מחאת האבטיחים: מי מאיים בחרם צרכנים על שופרסל?

מחאת האבטיחים: מי מאיים על שופרסל בחרם צרכנים?

מחירו של אבטיח עומד בחלק מרשתות השיווק על 5.90 שקל לק"ג (כ-70 שקל לאבטיח גדול). יורם מועלמי, יו"ר העמותה לצמצום פערים חברתיים, פתח בקריאה שלא לקנות במחירים האלה ברשתות, ושלח מכתב אל מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, ובו הוא מאיים בחרם צרכנים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מה אתם אומרים על אבטיח ב-70 שקל? נשמע לכם כמו בדיחה עצובה? אולי, אבל זה המצב כרגע בחלק מרשתות המזון, למשל בשופרסל, וזו בדיוק הסיבה למחאת האבטיחים.

החישוב פשוט: כאשר מחירו של אבטיח מגיע ל-5.90 שקל לק"ג, וזה כרגע המחיר בשופרסל, תשלמו על אבטיח במשקל 12 ק"ג כ-70 שקל.

כזכור, בדיוק לפני 7 שנים סערה המדינה בעקבות חרם הקוטג'. גם הוא ניצת מגפרור קטן של קריאה למחאה ברשתות החברתיות – בגלל מחירו של מוצר בסיסי כמו קוטג', שהגיע כבר ל-7 שקלים לגביע. האם גם הפעם נראה כאן סחף דומה?

את מחאת האבטיחים הנוכחית מובילה העמותה לצמצום פערים חברתיים, המייצגת היום 6,200 חברים. העמותה הוקמה על-ידי הפעיל החברתי יורם מועלמי לפני ארבע שנים וכבר ידעה הצלחות במאבקים שונים.



היום שלח מועלמי, יו"ר העמותה, מכתב אל מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, תחת הכותרת "מחאת צרכנים בשל מחיר האבטיח המופקע".

במכתב מציין מועלמי כי הוא פונה לאברכהן כיו"ר העמותה וכלקוח שופרסל, וכך הוא כותב: "שופרסל מוכרת את האבטיח בסכום מופקע של 5.9 ₪ לק"ג, דהיינו על מחצית האבטיח עליי לשלם 36 ₪ או אבטיח שלם בסכום הקרוב ל 72 ₪ בממוצע. עד יום שישי האחרון, 13.7.2018, המחיר נותר בעינו 5.9 ₪ לק"ג וזאת בשיא העונה (יולי אוגוסט).

"למחיר זה אין שום הצדקה (למרות שלל תירוצים כמו וירוס, מכת ברד באפריל ועוד שאר סיפורים), וזאת ממספר סיבות: גם באזור חמים כמו קליפורניה בארה"ב האבטיח נמכר ב-2.5 ₪ לק"ג ,שלא נדבר על ברלין או כרתים, שם הוא נמכר לצרכן במחיר שנע בין 1-2 ₪ לק"ג.

"החקלאי מוכר את האבטיח ב-1.5-2.5 ₪ לק"ג, דהיינו רשתות השיווק מוכרות את האבטיח בפער של 100-150%.

"ידם של עשרות אלפי לקוחות מהשכבות המוחלשות שאותן העמותה מייצגת, כמו נכים, קשישים ,ילדים משפחות חד-הוריות והעשירונים התחתונים, אינה משגת לשלם מחיר כזה. מדובר בפרי עממי שנמכר בכל קיץ באמצע העונה במחיר שלא אמור לעלות על 2.5 ₪ לק"ג (בד"כ 1.5-2.5 ש"ח לק"ג). הס מלדבר על כך כי מחירי פירות הקיץ האחרים אינם בני קנייה השנה, כמו ענבים, שזיפים או אפרסקים ב-18 ₪ לק"ג.

"ידוע לנו גם שהחקלאי הוא "בתחתית שרשרת המזון" בשרשרת המכירה מהחקלאי ועד הצרכן.

"כרשת שיווק הגדולה בארץ, שהרוויחה 275 מיליון שקל בשנת 2017, יכולתם להרים את דגל האחריות החברתית ולהציע את מחיר האבטיח במחיר של עד 3 ₪ לק"ג, על מנת שכולם בלי יוצא מן הכלל יוכלו לקנות את האבטיח, מהעשירון התחתון ועד העשירון העליון.

"בשבועיים האחרונים הפסקתי לקנות ברשת שופרסל, ובנוסף אינני מתכוון לחזור ולקנות ברשת אם בכלל, עד שרשת שופרסל לא תתעשת… בינתיים חרם הצרכנים על רשתות השיווק ("מחאת האבטיחים" בגוגל) שמוכרות מעל 3 ₪ לק"ג יצא לדרך לפני שבוע והוא צובר תאוצה. אני מציע  לך להתייחס בכובד ראש למכתב זה. המחאה של שנת 2018 לובשת צורה אחרת – לא של הפגנות אלא של מחאה חכמה. אני מציע לך לא לזלזל ברשת החברתית. אנחנו בעמותה נשמח לתת חשיפה תקשורתית ברגע האמת שתתקבל החלטה לבוא לקראת השכבות המוחלשות".

מאתר שוקבוק ועד רמי לוי – כמה עולה אבטיח?

רשת שופרסל היא לא היחידה שאבטיח עולה אצלה 5.90 שקל לק"ג.

ב-yellow, שמנסה לקדם רכישה של פירות וירקות באמצעותה, המחיר הוא 5.90 שקל לק"ג.

אבל יש אפשרות למצוא גם אבטיח במחירים נמוכים יותר.

מחירו של אבטיח באתר של רשת יינות ביתן עמד בבוקר פרסום הכתבה גם כן על 5.90 שקל לק"ג, ולקראת הערב ירד ל-4.90 שקל.

הקריאה למחאה ככל להנראה עשתה את שלה, מפני שבסניפי יינות ביתן אפשר למצוא גם אבטיח ב-2.90 שקל לק"ג.

באתר שוקבוק (www.shookbook.co.il) שעליו כתבתי בעבר בפואנטה, ומהווה פלטפורמה של מכירה מחקלאים לצרכנים במודל תמחור ייחודי – אבטיח עולה 3.50-4 שקלים לק"ג.

במשק קירשנר – שהוא משק ידוע באזור גדרה המוכר מכירה ישירה לצרכנים, אבטיח במשקל 7-10 נמכר במחיר של 35 שקל.

רמי לוי מוכר במחיר נמוך יותר, של 3.90 שקלים לק"ג.

מחירי אבטיח (לק"ג בשקלים) בנקודות מכירה שונות, 16.7.2018

משק קירשנר אתר שוקבוק רמי לוי ויקטורי יינות ביתן yellow שופרסל
3.5-5 3.50-4 3.90 4.90 4.90 5.90 5.90

תגובת שופרסל:

להלן תגובת שופרסל למכתבו של יורם מועלמי:

"אדון מועלמי יקר,
תודה לך על פנייתך אלינו באמצעות העיתונאית דפנה כפיר.
אכן מחירי הפירות יקרים השנה ממחיריהם אשתקד וזאת ממספר סיבות ובראשן פגעי מזג האויר וזאת בכל השוק כפי שאתה יכול לראות, ולא רק אצלנו.
אך חשוב לנו לציין כי הנתונים שציינת במכתבך אינם תואמים את הנתונים שלנו.
אנו משלמים מחיר גבוה מזה שציינת על התוצרת החקלאית שאנו קונים משותפינו החקלאים. על כך נוספות כמובן הוצאות פחת גבוהות במיוחד בעונה זו והוצאות לוגיסטיות ותפעוליות. שאר פירות הקיץ התייקרו השנה בעשרות אחוזים בעיקר בשל חוסר בתוצרת ובשל העובדה שאנו שוק סגור ואין יבוא של פירות קיץ בעונה.
אשר לווירוס ולפגעי מזג האוויר, איננו יודעים מנין המידע שאתה מציין, אך חלק ניכר מן התוצרת שלנו נפסל דוקא בשל סיבות אלו. לדוגמה, ביומיים האחרונים איננו מספקים אבטיחים לסניפים משום כך.
אנו עושים מאמצים על מנת להוזיל עד כמה שניתן את מוצרינו, ולעיתים נאלצים לפעול בתנאי שוק מאתגרים.
חשוב לציין, הרווחיות שלנו בתחום זה לא עלתה וזה המבחן החשוב- המחירים עולים כי מחירי השוק עולים".

בעיה של תכנון

האבטיח הוא רק סמל. הקיץ הזה מתאפיין במחירים גבוהים של פירות הקיץ, והחקלאים מספרים על מספר בעיות שגרמו להפחתת היבול, החל מגל חום, דרך גל קור ועד וירוס.

אלא שהבעיה אינה החקלאים. הבעיה היא היעדר תכנון. הפתרון שמוצאים משרד החקלאות ומשרד האוצר הוא לייבא מתורכיה ומעזה ירקות ופירות כמו עגבניות ופלפלים, בשעה שהחקלאים נאנקים תחת נטל הפרנסה.

גילו הממוצע של חקלאי היום בישראל עומד על כ-63, ואם מדינת ישראל לא תעמיד את החקלאות בראש סדר העדיפויות התזונתי שלה, לא רק שנסבול כאן ממחירים גבוהים, אלא שניאלץ לסמוך על יבוא כל השנה לאור הצמצום המתמשך במספר החקלאים ובמספר הגידולים בארץ.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות