פלאפון לא הפסיקה להתקשר ללקוחות וללחוץ עליהם. זה הקנס על הפרת חוק הגנת הצרכן

למרות הערעור נגד הרשות להגנת הצרכן: פלאפון תשלם קנס בגין שיווק אגרסיבי

לפי חוק הגנת הצרכן, אסור להתקשר לצרכנים ולהפעיל עליהם לחץ שיווקי – במיוחד לאחר שהם ביקשו מהחברה להפסיק לפנות אליהם. בפלאפון התעלמו ופנו ללקוחות פניות חוזרות ונשנות, בניגוד לבקשתם. איזה קנס הטילה הרשות להגנת הצרכן ואיזו פשרה הושגה?

שיווק אגרסיבי - חוק הגנת הצרכן
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בשנת 2015-2016 סבלו רבים מלקוחות פלאפון מפניות חוזרות ונשנות מטעם נציגי החברה – מה שהפך למטרד של ממש.

שיווק אגרסיבי נתפס לעתים כמו תחום אפור שבו חברות מרשות לעצמן להטריד לקוחות שוב ושוב, אבל במקרה הזה הרשות להגנת הצרכן הטילה עיצום כספי על פלאפון בסכום של 216,000 שקל.

טענותיה הן שחברת פלאפון לא הפסיקה להתקשר ללקוחות, הטרידה והפעילה השפעה בלתי הוגנת.



פלאפון מצדה הגישה ערעור, ואתמול (23.4.18) נסתם הגולל על הפרשה: בית משפט השלום בתל אביב נתן תוקף של פסק דין להסכם הפשרה בערעור שהגישה חברת פלאפון נגד הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן.

כך, למעשה, נדחה הערעור שהגישה חברת פלאפון (עש"א 12770-12-17 פלאפון תקשורת בע"מ נ' מדינת ישראל).

במסגרת הפשרה, הקנס הופחת ב-30% בתמורה למספר מהלכים של פלאפון.

מתי מוגדר שיווק אגרסיבי כהפרה של חוק הגנת הצרכן?

כדאי להבין במה בעצם הואשמה פלאפון, משום שהתנהלותה אינה מיוחדת לה אלא מאפיינת חברות רבות.

פלאפון ביצעה שיחות טלפון חוזרות ונשנות לצרכנים בניגוד לרצונם. זהו מעשה אסור על פי חוק הגנת הצרכן, ומהווה הפעלת השפעה לא הוגנת.



אגף חקירות ומודיעין ברשות להגנת הצרכן פתח בחקירה, והתגלה כי במהלך השנים 2015-2016 פנתה פלאפון אל צרכנים שונים באמצעות נציגים טלפוניים ומסרונים (SMS) והציעה לצרכנים לרכוש מגוון שירותי תקשורת, כאשר שיחות השיווק, שהתקיימו ברוב שעות היממה, לא פסקו גם לאחר שהצרכנים ביקשו מהנציגים כי פלאפון תחדל מפניותיה.

לפי חוק הגנת הצרכן, אסור לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכן כדי לקשור עמו עסקה, לאחר שהוא הביע את רצונו כי העוסק יימנע מכך.

ברשות להגנת הצרכן מציינים כי הם הסכימו לפשרה עם חברת פלאפון רק כדי לחסוך זמן שיפוטי יקר, וזאת עם תנאים ברורים:

1. הערעור שפלאפון הגישה יידחה.

2. פלאפון תמנה עובד קבוע האמון על אכיפת הוראות חוק הגנת הצרכן ותקים מנגנון אכיפה פנימי.

3. פלאפון תקים מערך למניעת הישנות ההפרות בעתיד, ותמנה בעל תפקיד לשביעות רצון הרשות שיהיה אמון על ביצוע הוראות חוק הגנת הצרכן, קביעת נוהל טיפול במקרה של הפרה כלשהי של החוק וביצוע הדרכות אחת לחצי שנה לנציגים ולמשווקים החיצוניים.

4. פלאפון התחייבה להמציא לרשות הוכחות לביצוע והטמעת מערך הבקרה.

5. בהתאם להסכמות תפחית הרשות 30% מהעיצום.

עו"ד חנה וינשטוק טירי, היועצת המשפטית של הרשות, אמרה כי היא שמחה לראות שבתי המשפט מקבלים את עמדות הרשות, המבטאות מדיניות אכיפה נכונה, סבירה ויעילה, ומסייעים בהעלאת הרף של ההגנה על הצרכן: "הרשות מעלה את הרף לחברות אחרות ומעודדת ביצוע אכיפה פנימית על ידי מינוי עובד של החברה, שתפקידו לוודא שאין בחברה הפרות של הוראות חוק הגנת הצרכן".

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות