מיליארדי שקלים עדיין שוכבים בבנקים בחשבונות רדומים. כבר בדקתם בהר הכסף?

זוכרים את הר הכסף? מיליארדי שקלים עוד מחכים לבעליהם. הבנקים יחויבו לאתר לקוחות

בוועדת הכלכלה נחשף כי הבנקים ממשיכים לנהל חשבונות רדומים של מיליארדי שקלים – למרות שאפשר לאתר כ-95% מבעליהם. היו"ר איתן כבל יגיש הצעת חוק שתחייב את הבנקים לבצע פעולות איתור, ובינתיים – אם עדיין לא בדקתם אם אתם בין המאושרים, היכנסו לכתבה ולמדו איך לאתר כספים רדומים בהר הכסף

דחיית הלוואות
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מי לא היה רוצה לקבל לפתע כסף שהוא לא ידע על קיומו? מן הסתם, איש לא היה מתנגד להפתעה כזאת.

לכן, לא ברור מדוע גם אחרי קמפיין "הר הכסף" של בנק ישראל, מיליארדי שקלים עדיין שוכבים בחשבונות רדומים בבנקים. הקמפיין קרא לציבור לבדוק בקלות באמצעות אתר הר הכסף שנמצא בתוך אתר משרד האוצר, לבדוק אם במקרה יש על שמם כסף בחשבון שהם שכחו ממנו או בחשבון שהם המוטבים שלו.

הקמפיין יצא לדרך לפני כשנתיים, והבאזז נמשך כמה ימים, אולי כמה שבועות. באותו שלב אמרו בבנק ישראל כי 9 מיליארד שקל נמצאים בכמעט חצי מיליון חשבונות בנק ופיקדונות, כשב-40% מהחשבונות הללו יש יתרות של יותר מ-1,000 שקל.

בספטמבר 2017 כחמישה מיליון שקל עדיין שכבו בבנקים, ובנק ישראל יצא בקמפיין הר הכסף נוסף.

שוב הבאזז נמשך רק זמן קצר, והיום בוועדת הכלכלה של הכנסת נחשף שהבנקים עדיין מחזיקים במיליארדי שקלים (לא נמסר הסכום).

האדישות של הציבור לא ברורה, אלא שהבנקים גם לא ממש טורחים לחפש את הבעלים, והם גם לא חייבים לעשות זאת על פי חוק.

עו"ד הלית אילסר, המנהלת המחלקה לגילוי וניהול רכוש במשרד המשפטים, סיפרה בדיון כי עיקר הכספים בחשבונות רדומים הם של אנשים קיימים. האפוטרופסה הכללית, עו"ד סיגל יעקבי, אמרה בדיון כי חשבון שלא נעשתה בו פעולה מעל 10 שנים מדווח לאפוטרופוס הכללי, מבלי שהבנקים ביצעו בו פעולות איתור. היא העריכה כי באמצעות פעולות איתור ניתן להגיע ליותר מ-95% מהבעלים, כאשר הבנקים יוכלו להערכתה לאתר כ-75% וביתר המקרים יכול האפוטרופוס לאתר עוד כ-20-25%.

לכן, לדבריה, צריך להטיל בחקיקה חובה על הבנקים לבצע פעולות איתור.

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), הודיע בתגובה כי יזום מהלך של חקיקה בעניין, וציין כי שר האוצר, ח"כ משה כחלון, הגיש בעבר הצעת חוק בעניין. ח"כ עבד על חכים חאג' יחיא הודיע כי יצטרף ליוזמה.

נציגת הפיקוח על הבנקים, קרנית אופק, אמרה כי הנושא מטריד גם אותם: "קיווינו שהציבור יחפש את הכספים באמצעות "הר הכסף", אך הבנו שזה לא קרה ואנחנו חושבים איזה צעדים כדאי לנקוט כעת".

היא הוסיפה כי לפיקוח אין נתונים לגבי סכום הכספים וכי הבנקים חייבים ליצור קשר עם הלקוח ברגע שפיקדון הופך להיות מוגדר כפיקדון ללא תנועה.

איך תבררו אם יש לכם כסף בהר הכסף?

חשוב לדעת שפריוקט הר הכסף נועד לאתר כספים לא רק בחשבונות בנק. הר הכסף נועד לאיתור כספים בחסכונות פנסיוניים, פוליסות לביטוח חיים וחשבונות בנק.

כדי לקרוא את מלוא הפרטים, מומלץ להיכנס לכתבה שפרסמנו בפואנטה על הר הכסף.

כך או כך, הבירור מתבצע באמצעות כניסה לאתר שכתובתו https://itur.mof.gov.il/#/main/landing – ושימו לב לא להתבלבל ולהיכנס לאתרים של כל מיני חברות פרטיות שמנסות לעשות עליכם סיבוב.

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות