בדיקת פואנטה: האם מוצרי המותג הפרטי של רמי לוי, שופרסל וסופר-פארם זולים יותר?

בדיקת פואנטה: האם מוצרי המותג הפרטי של רמי לוי, שופרסל וסופר-פארם זולים יותר?

השוואה מדגמית בין חיתולי האגיס לחיתולי שופרסל, קטשופ אסם לקטשופ רמי לוי, נייר טואלט סנו לעומת סאנדיי ועוד, מגלה פער עצום. אלה המספרים

המותג הפרטי
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

גם אחרי הצלחת הקריאה לחרם צרכנים נגד אסם, סל הקניות שלנו בסופר עדיין יקר יותר כעת מכפי שהוא היה לפני כמה חודשים – וזאת בעקבות גל ההתייקרויות האחרון, שבו ראינו עליית מחירים בתנובה, טרה, ויסוצקי, סוגת, סנו, חוגלה-קימברלי, יוניליוור ואחרות. אבל האם לצרכנים אין שום חלק בזה? האם אין להם זכות בחירה? בהמשך הכתבה תראו איך קנייה של מוצרי המותג הפרטי ברשתות השיווק הגדולות יכולה לחסוך יותר מ-50% מההוצאה, אבל לפני כן, קצת רקע.

למרות מחאת יוקר המחיה ולמרות ההבטחה לרפורמות – הריכוזיות בישראל עדיין גבוהה, ו-10 יצרניות גדולות אחראיות ל-56% משוק מוצרי הצריכה (לפי נתוני סטורנקסט). היצרניות הללו הן תנובה, אסם-נסטלה, החברה המרכזית למשקאות (יצרנית קוקה קולה), יוניליוור, נטו, דיפלומט, סנו, קימברלי-קלארק, טמפו ושטראוס. מבין כל אלה, שטראוס היא היחידה שלא הכריזה על ייקור מוצריה. כזכור, התייקרות המחירים באסם בוטלה עקב מחאת האפודים הצהובים, אך באופן כללי, אין כמעט צרכן ישראלי שאין לו בבית מוצר של אחת מהחברות שייקרו מוצרים.

האם יש לצרכנים הישראלים מה לעשות? התשובה היא שכן. אמנם זה מצריך מהם קצת גמישות, אבל בסופו של דבר – יש כאן משוואה, שבצד אחד היצרניות שזקוקות לצרכנים ובצד השני הצרכנים שזקוקים למוצרים שונים.

למרות הריכוזיות הגבוהה, יש על המדפים גם מוצרים אחרים – והצרכנים לעתים קרובות מתעלמים מהם וקונים על אוטומט. חלק מהמוצרים מיוצרים על ידי יצרנים קטנים יותר, חלק מיובאים וחלקם מוגדרים כ"מותג פרטי".

המותג הפרטי של רשתות המזון מיוצר לעתים בדיוק על-ידי אותם יצרנים שמייצרים את המותג המוכר, למשל חברת פרי גליל שמייצרת ירקות קפואים עבור רמי לוי. במקרים אחרים, מדובר במוצר מיובא.

בשוק הישראלי יש כמה רשתות מובילות שפיתחו את המותג הפרטי שלהן בשנים האחרונות: שופרסל, רמי לוי וסופר-פארם, אך יש מותגים פרטיים גם לרשתות אחרות ושווה להיות עירניים.

כאשר מדובר במוצרי מזון, ברור שצרכן בוחר את מה שטעים לו, אבל אם הוא לא יטעם מוצרים מקבילים – איך הוא יידע מה טעמם? בנוסף, לא תמיד יש הבדל מהותי בטעם. כשמדובר במוצרי צריכה אחרים – החל מייר טואלט ועד חיתולים – צרכנים בדרך כלל נצמדים למוצר שמשרת אותם הכי טוב, בין אם אלה חיתולים ובין אם מדובר במרכך כביסה. אבל האם יש כאלה הבדלים בין המוצרים השונים על המדף? האם מרכך כביסה של סנו הוא בהכרח טוב יותר ממרכך כביסה של SUNDAY (המותג הפרטי של סופר פארם)? התשובה כמובן שלילית. לעתים קרובות אין הבדל באיכות או בטעם בין המותג הפרטי לבין המותג המוביל, והסיבה היחידה שבגללה צרכנים משלמים יותר על המותג המוביל היא פשוט… היותו מותג.

צרכנות נבונה היא לא צרכנות נאמנה

צרכנים עיוורים ונאמנים הם בדיוק הצרכנים שמאפשרים ליצרנים ולרשתות להעלות מחירים. צרכנים סקרנים שבוחרים את המוצר המשתלם על המדף הם שיכולים לבלום את ההתייקרויות שמובילות היצרניות הגדולות, אשר סומכות על הדומיננטיות שלהם ועל הנאמנות העיוורת של הצרכנים.

בשורה התחתונה, חשוב לזכור שתמיד צריך להשוות, שכן לא תמיד מותג פרטי הוא יותר זול, אבל חשוב לא פחות לנסות ולרכוש את המוצרים הללו.

בכמה זול יותר המותג הפרטי?

זה מה שמגלה השוואת מחירים בין המותג המוביל למותג הפרטי המקביל בכמה קטגוריות פופולריות:

קטשופ אסם יקר ב-25% מקטשופ רמי לוי

רמי לוי השיק את הקטשופ שלו לפני כשנה וחצי (את כל הפרטים אפשר לקרוא בהרחבה בכתבה שפורסמה על קטשופ רמי לוי כאן, באתר חדשות הצרכנות פואנטה, סמוך להשקה).

במבחן טעימה שביצענו בפואנטה, התגובות היו אוהדות. מבחינת הרכיבים – שני הקטשופים דומים. מבחינת עיצוב המוצר, הוא זהה כמעט לחלוטין לא רק מבחינת הגופן, הצבעים והעגבניות על הבקבוק, אלא גם מבחינת השימושיות (בקבוק לחיץ שעומד על הראש). אז מה ההבדל? המחיר: קטשופ אסם יקר ב-25% מקטשופ רמי לוי.

קטשופ 750 גרם, רשת רמי לוי (בשקלים, דצמבר 2018)

     

קטשופ אסם מותג פרטי רמי לוי
9.90 7.90

מחירי קטשופ רמי לוי בשנה האחרונה ברשת רמי לוי

מחירי קטשופ אסם בשנה האחרונה ברשת רמי לוי

פסטה אסם יקרה בכ-20% מפסטה שופרסל

אי אפשר להיכנס לסופרמרקט מבלי לראות את מוצרי אסם על המדף, כאשר הפסטה היא אחד ממוצריה הנמכרים. אסם גובה מחירים גבוהים יחסית על הפסטה שלה, ולכן בדרך כלל מציעה מבצעים שמבטיחים הנחה בקניית כמה אריזות. אבל האמת היא שגם בלי מבצעים, אפשר לקנות פסטה במחיר נמוך יותר. כך למשל, מי שיקנה פסטה של שופרסל, ישלם 20% פחות. מבחני טעימה שנעשו לאורך השנים העלו שהטעם דומה מאוד, במיוחד לאור העובדה שלרוב פסטה מוגשת ברוטב כלשהו.

פסטה פוזילי, 500 גרם, אתר שופרסל (בשקלים, דצמבר 2018)

                           

אסם  מותג פרטי שופרסל 
5.90 4.90

אפונה קפואה של סנפרוסט יקרה בכ-120%-190%

סנפרוסט (השייכת לחברת תנובה) היא מונופול בתחום הירקות הקפואים. הירקות הקפואים שלה יקרים משמעותית משל החברות האחרות, ולכן גם היא מדי פעם מציעה מבצעיים שמטרתם לטשטש את הפערים. רק לפני חצי שנה הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד סנפרוסט בסכום עתק, בטענה שסנפרוסט היא מונופול שגובה מחיר מופרז.

אגב, בימים אלה מתארגן חרם צרכנים נגד תנובה, בהובלת פעילי מחאת האפודים הצהובים שמוחים נגד גל ההתייקרויות ויוקר המחיה. זאת, לאחר שתנובה הייתה בין החברות הראשונות להעלות מחירים, וגררה אחריה גם את טרה.

הצרכנים צריכים להבין שיש חלופה, וסנפרוסט הוא לא שם נרדף לירקות קפואים. יש יצרניות אחרות, כמו ויטה פרי גליל, שרכישת מוצריהן תסייע מאוד גם להן וגם לתחרות. אחד הפתרונות הוא לקנות את המותג הפרטי, כאשר לעתים קרובות המותג הפרטי מיוצר על-ידי חברה ישראלית שמנסה להיאבק בענקית כמו סנפרוסט. כך למשל, מי שיקנה אפונה קפואה סנפרוסט, ישלם לפעמים 190% יותר ממש שיקנה אפונה קפואה של המותג הפרטי של רמי לוי.

אפונה קפואה, 800 גרם, רשת רמי לוי (בשקלים, דצמבר 2018)

             

סנפרוסט מותג פרטי רמי לוי
19.90 6.90-8.70

אורז סוגת יקר יותר מאורז שופרסל ב-כ-46%

סוגת גם היא חולשת על מדפי הסופר במורים רבים, אחד הם הוא האורז. סוגת היא גם אחת היצרניות שייקרו את מוצריה בשיעור החד ביותר בחודשים האחרונים במסגרת מה שמכונה "גל ההתייקרויות", כאשר מדובר בעלייה של כ-30% במחיר האורז. מי שבמקום לקנות אורז סוגת יקנה אורז שופרסל, יחסוך עשרות אחוזים על כל קנייה.

אורז פרסי, 1 ק"ג, רשת שופרסל (בשקלים, דצמבר 2018)

               

סוגת מותג פרטי שופרסל
9.90 6.80

פתיתים של אסם יקרים ב-42% מפתיתים של רמי לוי

פתיתים הם בין המוצרים הבולטים ביותר של אסם – והם היו צפויים להתייקר במסגרת עליית המחירים שאסם ביטלה לעת עתה בזכות מחאת האפודים הצהובים. באופן קבוע ושיטתי, אסם גובה על הפתיתים מחיר גבוה יותר מיצרניות אחרות. לפני שנתיים הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית נגד אסם בגין מחירי הפתיתים. כמו הייצוגית נגד סנפרוסט – גם כאן הטענה היא שאסם היא מונופול בקטגוריית הפתיתים ומנצלת את כוחה המונופוליסטי כדי לגבות מחיר מופרז.

השוואה בין פתיתים של אסם לבין פתיתים של רמי לוי מגלה פער של כ-1.5 שקל לאריזת 500 גרם. ומה לגבי הטעם? הוא אינו זהה, אבל גם לא פחות טעים – לפחות בעיני מספר ילדים שטעמו את שני המוצרים.

המסקנה: בשביל 3.50 שקל, שווה לקנות ולנסות.

פתיתים, 500 גרם, רשת רמי לוי

         

אסם מותג פרטי רמי לוי
5 3.50

חיתולי האגיס יקרים בכ-58% מחיתולי שופרסל בייבי

אם בעבר הצרכנים הישראלים היו שבויים בידי מספר יצרניות בודדות של חיתולים, בשנים האחרונות המצב השתפר מאוד. זה התחיל בעיקר עם השקת מותג החיתולים הישראלי בייביסיטר שמיוצר על-ידי DPL, וקיבל תנופה עם השקת חיתולי שופרסל בייבי בשנת 2014 והשקת חיתולי לייף של סופר פארם.

מובן שבחירה של חיתולים מתבססת על שיקולים של איכות ויכולת ספיגה, אבל חשוב להתנסות לפני שמחליטים. כאשר משווים בין מחירי חיתולים, יש להשוות לא רק את המחיר, אלא את כמות החיתולים – ולמעשה להשוות את המחיר לחיתול בודד. על-פי חוק, המחיר ליחידה חייב להופיע ליד מחיר המוצר, כך שאינכם צריכים להסתובב עם מחשבון.

את חיתולי שופרסל בייבי, המותג הפרטי של שופרסל, מייצרת עבור הרשת חברת DPL, יצרנית בייביסיטר. השוואת מחירים של חיתול בודד מגלה פער גדול של כמעט 40 אגורות לחיתול בין האגיס לשופרסל בייבי, כלומר 58%.

חיתולים שלב 4, רשת שופרסל (בשקלים, דצמבר 2018)

                     

האגיס פרידום דריי מותג פרטי שופרסל
44 יחידות 46 יחידות
43.90 שקל 29 שקל
כ-1 שקל לחיתול 63 אג' לחיתול

נייר טואלט סנו סופט יקר יותר ב-19% מנייר טואלט סאנדיי

כבר לפני כמה שנים השיקה סופר-פארם מותג פרטי בתחום מוצרי הניקוי, והיא מציעה במסגרתו מגוון רחב של מוצרים, החל מנייר טואלט, דרך אבקת כביסה ועד טבליות למדיח. בדרך כלל היא גובה מחירים נמוכים משמעותית על המותג הזה ביחס למוצרים של המותגים המובילים.

כך למשל, מי שיקנה נייר טואלט 24 גלילים סנו סופט של סנו – אשר העלתה את מחיריה גם היא לפני כמה חודשים – ישלם 4 שקלים יותר על כל אריזה. לא חבל?

נייר טואלט דו שכבתי, 24 גלילים, רשת סופר-פארם (בשקלים, דצמבר 2018)

                  

סנו סופט מותג פרטי סאנדיי
24.90 20.90

בשורה התחתונה: המותג הפרטי יכול לחסוך מאות שקלים בחודש

שימו לב לפער המחירים המצטבר על המוצרים שנסקרו בכתבה. בקניית 7 מוצרים בלבד, קנייה של המותגים המובילים מבית אסם, סנו וכו' הסתכמה בכ-120 שקל, לעומת כ-80 שקל בלבד בקניית המותגים הפרטיים. פער המחירים בין המותגים המובילים של סנפרוסט, סוגת, אסם, האגיס וסנו, לבין המותגים הפרטיים, מגיע כאן ל-כ-51%.

מותג מוביל מותג פרטי
נייר טואלט 24.90 20.90
חיתולים (לפי חישוב של 46 חיתולים) 46 29
פתיתים 5 3.50
אורז 9.90 6.80
אפונה קפואה 19.90 7.40
פסטה 5.90 4.90
קטשופ 9.90 7.90
סה"כ 121.50 80.40

לעתים הצרכנים שוכחים שיש להם זכות בחירה – והזכות הזו היא הכוח שלהם להשפיע על המחירים.

בחירה במותג הפרטי יכולה לחסוך לא מעט כסף ולאלץ את היצרניות הגדולות להוריד מחירים. בנוסף, לעתים קרובות המותג הפרטי מיוצר על-ידי יצרנים קטנים יותר שנלחמים על קיומם מול תאגידי ענק כמו אסם, תנובה, קימברלי קלארק ואחרים. באמצעות רכישתם, הצרכנים יעניקו הם חמצן – והחמצן הזה כמובן חיוני להישרדותם.

הישרדותם, כאמור, חיונית לתחרות, ותחרות חיונית להורדת יוקר המחיה.

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות