מנכ"ל חברת החשמל: אנו במו"מ עם "תמר" להורדת מחיר. במידת הצורך נפנה לבוררות" - פואנטה

מנכ"ל חברת החשמל: אנו במו"מ עם "תמר" להורדת מחיר. במידת הצורך נפנה לבוררות"

רשות החשמל וחברת החשמל מודות: אזרחי ישראל משלמים ביוקר על חשמל בגלל מתווה הגז. ח"כ כבל: "הסכם הגז מושחת, צריך לפתוח אותו. לחכות לבוררות בינלאומית זה כמו לחכות למשיח"

דיון בגל ההתייקרויות בוועדת הכלכלה
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

גל ההתייקרויות, ובמיוחד התייקרות תעריפי החשמל, מביכים את הממשלה, את הליכוד ואת כולנו – במיוחד בגלל הקשר ההדוק בין מחיר הגז שרוכשת חברת החשמל לבין מחירי החשמל שמשלמים אזרחי ישראל. בעוד שבממשלה מנסים לשדר לציבור מסר שאין קשר בין הזינוק במחירי החשמל לבין מתווה הגז – מנכ"ל חברת החשמל מודה בוועדת הכלכלה של הכנסת כי המחיר שבו חברת החשמל רוכשת גז מתמר הוא מחיר גבוה מדי: "אנחנו מנהלים מו"מ עם שותפות תמר כבר כמה חודשים, עוד לפני ההודעה על ההתייקרות. אם המו"מ ייכשל – נפנה לבוררות בינלאומית, אין לנו ברירה".

הדברים הללו לא הרגיעו את יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, שהוביל את הדיון בגל ההתייקרויות. כבל אמר שבדרך כלל כשחברת חשמל מנהלת מו"מ הדבר יכול להימשך שנים – ולכן במקרה הזה היא נדרשת להתנהג בהתאם למצב שהוא מצב חירום, ולסיים את המו"מ הזה תוך זמן קצר מאוד.



באופן חובבני ופופוליסטי, מי שניסה לטעון שתעריפי החשמל לא כ"כ מושפעים ממחירי הגז, היה ח"כ אמיר אוחנה מהליכוד, שטען שבסה"כ מדובר ב-14% המחיר הכולל של החשמל. ח"כ יעל כה פארן תיקנה אותו ואמרה שמדובר ב-16%.

כך התפתל יו"ר רשות החשמל

האם ברשות החשמל מרוצים מהמחיר שבו רוכשת חברת החשמל גז משותפויות הגז? יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, בהחלט יכול להתחיל לעבוד בקרקס אחרי השמיניות באוויר שעשה בדיון בוועדת הכלכלה כדי לרמוז שהמחירים גבוהים מדי. ד"ר אילת לא היה יו"ר רשות החשמל בעת החתימה על הסכם הגז, אבל לא מרשה לעצמו להגיד בצורה ברורה וחריפה מה דעתו על ההסכם: "אני חושב שההחלטות שקיבלו קודמיי בתפקיד הן סבירות, אבל אנחנו סבורים שחברת החשמל, בהיותה החברה הכי גדולה שרוכשת חשמל, אמורה לקבל את המחיר הכי נמוך שאפשר – ולכן מתנהל עם שותפויות תמר מו"מ להורדת המחיר".

לטענת ד"ר אילת, מחירי החשמל בישראל נמוכים ביחס לרוב מדינות העולם המערבי.

"שותפויות הגז נהנות מ-2000% תשואה"

מבחינת שותפויות הגז, עלות ייצור הגז הטבעי עומדת על 30 סנט, ואילו המחיר שהן מקבלות מחברת החשמל הוא 6 דולר", אלה הנתונים שהציגה הפעילה החברתית אורלי בר לב.

כידוע, מדובר במונופול ועל כן אפשר להחיל עליו פיקוח מחירים – אם הממשלה תבחר בכך. לדברי בר לב, אפשר להגיע למחיר של דולר וחצי, לאחר קיצוץ של 75% מהתשלום על הגז: "אפילו אז, אותן חברות ירוויחו פי 5".

רשות המים מגמדת את השפעת התייקרות המים

ראש רשות המים, גיורא שחם, ניסה בדיון לגמד את ההשפעה של התייקרות המים על יוקר המחיה בישראל: "משפחה ממוצעת תשלם 115 שקל במקום 110 שקל בחודש". כמובן, הוא לא הסביר מהי משפחה ממוצעת לפי הגדרת הרשות. "אין רווח במשק המים, המחיר משקף את העלות", אמר יו"ר רשות המים. אלא שהנתון שהציג ח"כ מאיר כהן מ"יש עתיד", הראה שעלות ההפקה וההובלה עולה 5 שקלים פחות מהמחיר לצרכן. "הייתי ראש עיר, אתה לא יכול להגיד שאין רווח. אני בניתי תאגיד מים. אתה לא יכול להגיד שאין רווח".

שחם ציין כי מדובר ב-5 שנות בצורת ולמרות אותן שנים מדובר במשק מים יציב, אבל ח"כ כהן דרש ממנו לדייק: "זה בזכות המס העקיף שאזרחי ישראל משלמים גם ככה בתוך מחיר המים".
לדברי ח"כ כהן, מחירי המים מופקעים: "הייתי בין מקימי תאגידי המים – ולא התכוונו אז ל-60 אלא ל-5 תאגידים, לכן טוב שמצמצמים אותם. אני יודע להגיד שמחיר המים מופקע ואפשר להוריד אותו. הייתי שר הרווחה ואני יודע: אנחנו מדינה עשירה עם אזרחים עניים".

כבל: בוררות בינלאומית זה כמו לחכות למשיח, יש לפתוח את הסכם הגז

"הסכם הגז הוא הסכם מושחת, צריך לפתוח אותו. לחברת החשמל אני אומר – אל תלכו לבוררות לאומית, כי שותפויות הגז יקחו את הפתרון הזה בשתי ידיים – הן יודעות שלחכות להסכם בוררות זה כמו לחכות למשיח. אתה, יו"ר רשות החשמל, יודע שמחיר הגז שחברת החשמל משלמת הוא מחיר מופקע. אתה היחיד שהוא בלתי תלוי ולכן אתה זה שצריך לדאוג לזה. אני רוצה לראות עד יום ראשון תוכנית עבודה של רשות החשמל. ואל תתהדרו בהשוואות בינלאומיות. אנחנו חיים את החיים. יש כאן מיליון אנשים מודרים בחברה הישראלית. אל תגידו שיש מחירים נמוכים בקטגוריה אחת ותסתירו את המחירים הגבוהים בקטגוריה אחרת. לאנשי המחאה אני אומר בעניין הזה: מחאה תהיה רק אם תהיה אותנטית".


 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות