להורים נמאס לשלם ולשתוק. עתרו לבג"צ נגד משרד החינוך בגלל אפליה בתשלומי הורים - פואנטה

להורים נמאס לשלם ולשתוק. עתרו לבג"צ נגד משרד החינוך בגלל אפליה בתשלומי הורים

עושק תשלומי ההורים נמשך גם השנה – אך הפעם פורום ועדי ההורים נאבק נגד הונאת "תשלומי הרשות" דרך בג"צ. האם מכאן תבוא הגאולה להורים?

תשלומי הורים
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ההורים בישראל הפכו מזמן לכספומט של משרד החינוך – אשר כידוע נהנה מתקציב עצום (השני בגודלו במדינה, אחרי תקציב הביטחון). הממשלה הנוכחית אוהבת להכריז על עצמה כממשלה הכי חברתית שאי פעם הייתה פה, אבל האמת היא שהיא חולבת את ההורים בדיוק כמו קודמותיה. זו הסיבה שבגללה בכמה ערים בארץ, ההורים לא משלמים בשלב זה על סל התרבות במסגרת תשלומי ההורים.

עושק תשלומי ההורים: אלה הסכומים שוועדת החינוך אישרה לגבות מההורים

תשלומי הורים: כמה מותר לגבות?

למעשה, בימים אלה מקבלים הורים רבים את דרישת התשלום השנתית מבית הספר – ושוב הלסת נשארת פעורה כשהם רואים כמה יעלה להם חינוך חינם. חינוך חינם, אגב, הוא חוק במדינת ישראל – ולא המלצה, אבל מדינת ישראל ממשיכה לצפצף על החוק הזה. לפני מספר חודשים, ועדת החינוך של הכנסת אישרה שוב את תשלומי ההורים, שבאופן מטעה מוגדרים כ"תשלומי רשות". מדובר באלפי שקלים למשפחה שיש בה שניים-שלושה ילדים במערכת החינוך, שכן הסכומים מתחילים במאות שקלים לילד בכיתות הנמוכות ומגיעים ל-1,500 שקל לתלמיד תיכון!



הטריק של תשלומי ההורים: כך משרד החינוך זורה חול בעיני ההורים

אחרי מחאת ההורים בשנה שעברה, משרד החינוך ניסה להציג הפחתה בתשלומי ההורים, אבל שימו לב למניפולציה: כדי ליצור מצג של הפחתה בנטל תשלומי ההורים, משרד החינוך הודיע שתלמידי כיתות א' וב' לא יצטרכו לשלם על סל תרבות. מדובר בסה"כ בהפחתה של כ-80 שקל לילד.

בנוסף, לכאורה מדובר ב-300 אלף ילדים. אלא שהסעיף מבוטל רק ברשויות מקומיות אשר רוכשות את סל התרבות ממשרד החינוך עצמו. התוצאה ששאר ההורים, אלה שהרשות המקומית שלהם רוכשת את סל התרבות שם מספק אחר, ממשיכים לשלם על סל תרבות.
ומה עם הילדים בשאר הרשויות? ומה עם הורים שיש להם ילדים יותר גדולים? ובכלל, סל התרבות הוא רק מרכיב אחד – וגם לא הכי יקר – בתוך מכלול ההוצאות שמרכיבות את תשלומי ההורים.

פורום ועדי ההורים היישוביים הגיש השבוע עתירה לבג"צ נגד מדינת ישראל ונגד משרד החינוך בגין האפליה שהמהלך הזה טומן בחובו. העתירה הוגשה באמצעות משרד עו"ד סיגל פעיל.

בבסיס העתירה עומדת השאלה מדוע לא יבוטל התשלום על סעיף סל תרבות לכלל תלמידי ישראל, ומדוע לא ייקבעו קריטריונים שוויוניים לביטול התשלום הזה בלי קשר לספק שממנו הרשות המקומית רוכשת את השירות ובלי קשר לגיל התלמידים.

הרעיון מאחורי העתירה הוא לא רק להפסיק את האפליה בין תלמידים באזורים שונים בארץ, אלא לא פחות מזה, להעביר מסר למשרד החינוך ולמדינת ישראל שההורים אינם מוכנים להמשיך ולשלם אלפי שקלים בשנה על חינוך "חינם".

מה עושים בינתיים עם תשלומי ההורים?

מה שקורה כעת, עד שיתבהר הנושא בעקבות העתירה לבג"צ, הוא שבחלק מהרשויות המקומיות ההורים פשוט לא משלמים על סל תרבות.

איך? לדברי עו"ד דנה קישוני, יו"ר הנהגת ההורים בנווה מונוסון-יהוד ומי שהייתה בצוות המייעץ להגשת הבג"צ, ראשי הנהגות ההורים ביישובים אלה פשוט חתמו על חוזר התשלומים ללא סעיף סל תרבות: "בין היתר, מדובר ברעננה, פתח תקווה, יהוד-נווה מונוסון, רמת גן, ראשון לציון, מעלה אדומים וירושלים".

לדבריה, החלטת בג"צ תהיה רלבנטית כבר לתשלומי ההורים בשנה זו, ולכן עדיף להמתין.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות