תזכורת כואבת: כללי אסור ומותר לרוכבים על אופניים חשמליים - פואנטה

תזכורת כואבת: כללי אסור ומותר לרוכבים על אופניים חשמליים

מה ההבדל בין נער שרוכב על אופניים חשמליים נגד כיוון התנועה ובלי קסדה, ובין רולטה רוסית? אלה כללי האופניים החשמליים, והגיע הזמן להפסיק להתעלם מהם

כללי אופניים חשמליים
רכיבה על אופניים חשמליים: ילדים בתוך רולטה רוסית
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הפנים המחייכים של ארי נשר, ז"ל, לא יוצאים לי מהראש. קורבן צעיר, אשר כל החיים לפניו, של עוד תאונה בין רכב לאופניים חשמליים. נכון, נהג הרכב היה ככל הנראה שיכור, אבל זה לא העניין. העניין הוא האופניים החשמליים – שמצד אחד קשה לצאת נגדם לאור היותם כלי תחבורה ירוק וידידותי לסביבה, שמאפשר לצעירים להתנייד ולהגיע למחוז חפצם במהירות ובלי פקקים, ומצד שני מדינת ישראל לא ערוכה להתמודד איתם לא על הכביש ולא על המדרכה.

האם המסקנה הכואבת שכל עוד התשתית התחבורתית בישראל לא מתאימה לאופניים חשמליים – יש להוציאם אל מחוץ לחוק? אם פעם חשבתי שזו מסקנה מרחיקת לכת, כיום אני כבר לא בטוחה. החיים חשובים יותר מהכול, ומדינה שאינה מגינה על חיי ילדיה בפרט ואזרחיה בכלל, אינה יכולה להתיר את השימוש בהם. הניסיונות הלא מספיק עיקשים להסדיר בחוק את הנסיעה בכלי התחבורה הקטלני הזה לא צלחו, ומשפחות מאבדות את יקיריהן מדי יום.



אלא שכמו במקרים אחרים של מציאות מורכבת, יש להניח שממשלת ישראל לא תוציא את האופניים מחוץ לחוק וגם לא תרשת את המדינה בנתיבים ייעודיים לאופניים, אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי ושאר כלי התחבורה שחייבים להיות מופרדים ממכוניות ומשאיות שדוהרים על הכביש. הכאוס יימשך, ותפקידם של ההורים הוא למצוא את דרך להתמודד איתו בעצמם.

ומה עם אחריות ההורים?

בכלל, זה המקום לומר בפה מלא: הורים אשר רוכשים לילדיהם אופניים חשמליים לפני גיל 16 הם עבריינים חסרי אחריות, וכך גם הורים שמאפשרים לילדיהם לנהוג באופניים חשמליים ללא קסדה.

הטענה שמשמיעים הורים רבים היא שהם לא רצו לקנות לילד אופניים חשמליים, אך נכנעו ללחץ חברתי. האמנם אפשר לחיות בשלום עם תירוץ כזה? האם אותם הורים היו מרשים לבנם להשתתף ברולטה רוסית משום שכל חבריו עושים זאת? זה למעשה מה שהם עושים. משחקים רולטה רוסית.

10 כללי נסיעה על אופניים חשמליים

כמה מההורים בקיאים בכלל בחוקים ובתקנות הנוגעים לנהיגה באופניים חשמליים? הנה תזכורת:

    1. מותר לרכוב על אופניים חשמליים רק מגיל 16.
    2. אסור לדבר בסלולרי תוך כדי נהיגה, יש לאחוז בכידון בשתי הידיים.
    3. חובה לחבוש קסדה בכל דרך.
    4. הרכיבה מותרת על שבילי אופניים. באין שבילי אופניים ניתן לרכוב על הכביש בזהירות ובהתאם לחוקי התנועה. בכל מקרה אסור לרכוב על מדרכה. רוכב שייתפס נוסע במדרכה צפוי לקנס של בין 100 ל-250 שקל.
    5. כל חוקי התנועה הנוגעים לנסיעה בכביש חלים גם על רוכבי אופניים. הם חייבים לציית לתמרורים ולרמזורים, לתת זכות קדימה להולכי רגל במעברי חצייה, לא לעקוף רכבים מימין ולתת זכות קדימה בצמתים.
    6.  רכיבה על אופניים חשמליים נגד כיוון התנועה אסורה בהחלט.
    7. פקחים עירוניים יוכלו לרשום דו"חות לרוכבים, בדומה לשוטרים.
    8. רוכב אופניים שפוגע בהולך רגל חשוף לתביעת פיצויים מצדו, במיוחד אם התאונה התרחשה בשל נסיעה פרועה בניגוד לחוקי התנועה.
    9. אופניים חשמליים מוגדרים כאופניים בעלי מנוע בעל הספק מרבי של 250 ואט שהמנוע מפסיק את פעולתו כאשר מהירות האופניים עולה על 25 קמ"ש, בהתאם לתקינה האירופית.
    10. באופניים החשמליים חייבים להיות אביזרי בטיחות הכוללים צופר או פעמון, פנס קדמי בעל תאורה לבנה, פנס אחורי בעל תאורה אדומה, מחזיר אור מאחור ומחזירי אור בצבע צהוב על דוושות האופניים.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות