חוק הטכנאים המורחב נכנס לתוקף: מה מגיע לצרכנים? - פואנטה

חוק הטכנאים המורחב נכנס לתוקף: מה מגיע לצרכנים?

אחרי שהחברות התחמקו מתשלום פיצויים לצרכנים, נכנס לתוקף חוק הטכנאים המורחב שסותם את הפרצות. אז מגיע לצרכן שהתייבש בהמתנה לשירות?

חוק הטכנאים - מתי מגיע פיצוי?
חוק הטכנאים - מתי מגיע פיצוי?
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חוק הטכנאים נחקק אמנם כבר לפני מספר שנים מתוך מטרה להפסיק את הזלזול בזמנו של הצרכן הממתין לשירות, אך המוח היהודי מומחה בהמצאת פטנטים, והצרכנים המשיכו להתייבש. מדוע? משום שהמחוקקים כתבו בלשון החוק "טכנאי", והחברות סירבו לפצות לקוחות בכל פעם שהנציג שלהן לא הוגדר כטכנאי.

הרבה מאוד מחלוקות בין צרכנים לבין חברות הגיעו לבתי משפט, ומחאת הצרכנים הגיעה גם עד לכנסת. כך, אחרי שנים, הורחב חוק הטכנאים. כפי שפורסם בפואנטה, לפי חוק הטכנאים המורחב לצרכן מגיע פיצוי גם במקרה של איחור בעת הובלה של מוצרים שנרכשו, איחור טכנאי המבצע בדיקות תקופתיות במתקני גז ביתי ואיחור בעת ביקור טכנאי בתקופת אחריות בתשלום.



ההצעה מגדירה את הלקוח כלקוח מרגע שנחתם החוזה עד לרגע ההסרה של המוצר מביתו, כך שחברות לא יוכלו להתחמק מפיצוי ללקוח בשלב ההתקנה בטענה שהוא כלל אינו לקוח.

איזה פיצוי מגיע לצרכן במקרה של איחור טכנאי?

לפי חוק הטכנאים, חברות נדרשות לתאם ביקור טכנאי עם הצרכן בטווח זמן של שעתיים, ובמקרה של איחור בשעתיים נוספות או יותר זכאי הצרכן לפיצוי של 300 עד 600 שקל.

חשוב להדגיש שהפיצוי אמור להיות פיצוי אוטומטי, כלומר, פיצוי ללא הוכחת נזק.

כך למשל, אם שעת הביקור תואמה לשעה 11:00, זמן ההמתנה הלגיטימי הוא 11:00-13:00 – והצרכן זכאי לפיצוי של 300 שקל החל מהשעה 15:00.

אם חלפו שלוש שעות מעבר לזמן ההמתנה, כלומר, החל מהשעה 16:00 – הצרכן כבר זכאי לפיצוי של 600 שקל.

אגב, במקרה שהאיחור נבע מסיבות שנותן השירות לא ידע עליהן ולא היה עליו לדעת עליהן ולא יכול היה למנוע, הצרכן לא זכאי לפיצוי ללא הוכחת נזק.

תחולת חוק הטכנאים

את הצעת החוק הוביל יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני). כמובן שבשלבי החקיקה נתקל כבל בהתנגדות מצד נציגי המגזר העסקי. כך למשל, מנכ”ל חברת ההפצה לוגיסטים, אבי אייל, אמר כי החוק לא יכול לחול על הובלה במשאיות, משום שאין טכנולוגיה שיכולה לתכנן איחור של עד שעתיים: "האפשרות היחידה היא להוריד את כמות המוצרים במשאית ואז זה יעלה יותר”.

בשורה התחתונה, הצעת החוק אושרה ובתאריך 12.09.18 נכנס לתוקף תיקון מספר 55 לחוק הגנת הצרכן העוסק בהרחבת ההוראות אשר היו קשורות בביקור טכנאי גם לנותני שירות נוספים, למעט מקרים של בדיקות גז תקופתיות והובלה של טובין שהעוסק מכר, שאלו יחולו רק ב-1.2.2019.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות