ה-FDA מאשים חברות סיגריות אלקטרוניות: "חוללתן מגפה בקרב קטינים, הפסיקו אותה מיד" - פואנטה

ה-FDA מאשים חברות סיגריות אלקטרוניות: "חוללתן מגפה בקרב קטינים, הפסיקו אותה מיד"

בהכרזה דרמטית, ה-FDA מאיים על JUUL ו-4 יצרניות אחרות של סיגריות אלקטרוניות כי אם לא ימנעו לאלתר את הפצת הסיגריות בטעמים בקרב בני נוער – הן יוסרו מהמדפים

סיגריות אלקטרוניות
סיגריות אלקטרוניות בטעמים: המגפה החדשה שמדאיגה את האמריקנים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עישון סיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער הפך למגפה – כך קובע ה-FDA, מינהל המזון והתרופות האמריקני. ה-FDA לא מסתפק בקביעה החד-משמעית הזו, אלא מקצה ליצרניות הסיגריות האלקטרוניות 60 יום להוכיח שהן מסוגלות למנוע מקטינים גישה אליהן.

ההכרזה של ה-FDA היא הכרזה דרמטית, והצעדים שצפויים להינקט הם צעדים היסטוריים וחסרי תקדים בהיקפם: במידה שהיצרניות לא יוכיחו שצמצמו את הנגישות של בני נוער, ייאסר עליהן שיווק סיגריות אלקטרוניות בטעמים. האזהרה הוצאה ל-5 יצרניות סיגריות אלקטרוניות בטעמים: JUUL, Vuse, MarkTen XL, blu e-cigs ו-Logic.

בנוסף, 1,300 צווי אזהרה הוצאו למשווקים ששיווקו באופן לא חוקי סיגריות אלקטרוניות לקטינים, כשב-FDA מבהירים שהמכירות הלא חוקיות הללו במהלך הקיץ האחרון הן שהביא את השימוש בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער להפוך למגפה.



הדגש של של ה-FDA הוא על הסיגריות האלקטרוניות בטעמים. סיגריות אלקטרוניות, ובעיקר JUUL שהחלה להיות משווקת גם בארץ רק לא מזמן, מצטיירות כאופנתיות יותר ומזיקות פחות, הן מגיעות במגוון טעמים ולא מתלווה אליהן הריח האופייני לסיגריות בערה רגילות. כל אלה הופכים אותן לפופולריות בקרב צעירים.
ב-FDA סבורים שהטעמים השונים והמזמינים מהווים גורם מכריע בחשיפה הגדולה שלה זוכות הסיגריות הללו בקרב תלמידים, משום שהם מייצרים מצג שווא כאילו מדובר במוצר שמתאים לילדים.

מדוע ילדים ונוער רגישים במיוחד לסיגריות JUUL?

עיקר הבעיה היא כמות הניקוטין הגבוהה בסיגריות JUUL – שהיא גבוהה יותר מבסיגריות רגילות. ב-FDA שואפים לצמצם את ההתמכרות לניקוטין, והכריזו לפני מספר שנים על תוכנית רחבת היקף. הרעיון היה לגמול כמה שיותר מבוגרים מעישון סיגריות, והתוצאה שהושגה היא הפוכה – דור שלם של צעירים נחשף לסיגריות אלקטרוניות שנהנות מתדמית בריאה יותר אך הן עתירות ניקוטין.

ב-FDA מוטרדים במיוחד מהגיל הצעיר שבו ילדים ותיכוניסטים מתחילים להשתמש בסיגריות האלקטרוניות JUUL ודומותיהן, משום שהמוח בגיל ההתבגרות רגיש במיוחד להתמכרות לניקוטין. ב-FDA מסבירים שזו הסיבה שבגללה צמצום החשיפה לסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער נמצא בראש סדר העדיפויות.

בארץ: שיווק סיגריות JUUL נאסר חלקית

כאמור, המהירות שבה הן מתפשטות מטרידה את האמריקנים, ולא רק אותם. כאן בארץ, סיגריות JUUL משווקות כבר ב-500 נקודות מכירה ובקרוב יחל קמפיין פרסומי.

כפי שפורסם בפואנטה, גם בארץ הוחלט (באיחור) לאסור שיווק של סיגריות JUUL בגרסתן עתירת הניקוטין. ראש הממשלה ושר הבריאות, בנימין נתניהו, חתם על צו האוסר על החברה למכור סיגריות ג'ול המכילות 59 מ"ג ניקוטין למ"ל נוזל (5% ניקוטין) – הנמכרת בארצות הברית, בשל מה שבמשרד הבריאות מגדירים כ"סכנה חמורה לבריאות הציבור". הצו נכנס לתוקף ב-3 בספטמבר, לאחר שהסיגריות האלקטרוניות JUUL בגרסה ה"כבדה" כבר שווקו כשלושה חודשים בכל רחבי הארץ.

לאור זאת, יצרנית הסיגריה האלקטרונית ג'ול החלה למכור בתחילת ספטמבר את הקפסולות מופחתות הניקוטין שלה (סיגריות בריכוז של 20 מ"ג ניקוטין למ"ל נוזל, כלומר 1.7% ניקוטין) ואספה מהחנויות את הגרסה עתירת הניקוטין. אגב, גם בבריטניה הגרסה היחידה המותרת לשיווק היא של סיגריות ג'ול מופחתות ניקוטין.

קראו עוד כתבות מעניינות בפואנטה:



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות