוכר.

כמות הסוכר בגרסה זו הופחתה ב-45% בהשוואה לאריזת כריות נוגט רגילה. למרות זאת, הטעם והמרקם דומים מאוד למוצר המקורי, וילדים שטעמו את המוצר החדש לא חשו בהבדל.

עדיין מדובר במוצר מתוק, המכיל ככפית ורבע סוכר למנה.

הגרסה מופחתת הסוכר תשווק במקביל לאריזה הרגילה, ולא במקומה. שתי האריזות מכילות 750 גרם, ובחלק מרשתות המזון האריזה מופחתת הסוכר מעט יקרה יותר.

מדוע בעצם להמשיך לשווק לצרכנים מוצר עתיר סוכר אם יש כבר מוצר מופחת סוכר שגם הוא כשלעצמו מתוק מאוד? למעשה, בתלמה (מבית יוניליוור) מבינים היטב שכריות של תלמה, באופן שבו צורכים אותן ילדים, הן ממתק לכל דבר: "כריות נוגט הוא מוצר פופולארי ואהוב ביותר, הנצרך לעיתים קרובות כחטיף", אומר ארנון שפירא, סמנכ"ל השיווק של תלמה, "לכן החלטנו בתלמה להמשיך להציע את המוצר הקיים, ובמקביל להשיק אלטרנטיבה עם כמות סוכר נמוכה משמעותית".

הסיבה להפחתת כמות הסוכר היא ההבנה של תלמה שעליה להתאים את עצמה הן למודעות הגדלה בקרב הצרכנים לנזק שגורמים המוצרים המתוקים שהילדים צורכים, בפרט דגני בוקר, והן לרפורמה שהוביל משרד הבריאות, שלפיה בעוד שנתיים יודבקו מדבקות אדומות שיאותתו לצרכנים על מוצרים המכילים כמויות גבוהות מדי של סוכר / מלח  / שומן.

פחות סוכר, יותר קלוריות

כריות נוגט החדש מכיל כ-20.5 גרם סוכר ל 100 גרם, זאת לעומת כ-39.5 גרם סוכר ל-100 גרם במוצר הרגיל, כלומר 19 גרם סוכר פחות.

אלא שהשוואה בין המוצרים מגלה נתון שחשוב שההורים יידעו: הכריות החדשות אמנם מכילות פחות סוכר, אך יותר קלוריות.

כריות ערכים תזונתייםכריות נוגט רגיל מול כריות מופחתת סוכר של תלמה: שימו לב לסימון התזונתי. צילום: דפנה הראל כפיר

כמות השומן הרווי בו עלתה וכך גם כמות החלבון.

מדוע? בחברה אומרים כי כדי לשמור על הטעם והמרקם של המוצר, הוא פותח מחדש וערכי השומנים והחלבונים בו השתנו: "לכריות נוגט החדש הוספו כ-2 גרם חלבון, וכמות השומן הרווי, שמקורו בקרם הנוגט, עלתה בפחות מ-2 גרם ל-100 גרם, כאשר המוצר החדש עומד כבר היום בכמות המומלצת לשומן רווי עפ"י תקנות משרד הבריאות הצפויות להיכנס לתוקף בשנת 2020. שינויים אלו העלו את הערך הקלורי ל-100 גרם בכ-32 קלוריות".

אחד הדברים הבולטים על האריזה הוא סימון כפיות הסוכר. סימון באמצעות כפיות סוכר עמד במוקד המחלוקת בין משרד הבריאות לבין התעשיינים בעת הדיונים על רפורמת הבריאות – בשל החשש שלהם כי סימון זה ירתיע את הצרכנים. משרד הבריאות נכנע, והסכים שבמקום כפיות סוכר תוזכר כמות הסוכר בתרגום למספר הכפיות, ללא ציור.

למרות זאת, תלמה דווקא כן מציירת על האריזה את כפיות הסוכר כדי לשדר מסר של שקיפות.

לפי הסימון, כל מנה במוצר כריות נוגט מפוחת סוכר מכילה ככפית ורבע סוכר – כלומר, עדיין כמות גדולה שכדאי להורים להביא בחשבון כאשר הם מחליטים מה יאכל הילד לאורך היום ואיזו כמות סוכר הם מוכנים שהוא יצרוך.

בתלמה מגדירים זאת "מהפכת הסוכר", ובמסגרתה הפחיתה החברה את כמות הסוכר במגוון מוצרי דגני הבוקר של החברה, בהם גם דגני הילדים. החברה מתחייבת להפחית את הסוכר בדגני הבוקר גם בשנים הקרובות, בהתאם לתקנות משרד הבריאות.

בחברה, שהרגילה את הצרכנים – ובעיקר הילדים שבהם – לכמויות סוכר גבוהות מאוד לאורך שנים, הבינו שאין מנוס מלהפחית את כמות הסוכר, אך מצד שני, מבינים שתהליך הגמילה של הצרכנים חייב להיות הדרגתי כדי שהם לא יפסיקו לקנות. בקטגוריית דגני הבוקר לילדים של החברה, בוצעה הפחתה כוללת של עשרות אחוזים מכמות הסוכר המקורית, כאשר בשנת 2017 לבדה ההפחתות בדגני הילדים השונים נעות בין 27%-7%.

את כריות נוגט מופחת הסוכר החברה פיתחה במשך כשנה, והיא מבטיחה שעד סוף הרבעון הראשון של 2018 כל דגני הבוקר של תלמה (למעט מספר מוצרים מסדרת כריות) יכילו בין אפס לכפית וחצי סוכר למנה (30 גרם) בלבד.

התהליך כבר הסתיים בשוגי, שבו הופחת הסוכר בכ-34%, קוקומן כדורים, המכיל כ-40% פחות סוכר וברנפלקס, המכיל כ-15% פחות סוכר.

עדיין, יש לזכור שמדובר במוצרים מתוקים שממש לא יכולים להחליף ארוחת בוקר או ארוחת ערב מזינות.

בנוסף, אי אפשר שלא לתהות מדוע מלכתחילה החברה ייצרה במשך כל כך הרבה שנים מוצרים כה משמינים ועתירי סוכר, לאור העובדה שהיא יכולה, כך מסתבר, לשמור על טעם ומרקם מוצלחים גם מבלי להאביס את הילדים בסוכר.

בכל מקרה, במקביל לתהליך הפחתות הסוכר, השיקה תלמה מאז 2012 מספר מוצרים חדשים עם רמת סוכר נמוכה, בהם קורנפלקס אלופים מלא, אלופים ריבועים, ברנפלקס ריבועים וברנפלקס אקסטרא פייבר.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

  1. " למרות זאת, הטעם והמרקם דומים מאוד למוצר המקורי, וילדים שטעמו את המוצר החדש לא חשו בהבדל." יחושו גם יחושו בהבדל. אצלינו לא סיימו אפילו חצי מהמופת סוכר לפני שנזרק לפח.

נגישות