בקרוב ניתן יהיה לקנות תרופות בכל בית מרקחת באמצעות מרשם דיגיטלי - פואנטה

בקרוב ניתן יהיה לקנות תרופות בכל בית מרקחת באמצעות מרשם דיגיטלי

גם בתי מרקחת שאין להם הסדר עם קופות החולים, יוכלו לכבד מרשמים דיגיטליים ולמכור תרופות למבוטחי הקופות

מרשם דיגיטלי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

הנה דוגמה למצב מובן מאליו, שמשום מה הצריך תהליך חקיקה. למעשה, לא סתם תהליך חקיקה, אלא כזה שחיבר בין הרשימה הערבית המשותפת לבין הליכוד וישראל ביתנו. מדובר בחוק שיאפשר לכל אחד מאיתנו לקנות תרופות בכל בית מרקחת באמצעות מרשם דיגיטלי, בניגוד למצב כיום שבו יש בתי מרקחת שאינם יכולים לכבד מרשמים שניתנים בקופות החולים, משום שאין להם הסדר איתן.

המשמעות היא לא שכל בתי המרקחת ימכרו את התרופה למטופל במחיר מסובסד, שכן נושא המחיר תלוי בהסדר עם קופות החולים, אלא שבית המרקחת יוכל לכבד את המרשם ולמכור את התרופה. המטופל יוכל לבחור אם לרכוש את התרופה בבית מרקחת שלא בהסדר במחיר מלא, או לחפש את בית המרקחת שכן בהסדר ולרכוש אותה במחיר מסובסד.



כפי שפורסם בפואנטה, לאחרונה עברה הצעת החוק בקריאה ראשונה, והיום היא כבר אושרה בקריאה שנייה ושלישית.

בדברי ההסבר נכתב: "בעבר כל בית מרקחת פרטי היה מקושר בהסכם עם כל קופות החולים והצרכן יכול היה לבחור היכן לרכוש את תרופותיו. בשנים האחרונות החליטו קופות החולים לבטל חלק מהסכמים אלה ולעבוד רק עם בתי המרקחת שבבעלותן או עם רשתות הפארם השונות. בתי מרקחת פרטיים רבים, ששירתו נאמנה את לקוחות קופות החולים במשך שנים רבות, נאלצו לסגור את שעריהם, ברגע שנפתח בסמוך אליהם בית מרקחת ששייך לאחת מרשתות הפארם או בית מרקחת של הקופה. לאחרונה החלו קופות החולים לנפק מרשמים דיגיטליים דרך המחשב. המרשם הדיגיטלי נשלח אוטומטית לבית המרקחת של קופת החולים, וכך הצרכן מחויב לרכוש את התרופה אך ורק בבתי המרקחת של קופות החולים ואינו חופשי לקנות את תרופותיו בכל בית מרקחת, כפי שיחפוץ".

כאמור, את ההצעה הגישו ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ח"כ אחמד טיבי (הרשימה הערבית המשותפת), ח"כ נורית קורן (הליכוד) ועוד. "כשהתחלתי לקדם את הצעת החוק הזו, חשבתי שהיא תסייע רק לקשישים או לחולים במחלות סופניות, אבל הופתעתי לגלות שגם בריאים, צעירים ונשים בהריון סבלו לא פעם מאי כיבוד מרשם", אמר ח"כ פורר בכנסת.

ח"כ נורית קורן התייחסה לא רק להיבט החשוב של המטופלים, אלא לפגיעה שנגרמה עד כה לבתי המרקחת הפרטיים: "ההצעה מרחיבה את חופש הבחירה של הצרכנים ומשחררת אותם מלהיות קהל שבוי של קופות החולים ורשתות הפארם. הצעת החוק מיטיבה לא רק עם הצרכנים, אלא גם עם העוסקים הקטנים בענף הרוקחות אשר קורסים אל מול התרחבות הסכמי הבלעדיות של קופות החולים עם בתי מרקחת, שבבעלותן".

בשורה התחתונה: מרשם דיגיטלי יכובד בכל בית מרקחת

כאמור,עד היום, תרופות שנרשמו במרשם דיגיטלי יכלו המטופלים לרכוש רק בבתי מרקחת של קופת החולים, או בתי מרקחת שלהם הסדר עם הקופה הרלוונטית, מה שהגביל את המבוטחים במקום וזמני הרכישה. על פי הצעת החוק, כל בית מרקחת יוכל מעתה למכור למטופלים תרופות שנרשמו עבורם במרשם דיגיטלי, גם אם הוא אינו עובד בהסדר עם קופת החולים שהנפיקה את המרשם. לשם כך, יוכל כל בית מרקחת להתחבר למערכות הממוחשבות של קופות החולים בעלות סבירה ותוך מגבלות להגנה על פרטיות המבוטחים.

בכדי למנוע מצב שבו קופות החולים יגבו מבתי המרקחת עלויות גבוהות על החיבור למערכות המחשוב ובכך ימנעו הלכה למעשה את יישום החוק, קובעת הצעת החוק כי שר הבריאות בהסכמת שר האוצר, רשאים לקבוע סכום מרבי לתשלום כאמור. ע"פ פי ההצעה, התשלום שיגבו קופות החולים מבתי מרקחת שאינם בהסדר, לא יעלה על זה הנגבה מבתי מרקחת שכן בהסדר עמן.


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות