הוט מובייל צפויה להיקנס בכמיליון שקל בגין מתנות שהתגלו כמוצרים בתשלום - פואנטה

הוט מובייל צפויה להיקנס בכמיליון שקל בגין מתנות שהתגלו כמוצרים בתשלום

לקוחות התלוננו לרשות להגנת הצרכן שהובטחו להם טאבלטים ומוצרים אחרים חינם במסגרת הצטרפות למסלול בהוט מובייל, ובפועל החברה חייבה אותם

קנס להוט מובייל
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏לפני כמה שנים נכוו לקוחות רבים, בעיקר בחברת פלאפון, משיטת ה"טאבלטים חינם" – מוצרים שהובטחו ללקוחות חינם ובדיעבד התגלו כמוצרים בתשלום. כעת מסתבר שגם לקוחות של הוט מובייל התלוננו על הטעיה דומה – וההתנהלות הזאת עלולה לעלות להוט מובייל כמעט מיליון שקל. היום הודיעה הרשות להגנת הצרכן כי בכוונתה להטיל קנס על הוט מובייל בסכום של 965,000 שקל, בעקבות הטעיית הצרכנים.

להוט מובייל שמורה הזכות לערער, ויש להניח שהיא תעשה זאת.


איך פעלה שיטת המתנות בתשלום?

החקירה החלה בעקבות מידע מודיעיני שהגיע לרשות, ותלונות שהתקבלו מצרכנים כנגד הוט מובייל. וכך מעידות התלונות:

  • המכירה נעשתה באמצעות פניית נציגי השירות של הוט מובייל במרכזי השירות ובאמצעות נציגים טלפוניים. אלו הציעו לצרכנים להפחית את עלויות המנוי בכפוף "לקבלת" טאבלטים, אוזניות, מצלמות וכו' ללא עלות, כך שעלות החבילה הכוללת תהיה לרוב זהה לעלויות המסלול טרם השדרוג, או נמוכה ממנה. בפועל, הצרכנים חויבו.
  • נציגי המכירות לא החתימו את הצרכנים על חוזי רכישה ו/או לא מסרו העתקים של חוזי הרכישה.
  • לא נאמר לצרכנים כי בעת פתיחת אריזתו של מוצר ע"י נציג השירות, מאבד הצרכן את זכות הביטול.
  • החברה פנתה אל צרכנים שונים לצורך שיחות מכירה, ברוב שעות היממה, אשר לא פסקו גם לאחר שהצרכנים ביקשו באופן מפורש מהנציגים כי החברה תחדל מפניותיה אליהם.

מהן זכויות הצרכן ומה אסור לחברה לעשות?

  • איסור לבצע פניות חוזרות ונשנות לצרכן כדי לקשור עסקה, לאחר שהצרכן הביע במפורש את רצונו להימנע מכך. הדבר מהווה השפעה בלתי הוגנת.
  • אסור למסור מידע העלול להטעות את הצרכן בכל עניין מהותי (מחיר העסקה, תנאי האשראי ושיעור הריבית נחשבים למידע מהותי).
  • אסור להטעות את הצרכן לגבי אופן ביטול העסקה.
  • אסור לספק נכס לצרכן בתשלום שלא לפי בקשתו המפורשת. הדבר מהווה השפעה בלתי הוגנת.
  • עוסק העומד לחתום על חוזה עם צרכן, חייב לתת לו הזדמנות סבירה לעיין בחוזה טרם
  • חתימתו, וכן למסור לו עותק ממנו.
  • בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק (עסקה בטלפון או באינטרנט) העוסק חייב לגלות לצרכן פרטים (פרטים אודות העוסק,
    פרטים אודות המוצר, מחירו, מועד האספקה, וכו').
  • בעת ביצוע עסקת מכר מרחוק יש לספק לצרכן מסמך גילוי הכולל פרטים אודות העסקה.

לדברי ענת בן עזרא דוקן, סמנכ"ל אסדרה ומנהל וראש אגף חקירות ומודיעין בפועל, הפרקטיקה המטעה בה מבטיחים לצרכנים מוצרים הניתנים "במתנה" לכאורה, ובפועל גובים עבורה תשלום, היא תופעה שיש לעקור מהשורש בכל ענף: "ברוב המקרים מדובר בהפרות שנעשו כלפי צרכנים מוחלשים ותמימים שקלים לשכנוע. במקרה של הפרה – הרשות תשתמש בכל הכלים העומדים לרשותה ביניהם השתת עיצומים כספיים וכתבי אישום פליליים".

תגובת הוט מובייל: "אירועים בודדים לפני שלוש שנים"

מהוט מובייל נמסר בתגובה: "טרם קבלנו כל עדכון מהרשות, ככל הידוע לנו מדובר על בדיקה שהתקיימה לפני שלוש שנים ביחס לאירועים בודדים משנים 2014-2015 הקשורים בפעילותו של נציג מסוים. בעקבות פניית הרשות זיכינו מיידית כל עסקה בה אותרה בעיה. חשוב לציין כי הוט מובייל מקפידה על הוגנות ושקיפות מרביים מול הלקוחות ונהלי מכירה נהירים בהתאם להוראות הדין".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות