"אנחנו לא נבהלים": כך אומר יועץ רה"מ אבי שמחון לגבי גל ההתייקרויות - פואנטה

"אנחנו לא נבהלים": כך אומר יועץ רה"מ אבי שמחון לגבי גל ההתייקרויות

הדרך של הממשלה להתמודד עם גל ההתייקרויות: לגמד את מחאת יוקר המחיה, לצבוע אותה בצבעי שמאל וימין, להתפאר בנתונים אחרים ולהאריך את הפחתת המכסים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

כל אחד מהישראלים חוטף סטירת לחי מצלצלת נוכח גל ההתייקרויות – ויחטוף סטירה גם בלחי השנייה ממש בעוד שבועיים כאשר מחיר המים ומחיר החשמל יעלה, אך מי שמנסה לייצר מראית עין של "הכול בשליטה" הוא משרד ראש הממשלה, באמצעות היועץ שלו אבי שמחון, שטוען "אין בסיס לאיזושהי מחאה, ולא באמת יש מחאה". את הדברים אמר שמחון לרזי ברקאי בתוכנית "מה בוער". הניסיון שלו לגמד את המחאה ולציין רק את הנתונים שנוחים לממשלה – רק מלמד כי הממשלה ומי שעומד בראשה נמצאים בלחץ, ובצדק. הממשלה הנוכחית ניסתה להצטייר כממשלה חברתית שמטפלת ביוקר המחיה – ולא משנה איך מסתכלים הזה, יוקר המחיה מזנק.




הטקטיקה הנוכחית של הממשלה, באמצעות יועצים, שרים ותגבור של חברי כנסת מהליכוד, מתבססת על כמה רבדים:

  • הצגת נתונים אחרים כדי להסיט את השיח הציבורי, כמו ירידת המדד
  • תיאור המחאה כמחאת שמאל שמטרתה היחידה היא לסלק את ביבי מהשלטון
  • גימוד המחאה ותיאורה כלא אמיתית
  • הצגת מראית עין של "הכול בשליטה"
  • ניסיון לבלום את התייקרות החשמל
  • הקמת (עוד) ועדה שתבחן את יוקר המחיה

אלא שמחאת האפודים הצהובים שהתקיימה בכמה מוקדים ברחבי הארץ, ובעיקר בצומת עזריאלי בתל אביב, הייתה מפגן כוח מרשים של אנשים שהם לאו דווקא מצביעי שמאל, אלא ישראלים מכל קצוות הקשת, דתיים וחילוניים, שפשוט מודאגים מאוד מהמכה שנוחתת עליהם. אמנם, ביניהם היו פעילים חברתיים מוכרים, כמו אורלי בר לב שמוכרת היטב ממחאת הגז ומהמחאה נגד השחיתות, אך באותה מידה היו רבים אחרים. הניסיון למתג את המחאה כמחאת שמאל, מטרתו ברורה – להרחיק מההפגנות מצביעי ימין, למרות שהתייקרות החשמל, המים ומוצרי הצריכה לא יודעת להבחין בין מצביעי שמאל, מרכז וימין – והיא פוגעת בכולם באותה מידה.

בנוסף, במקביל למחאת האפודים הצהובים התקיימה אתמול מחאה מעניינת וחסרת תקדים בישראל – כיבוי אורות כללי בבתים רבים בישראל. החשמל כובה למשך 5-10 דקות בבתים רבים בישראל, כאות מחאה על הצפי להתייקרות החשמל.

מה יעלה בגורל מחירי החשמל?

במהלך הראיון אמר שמחון כי בסופו של דבר, התייקרות תעריפי החשמל תהיה נמוכה מזו שהוכרז עליה – אבל מדובר בהבטחה שנכון לרגע זה אין לה שום אחיזה. נכון לעכשיו, לא יצאה שום הודעה חדשה לגבי החשמל. כזכור, מחירי החשמל צפויים לזנק בכ-8.1% – לאחר שרשות החשמל בתחילה פרסמה הודעה על התייקרות החשמל בכ-6% "בלבד". כעת שר האוצר, משה כחלון, מנסה לצמצם את התייקרות החשמל באמצעות שינוי רכיבי הנוסחה לחישוב מחיר החשמל.

אם תופחת התייקרות החשמל, ייתכן שתופחת גם התייקרות המים – שכן מחירי המים מושפעים ישירות ממחירי החשמל, והעלייה בהתייקרות מחירי המים נבעה מעדכון תעריפי החשמל.

כחלון האריך את תכנית "נטו"

זוכרים את תוכנית "נטו" של כחלון – זו שכללה את "משפחה נטו" לצד הפחתה וביטול של מכסים ממוצרים שונים, כמו מס הקנייה על הסלולרי? כזכור, אותה תוכנית הייתה אמורה להסתיים בסוף 2018, ממש בעוד שבועיים.

אלא שיש להניח שכחלון לא באמת התכוון לתת למחירים לשוב ולזנק בדיוק בשנת הבחירות – כך שהודעתו בשבת האחרונה כי הוא מאריך את ההקלות במסגרת תוכנית "נטו" לא אמורה להפתיע אף אחד. העובדה שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל התייקרויות רק נותנת לכחלון רוח גבית. עם זאת, צריך לזכור כי הודעתו של כחלון על הארכת צווי השעה תקפה לשנה אחת בלבד.

כאמור, מדובר בצווים להורדת מכסים ומסי קנייה, שיאפשרו ליבואנים יוכלו להמשיך לייבא מוצרי צריכה בלי לשלם מס. מדובר בין היתר בטלפונים סלולריים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים, נעליים, משקפיים, צעצועים, כסאות בטיחות ושאר מוצרי תינוקות. המדינה תפסיד מכך 1.5 מיליארד שקל.

השבוע: דיון דחוף בוועדת הכלכלה בכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), תקיים ביום שלישי דיון חירום בגל ההתייקרויות. לקראת הדיון אמר היו"ר כבל כי עליות המחירים עליהן דווח לאחרונה הן רק קצה הקרחון, והדבר יגרום לחברות נוספות להצטרף לחגיגה על כיסו של הצרכן.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות