הצפיפות ברכבת: תושבי הצפון מגייסים תרומות כדי להגיש בג"ץ שיפסיק את הקיפוח - פואנטה

הצפיפות ברכבת: תושבי הצפון מגייסים תרומות כדי להגיש בג"ץ שיפסיק את הקיפוח

הממשלה מפלה את תושבי הצפון ומבטלת רכבות כדי לתפעל קו ריק מאנשים בין ירושלים לנתב"ג. אזרחים מיואשים שמבקשים לעתור לבג"ץ – נאלצים לגייס לשם כך כסף מהציבור

צפיפות ברכבות מהצפון למרכז. צילום: לקוח מדף הפייסבוק @בארכבת
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

בתקופה האחרונה, צפיפות ברכבת הפכה לעניין שבשגרה עבור חלק לא מבוטל מאזרחי מדינת ישראל. לא בכדי הצפיפות ברכבות מהצפון למרכז מגיעה לכותרות כל יום, כשבמקביל הרכבת בין ירושלים לנתב"ג נוסעת ריקה לחלוטין. יש כמובן קשר הדוק בין הדוחק הלא אנושי ברכבות לפריפריה הצפונית לבין נסיעה ברכבת מרווחת חינם מירושלים לנתב"ג, והקשר הוא שרכבת ישראל ומשרד התחבורה פשוט ביטלו קרונות ורכבות מהקווים הצפוניים כדי להעבירם לקו הירושלמי, שהוא כידוע קו הדגל של שר התחבורה ישראל כ"ץ ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו. קו הדגל הזה אמור היה בכלל לחבר את ירושלים בירתנו לתל אביב, אבל על פארסת השקת קו הרכבת מירושלים כתבתי כאן בהרחבה – ולא נכביר מילים שוב.



הנקודה החשובה היא שהנוסעים הדחוסים ברכבת נמצאים לא רק במצוקה קשה, אלא לעתים כמעט בסכנת חיים – וההוכחה היא שאחת הנוסעות איבדה את הכרתה באחד הקרונות ביום חמישי האחרון, והנוסעים האחרים אפילו לא הצליחו להזעיק עזרה. עד כדי כך חמור המצב, שיש מי שמחפש מקום ישיבה בשירותים.

נוסעת אחרת, בת 80, נאלצה לעמוד את כל הדרך מבית יהושע לחיפה, מפני שלא הצליחה להגיע מהדלת שבה עלתה לתוך קרון עם מקומות ישיבה. לא היו מקומות שמורים ברכבת ולכן לא ניתן היה לדאוג מראש למקום ישיבה. רק במזל היא סיימה את הנסיעה בשלום.

קמפיין "מחזירים את הרכבות לצפון"

לזכותם של האזרחים הסובלים ייאמר שהם אינם יושבים בחיבוק ידיים, והמחאה אינה רק מחאת פייסבוק. תושבי הצפון, שהקימו את עמוד הפייסבוק בארכבת שבו הם מדווחים בזמן אמת על תלאות הנסיעה, מגייסים כעת כסף עבור עתירה לבג"ץ להחזרת הרכבות לצפון. הגיוס מתבצע באמצעות אתר GiveBack, תחת הכותרת "מחזירים את הרכבות לצפון". מדובר בקבוצת צעירים תושבי הצפון, פעילים חברתיים שקצו בהתעלמות הממשלה מצרכיהם הבסיסיים של תושבי הצפון, והם מקבלים רוח גבית מארגון צרכני התחבורה הציבורית "15 דקות".

עד כה גויס 33% מהסכום – כאשר היעד הוא 90,000 שקל. הפרויקט חייב לגייס את מלוא סכום, משום שלפי כללי גיוס ההמונים – מדובר ב"או הכל או כלום".

התורמים הם אזרחים, עובדים, חיילים, אנשים שבסך הכול רוצים להגיע מביתם שבצפון אל המרכז וחזרה. כל אחד תורם ככל יכולתו – כאשר הסכום הראשוני היה 25 שקל, וכעת הסכום הראשוני הוא 50 שקל.

מארגני הקמפיין כותבים כך: "20 רכבות ביום (!!) בוטלו החל מה- 15.9.18 בקו נהריה-באר שבע. המשמעות הישירה היא צפיפות, עיכובים ופגיעה קשה בתושבי/ות הגליל, עכו והקריות, חיפה וכל תושבי קו החוף הנוסעים לתל אביב ולדרום. מטרותינו הן לאפשר לנוסעי הרכבת בקו החוף ובצפון להמשיך ולקיים חיי שגרה הכוללים עבודה, לימודים, צבא ובילויים בתנאים ראויים, ולהשיב לאלתר את קווי הרכבת מצפון לדרום כפי שהיו עד כה. הגשת העתירה לבג״צ נועדה להשיב מיידית את הרכבות לקו החוף והצפון. נבהיר למשרד התחבורה ולרכבת ישראל שאי-אפשר להתעלם יותר מהנוסעים שלהם, ושאנו מוכנים להשתמש בכלים משפטיים כדי לקבל את מה שמגיע לנו, הנוסעים".

המארגנים מתבססים על חוות הדעת של עו"ד יובל יועז, שקובעת כי ההחלטה על ביטול הרכבות לוקה באי-סבירות קיצונית: "היא התקבלה על-יסוד שיקולים זרים, ולמצער התקבלה בלא שקילת כלל השיקולים הרלוונטיים. לא נשקלו הפגיעה החריפה בזכות התנועה של תושבי הגליל המערבי, הארכת וסרבול משך נסיעתם לאזור המרכז ו/או לאזור הדרום, לא נשקלה עובדת היעדר החלופות האפקטיביות הזמינות עבורם, לא נשקלה מידת האקוטיות של יכולתם להסתמך על שירותי הנסיעה ברכבת לצורך עמידתם במטלות היומיום לרבות תעסוקה באזור מרכז ו/או דרום הארץ".

בארגון 15 דקות מפצירים באזרחים מכל הארץ לתרום ולו תרומה צנועה: "היום זה תושבי הצפון וקו החוף, מחר זה אתם! באקט של סולידריות אנחנו מחוייבים לעזור לתושבי הצפון, כדי להוכיח למשרד התחבורה שאנחנו לא כלים במשחק, אנחנו בני אדם! אי אפשר לקחת אמצעי תחבורה חיוני משיקולים פוליטיים! אי אפשר לדחוס אנשים בקרונות ולהפקיר אנשים לגורלם! כולנו מתגייסים לעזור לתושבי הצפון במאבקם הצודק! כולנו מסייעים להם לעתור לבג"ץ!"

נותר עוד שבוע בלבד עד לסיום הקמפיין, ואחריו – במידה שייאסף מספיק כסף – יוכלו תושבי הצפון לעתור לבג"ץ כדי לזכות בשירות הולם ובסיסי – נסיעה ברכבת ישראל.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות