פחות ופחות ישראלים משקיעים בבורסה. עדי אשכנזי גויסה לשכנע אותם שהם טועים - פואנטה

פחות ופחות ישראלים משקיעים בבורסה. עדי אשכנזי גויסה לשכנע אותם שהם טועים

לראשונה, הבורסה יוצאת עם קמפיין טלוויזיה בכיכובה של עדי אשכנזי. אחרי צניחה במספר המשקיעים הפרטיים, אשכנזי תסביר לנו כמה אנחנו מפסידים כשהכסף שוכב בבנק

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ייתכן שאתם לא מודעים לזה, אבל אם יש לכם קצת כסף פנוי, אפילו ממש מעט… למשל, 20,000 שקל, אתם יכולים להשקיע אותו בבורסה. האם חשבתם על זה? האם אתם מתכננים לעשות את זה? רוב הסיכויים שהתשובה לשתי השאלות שלילית. זו הסיבה שבימים הקרובים תפגשו את עדי אשכנזי מסבירה לכם בפרסומות בטלוויזיה למה השקעה בבורסה היא השקעה כדאית. זו הפעם הראשונה שהבורסה משקיעה בקמפיין טלוויזיוני (לאחר קמפיין דיגיטל בלבד בשנה שעברה), ויש בכך כדי להעיד על מצבה התדמיתי הבעייתי – אשר גורם למשקיעים הישראלים להדיר ממנה את רגליהם ולחפש אפיקי השקעה אחרים. מספר המשקיעים הפרטיים בבורסה הולך ויורד בהתמדה – ומאז 2010 מדובר בצניחה של ממש. אם בשנת 2010 היו בבורסה יותר מרבע מיליון תיקים פעילים, היום יש בה רק כ-160,000 תיקים פעילים – ירידה של כ-40% תוך 8 שנים. מנתוני הבורסה עולה שרק 6% מהציבור בישראל מושקע באופן ישיר בבורסה.

התפיסה הרווחת היא שהבורסה מתאימה היא למי שמבין, למי שיש לו הרבה כסף, ולמי שיש לו כסף פנוי לטווח ארוך. לכן, הבחירה בעדי אשכנזי ובדרך של סרטונים משעשעים אינה מקרית. כבר בשנה שעברה, כפי שפורסם בפואנטה, צילמה עדי אשכנזי סרטונים לבורסה – כאשר היו אלה סרטונים שמטרתם להנגיש את עולם המושגים הזה. גם כעת המטרה היא לגרום לנו להסיר חסמים ולפתוח את הראש. "אנחנו רוצים שגם מי שיש לו 20,000 שקל, יידע שהוא יכול להשקיע בבורסה וגם יידע איך לעשות את זה", אמר היום מנכ"ל הבורסה, איתי בן זאב. "הבורסה מתמודדת בפעם הראשונה עם הפחד של הציבור הרחב מהשקעה בה".



מחזיקים טריליון שקל בעו"ש, משקיעים בנדל"ן

אגב, הבריחה מהבורסה מנוגדת למגמה שאפשר היה לצפות לה, לאור העובדה שכבר שנים שהריבית בארץ אפסית – מה שהופך את החיסכון בבנק לחסר תשואה. אלא שהישראלים מעדיפים ודאות. "הציבור מחזיק בכ-1 טריליון ₪ בעו"ש ובפיקדונות אשר אינם מניבים לו תשואה, בסביבת ריבית אפסית, בעוד שהשקעה בבורסה לטווח הארוך משתלמת", אומר בן זאב.

לפי נתונים שמציגה הבורסה ורוצה שהציבור הרחב יהיה ער להם, בעשרים השנים האחרונות רשם מדד ת"א-35 תשואה של 375% ומדד ת"א-125 תשואה של 345%, נתונים גבוהים בהרבה בהשוואה למדדי בורסות מובילות בעולם.

אלא שאפשר גם להבין את הרתיעה מהשקעה בבורסה, לאחר שכמה מהחברות ומהקבוצות שנתפסו כהשקעה בטוחה ומבטיחה, גרמו למשקיעים הפסדים. החל מ-IDB של נוחי דנקנר, אשר יושב היום בכלא, דרך בזק, שבעליה שאול אלוביץ' נחקר בגין עסקת שוחד והשווי שלה צנח, ועד אל על – שהשווי שלה ירד בשנים האחרונות.

לכן, כאשר בבורסה מציגים נתונים שמתייחסים ל-20 שנה – עבור ישראלים רבים שנכוו בשנים האחרונות, זה לא משכנע.

כמובן, את מקומה של הבורסה כאפיק השקעה תופסת ההשקעה בנדל"ן. בבורסה מודאגים מהמצב הזה ורוצים להחזיר את המשקיעים הפרטיים. אולם, כדי לשכנע אנשים להשקיע, צריך להבין קודם לכן מה הסיבה לרתיעה. לאחרונה ביצעה הבורסה סקר מקיף שהציף מסקנות מרתקות:

  • הבורסה נתפסת כמקום מסוכן
  • השקעה בבורסה נתפסת ככדאית רק לטווח רחוק
  • הבורסה נתפסת כמקום שאפשר להשקיע בו רק סכומי כסף גדולים
  • מבוגרים נמנעים מהשקעה בבורסה משום שהם חוששים להשקיע לטווח ארוך ומרגישים שיצטרכו את הכסף לעת זקנה
  • צעירים נמנעים מלהשקיע בבורסה משום שהם סבורים שאין להם מספיק כסף פנוי להשקעה לטווח ארוך
  • הבורסה נתפסת כמקום לא רווחי. התפיסה הרווחת היא שגם מי שמרוויח, בסוף יפסיד את כספו. הציבור הרחב שומע יותר על נפילות והפסדים מאשר על הצלחות, הן בתקשורת והן בקרב מכריהם
  • השקעה בנדל"ן נתפסת הן כהשקעה הבטוחה ביותר והן כהשקעה בעלת הסיכוי הגבוה ביותר לרווח בטווח הארוך. בנטרול הנדל"ן, נתפסים הפיקדונות כהכי בטוחים והשקעה בבורסה כבעלת סיכוי לרווח בטווח הארוך

הסקר בוצע בראשית ינואר 2019 ע"י מכון גיאוקרטוגרפיה בקרב גברים ונשים בני 25 ומעלה, בעלי הכנסה ממוצעת ומעלה.

בין היתר, נשאלו המשיבים איזה אפיק השקעה נתפס בעיניהם כבעל סיכוי רווחי יותר לטווח ארוך, ואיזה אפיק השקעה הוא בעיניהם הכי בטוח. השקעה בנדל"ן כיכבה בשתי השאלות: 49% רואים בה את האפיק הכי רווחי לטווח ארוך, ו-43% רואים בה את אפיק ההשקעה הבטוח ביותר. לעומת זאת, רק 2% ציינו שהבורסה הכי אפיק ההשקעה הבטוח ביותר. הבורסה כן נתפסת כהרבה יותר רווחית מהבנקים – 14% סבורים שהיא אפיק ההשקעה הרווחי ביותר לטווח ארוך, לעומת 4% בלבד שסבורים כך לגבי הבנקים. אגב, חמישית מהנשאלים כלל לא ידעו להשיב איזה אפיק השקעה הוא הרווחי ביותר לטווח ארוך.

הבורסה מקימה אתר: "להסתכל לפחד בעיניים"

כדי להתמודד עם הפחדים, מעבר לקמפיין פרסומי, בבורסה פותחים השבוע אתר ייעודי חדש ("הפחד לא משתלם"), ובו מוצגים ארבעה פחדים מרכזיים – תנודתיות, סיכון כספי, סכומים גדולים להשקעה וחוסר ידע. האתר יכלול סט פתרונות ומחשבון בו כל אחד ואחת לבדוק כמה היה לו אם היה משקיע בעבר בסכומים שונים בתקופות שונות (5, 10, 20 ו- 25 שנה) במדדים מובילים בבורסה.

כחלק מהמהלך, פנתה הבורסה לכלל חברי הבורסה לצורך עידוד פתיחת אפשרות השקעה בסכומים קטנים יחסית של 20,000 ₪. זאת כמענה לתפיסה שעלתה בקרב הציבור כאמור לעיל לפיה השקעה בבורסה מחייבת סכומים פנויים גדולים. לכל מי שיהיה מעוניין, הבורסה תאפשר חיבור ישיר להשקעה באמצעות חבר בורסה באמצעות השארת פרטים.

הרעיון הוא שהמשקיע הפוטנציאלי יוכל להקליד על הלוגו של אותו חבר בורסה ומיד לעבור אליו ולקבל שירות.

הבורסה פנתה למועדוני צרכנות

דרך אחרת שבה הבורסה מנסה להגיע אל המשקיעים הפרטיים היא דרך מועדוני הצרכנות. לדברי בן זאב, הבורסה פנתה לכ-10-15 מועדוני צרכנות גדולים והציעה להם להציע לעמיתיהם הטבות על השקעה בבורסה, כמו למשל הנחה בעמלות. בשלב זה מתקיימים דיונים עם כמה מועדוני צרכנות, אך אין עדיין בשורה.

כאמור, השבת הציבור לבורסה הוא מבחינתה יעד אסטרטגי, לא רק על מנת לשתף את המשקיעים בכלכלה המקומית, אלא גם כדי שהבורסה תהיה מנוע צמיחה משמעותי עבור החברות הישראליות. "אסור לנו שהבורסה תהפוך לזירה בה פעילים שחקנים מעטים מידי וגדולים מדי. הציבור הישראלי חייב להיות חלק פעיל ודומיננטי בבורסה", אומר בן זאב.

 



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות