חברות הגז התנגדו - אך החוק יחייב אותן להקים מוקד לטיפול תוך שעה בדליפת גז - פואנטה

חברות הגז התנגדו – אך החוק יחייב אותן להקים מוקד לטיפול תוך שעה בדליפת גז

מנוי של חברת גז אשר מריח דליפת גז נמצא בסכנה מיידית – אבל רק אתמול הצליחה ועדת הכלכלה לכפות על חברות הגז להקים מוקד שיפעל 24 היממה ולהגיע למקום תוך שעה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

מדי כמה חודשים, אסון שנגרם מהתפוצצות בלון גז מחריד את המדינה – ולאחר מכן כל הנושא של בטיחות הגז עובר לפרופיל נמוך. היום אישרה ועדת הכלכלה של הכנסת את צו הגז שהגיש משרד האנרגיה – ולפיו חברות הגז יהיו חייבות להפעיל מוקד טלפוני 24 שעות ביממה. המוקד ייתן מענה אנושי בתוך שתי דקות לקריאה באשר לאירוע גז.

אלא שהרבה יותר קריטי מהמענה הטלפוני הוא המענה הפיזי. כיום קובע החוק חובה להגיע לאירוע תוך עד 24 שעות, אך משרד האנרגיה הגביל זאת לשלוש שעות וביקש לצמצם זאת כעת להגעה ללא דיחוי.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (העבודה), אמר כי המוקד צריך להיות משותף לכל החברות וזמן ההגעה לא יכול להישאר אמורפי, והממונה הקודם על מינהל הדלק במשרד האנרגיה, יהודה גסנר, אמר כי לדעתו אפשר להגיע גם תוך 30 דקות אם יקצו להם צ'קלקות ואמצעים.

עוד כתבה שתעניין אתכם בנושא: כך תשלמו פחות על הגז

הדרישה הזאת עוררה התנגדות בקרב נציגי חברות הגז וגם בקרב כמה מחברי הכנסת. נציגי חברות הגז, הגדולות והקטנות, התנגדו להצעה ללא יוצא מן הכלל והזהירו מתביעות שיוגשו נגד החברות בשל איחורים ועיכובים בהגעת טכנאי.



מנכ"ל חברת גז גל, גדי ואנונו, אמר: "זה בלתי הגיוני בעליל, כמו פקודה בלתי חוקית. אנחנו לא מכבי אש. נציגת אמישראגז, שולמית אשבול, אמרה: "ננתק את הנגב, את רמת הגולן וגם חלקים מתל אביב כי אי אפשר להגיע אליהם בתוך חצי שעה".

ח"כ לאה פדידה (המחנה הציוני) טענה כי אי אפשר לדרוש הגעה ללא דיחוי כי החברות לא יוכלו לעמוד בזה.

אלא שההתנגדות הזאת לא זכתה למענה חיובי.

שרון דובקין, שנפצעה קשה בשל פיצוץ גז, אמרה כי מנכ"לי חברות הגז צריכים לא לישון בלילה כי הם מוכרים חומר נפץ, ונציג כבאות והצלה, אילן זמלר, הבהיר שהציבור לא נוהג להתקשר למכבי האש כאשר יש ריח של גז, ולכן קיימת חשיבות להגעה מיידית של החברות. לפי סקר של המשרד לבטחון פנים, רק 2% מהציבור מתקשרים למכבי אש במקרה של ריח גז, ו-24% פונים לאיש מקצוע או לחברת הגז. הוא הגדיש כי דליפת גז זה אירוע חומרים מסוכנים לכל דבר ועניין ויש לו תורת הפעלה שקובעת אחריות של כל גורם.

ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא הציע לקבוע כי ההגעה תהייה ללא דיחוי ולתחום זאת בזמן של עד שעה. הוועדה אישרה את ההצעה של היו"ר כבל וח"כ חאג' יחיא, לפיה זמן ההגעה יהיה ללא דיחוי ולא יעלה על שעה מרגע הקריאה.

ומה עם התחרות בין חברות הגז?

הצרכנים הישראלים היו במשך שנים כלואים בתוך מערכת לא תחרותית של אפשרה להם לעבור בקלות מחברת גז לחברת גז, אך בשנים האחרונות נעשתה רפורמה בנושא שמטרתה הייתה לשבור את הדומיננטיות של חברות הגז הגדולות (אמישראגז, דור גז, פז גז וסופרגז), ולאפשר לצרכנים להשוות בקלות את המחירים וגם לעבור בקלות מחברה לחברה.

לא כל הצרכנים מודעים לכך, אבל באתר של משרד התשתיות מסתתר מנוע השוואה מצוין למחירי הגז, שעליו כתבתי בכתבה על השוואת מחירי גז.

 

אתמול אישרה ועדת הכלכלה אישרה את בקשת משרד האנרגיה והמים להאריך את הוראות השעה שנועדו להגברת התחרות בשוק הגז הביתי. ההוראות הוארכו ב-5 שנים נוספות, עד 1 בינואר 2024, והן קובעות כך:

  • כאשר צרכן מעוניין להחליף ספק, הספק היוצא לא יוכל להציע לו הצעות מתחרות במשך חצי שנה.
  • הוראה שנייה אוסרת על החברות לסרב סירוב בלתי סביר להציע הצעת מחיר ללקוח.

בדיון טענו נציגי חברות הגז הקטנות על היעדר אכיפה נגד החברות הגדולות. היו"ר כבל הזכיר כי הוועדה תקינה את החוק כך שיקל על החברות הקטנות להתחרות ואמר כי המשרד חייב ללוות זאת באכיפה בלתי מתפשרת כדי לשבור את הטריאופול של חברות הגז. בר יוסף הגיב ואמר כי המטרה היא לא לשבור מונופול אלא לתת חופש בחירה ללקוח, ועל כך אמר היו"ר כבל: "אם לא יישבר המונופול לא תהייה תחרות".


דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות