קונים ירקות קפואים סנפרוסט? אתם משלמים בממוצע 50% יותר

קונים ירקות קפואים סנפרוסט? אתם משלמים בממוצע 50% יותר

ירקות קפואים סנפרוסט יקרים משמעותית משל חברות אחרות. בקשה לייצוגית נגד החברה, שבשליטת תנובה, טוענת שסנפרוסט היא מונופול שמנצל את כוחו כדי לגבות מחיר מופרז

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

השם "סנפרוסט" הפך עם השנים לשם גנרי לירקות קפואים – וכאשר שמו של מותג נתפס בעיני הצרכנים כשם של המוצר עצמו, הרי שיש בזה יותר מכל כדי להעיד על עוצמתו ועל היקף חדירתו לשוק. המונח "ירקות קפואים סנפרוסט" מתגלגל על הלשון בדיוק כמו שפלאפון במשך שנים הייתה שם גנרי לטלפון סלולרי, אייפד הוא שם גנרי לטאבלט ופריג'ידר הוא שם גנרי למקרר.

אלא שאת העוצמה הזאת מתרגמים בסנספרוסט למחירים גבוהים, ולא סתם גבוהים – אלא מופרזים – כך לפי בקשה לייצוגית (11340-05-18) שהוגשה נגדה בימים האחרונים לבית המשפט המחוזי מרכז.

בכמה יקרים ירקות קפואים סנפרוסט מהמתחרים?

למעשה, הצרכנים מרגישים היטב בכיסם את מחיריה הגבוהים של סנפרוסט, אך כאשר מסתכלים על המספרים – מבינים הרבה יותר טוב את הפער בין מחירי הירקות של סנפרוסט לבין מתחרותיה.

מחיר אפונת גינה קפואה של סנפרוסט ברשת מגה בשנה האחרונה (מקור: אתר MySupermrket)

ירקות קפואים סנפרוסט

מחיר אפונת גינה קפואה של פרי גליל ברשת מגה בשנה האחרונה (מקור: אתר MySupermrket)

ירקות קפואים

סכום הבקשה לייצוגית עומד על לא פחות מ-625 מיליון שקל (!), והוא מתייחס לרווח שסנפרוסט גרפה מאז שנת 2011 ועד 2017 בשל הפער שבין המחיר הסביר לבין המחיר שהיא גבתה בפועל מכל אחד מאיתנו.

כאן חשוב להזכיר שסנפרוסט הוא מותג השייך לתנובה, כך שבפועל מי שאחראית לאותם מחירים היא תנובה.

האם סנפרוסט היא מונופול?

שימו לב למצב חסר ההיגיון נכון להיום: בחודש יולי 1989 הוכרזה סנפרוסט כמונופול בתחום הירקות הקפואים על ידי הרשות להגבלים עסקיים, והחזיקה באותו מועד בנתח שוק של 78%.

בחודש יולי 1999 ביטל הממונה את ההכרזה על סנפרוסט כמונופול. לא נמצאה הנמקה לביטול ההכרזה.

כיום, סנפרוסט עדיין לא מוגדרת מונופול, אך היא מחזיקה בנתח שוק של כ-67%.

עד כמה המחיר של ירקות קפואים סנפרוסט מופרז?

אז כמה אתם משלמים כשאתם קונים סנפרוסט, וכמה יכולתם לשלם אילו המחיר היה הוגן? לפי הבקשה, שמבוססת על חוות הדעת המקצועית של היועץ הכלכלי סלע קולקר, בשנת 2017, המחיר הממוצע לקילו של מוצרי סנפרוסט עמד על 22.80 שקלים כולל מע"מ, לעומת המחיר הממוצע של המתחרים שעמד על 15.70 שקלים כולל מע"מ.

הפער עומד על 7.10 שקלים לק"ג בממוצע – והוא משקף את ניפוח המחיר.

עוד חדשות צרכנות באתר פואנטה

חוות הדעת הכלכלית שעליה נסמכת התביעה מראה כי מחירי מוצרי סנפרוסט גבוהים ממחירם של המתחרים בכ-48% בממוצע. מנגד, העלויות של סנפרוסט ליחידה, לא אמורות להיות גבוהות יותר מהעלויות של מתחריה, ואף נמוכות יותר בשל יתרון לגודל. ההנחה היא שהמחיר הממוצע של המתחרים הוא אינדיקציה למחיר ההוגן בתנאי תחרות.



לפי התחשיב הזה, הנזק לצרכן בשנת 2017 עמד על 91 מיליון שקל, וגובה הנזק המצטבר בשנים 2011-2017 עומד על 625 מיליון שקל עד סוף שנת 2017.

הבקשה לייצוגית הוגשה באמצעות עו"ד שחר בן מאיר ועו"ד יצחק אבירם.

אושרה ייצוגית נגד תנובה בגלל מחיר הקוטג'

לפני שנתיים אושרה ייצוגית נגד תנובה שהגיש עו"ד שחר בן מאיר. גם שם העילה הייתה מחיר מופרז. מדובר בייצוגית בגין מחירו המופרז של הקוטג', שאושרה ע"י שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר. תביעה זו היא הראשונה שאושרה בישראל בעילה זו.
בן מאיר הגיש עוד מספר בקשות לייצוגית בגין מופרז – חלקן פורסמו כאן במדור תביעות ומשפטים באתר פואנטה, כגון בקשה לייצוגית נגד פרוקטר אנד גמבל בגין המחיר המופרז של ג'ילט בישראל.

נושא המונופולים בישראל וניצול כוחם לרעה באמצעות גביית מחיר מופרז הוא נושא בוער כבר כמה שנים, מאז פרצה המחאה החברתית ששמה במרכז את מחירי המזון ומוצרי הצריכה במוקד תשומת הלב. מחירים אלה לעתים קרובות גבוהים מהמקובל בעולם בשל העובדה שבישראל הכוח מרוכז בידי כמה ספקים ויצרנים בודדים השולטים על מרבית המדפים בסופרמרקט. אחת מהן היא תנובה, כאמור, המחזיקה בין היתר בסנפרוסט.

פואנטה עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות