תוכנית עסקית לעסקים קטנים - פואנטה

תוכנית עסקית לעסקים קטנים

תוכנית עסקית היא כלי חיוני להצלחה של כל עסק, ובפרט כאשר מדובר בעסקים קטנים. היא מאפשרת לבדוק היתכנות כלכלית ומשמשת כמצפן לעסק. כל הפרטים – בכתבה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן מקודם)

מאת: ירון לוי

תוכנית עסקית עשויה להידרש בשלבים שונים של חיי העסק, והיא חיונית להתנהלות נכונה, ריאלית ומושכלת לאורך זמן. את התוכנית העסקית יש לבנות באופן מקצועי ומפורט בהתאם לסעיפים שונים ובהתאם ליעדה, מתוך היכרות מעמיקה עם העסק עצמו, עם היבטים ונתונים פיננסיים, ועם מה שקורה במשק ובתחום הפעילות הספציפי. על כן, על מנת לבנות תוכנית עסקית לעסקים קטנים, מומלץ להיעזר ביועץ עסקי מיומן אשר ילווה אתכם לכל אורך הדרך, החל בבדיקת הנתונים הראשונית ועד לליווי ביישום התוכנית – על הצעדים והשינויים המתבקשים ממנה.

תוכנית עסקית וחשיבותה

תוכנית עסקית לעסקים קטנים מספקת תחזית מפורטת של ההכנסות וההוצאות ברמה החודשים לאורך 12 או 24 החודשים הבאים. כאמור, התוכנית עשויה להידרש בשלבים שונים, כמו בזמן הקמת העסק, כתוכנית עבודה בעסק קיים, לצורך גיוס משקיע או הלוואה, וכן הלאה. היא מתייחסת לקשת רחבה של נושאים בהתאם לייעודה, החל בהוצאות ייצור ותפעול ועד להיבטים של שיווק ומכירות, ואת הסעיפים השונים שלה נסקור בהמשך.

במידה שמדובר בעסק קיים, זוהי תוכנית עבודה הכרחית ועל בסיסה ניתן לדעת מדי חודש את תקציב ההוצאות בכל הסעיפים ואת יעדי המכירה. למעשה היא נותנת את הבסיס והיסודות להתנהלות פיננסית ואסטרטגית נכונה, ולפיה פועל העסק על פני תקופה ממושכת גם מול שינויים ותמורות בשוק.

מצד שני, אם מדובר בעסק קטן המצוי בשלבי הקמה, תוכנית עסקית נותנת תחילה אומדן של היתכנות כלכלית, ובאם נדרשים שינויים שיובילו לרמת הרווחיות הרצויה. בדומה לעסק קיים, גם כאן היא תשמש בתור מפה ומצפן המנחים להתנהלות מקצועית, ברורה ומאורגנת בעתיד הקרוב.

התוכנית עוזרת לבעל העסק להשיג את היעדים הכלכליים שלו, לפעול מתוך מיקוד ושליטה על ההוצאות, להישאר ערני לגבי הרווחים החודשיים, ולהתפתח בהתאם לתוכנית סדורה.



סעיפים שונים של תוכנית עסקית

כפי שאמרנו, המבנה של תוכנית עסקית לעסקים קטנים משתנה לפי תחום העיסוק ולפי הצורך. יחד עם זאת, קיים מבנה קלאסי הכולל מספר סעיפים מרכזיים.

  1. סיכום מנהלים שמהווה מעין סיכום של סעיפי התוכנית השונים, ולכן בדרך כלל מומלץ להמתין איתו לסוף. בסיכום המנהלים כותבים סיכום של התוכנית העסקית , על היסוד להניח שיצליח, על השירותים והמוצרים, על קהל היעד, על מבנה ההנהלה ומצבת העובדים. במידה שהתוכנית מיועדת לעיני משקיע או לקרן להלוואות בערבות מדינה, יש לספר גם על היסודות הכלכליים ועל תוכניות לצמיחה הכלכלית.
  2. השירותים והמוצרים של העסק. יש לתאר בו מהי הבעיה של הלקוח הפוטנציאלי וכיצד המוצר או השירות פותרים אותה. ניתן לשלב היבטים פיננסיים ושיווקיים המתייחסים ליתרונות המוצר על פני מתחרים. בסעיף זה גם ניתן לכלול עלויות פיתוח וייצור של המוצרים, עלויות אחסון, הפצה, הובלה, עלויות שיווק וכדומה, ולציין אם יש סימן מסחרי או פטנט שרשום על העסק.
  3. מבנה ההנהלה והעסק: למשל, האם מדובר בחברה בע"מ, עוסק מורשה או שותפות, להראות את מבנה העץ הארגוני וכדומה. בתוך כך אפשר להתייחס לפן השיווקי ולציין יתרונות של עובדי, הנהלת ומיקום העסק לעומת מתחרים מבחינת מענה לצורכי קהל היעד. מאידך, אפשר להתייחס לפן הפיננסי ולספר על תפקידים שונים בעסק ועלויות השכר שלהם, העסקת שכירים או פרילנסרים, וכיצד תורמים העובדים השונים להצלחת העסק.
  4. הסעיף הרביעי בתוכנית עסקית קלאסית עוסק במתחרים ובשוק בו אתם פועלים. יש לבצע מחקר מקדים ולבחון את נקודות כוח והתורפה של המתחרים, מה עובד טוב למתחרים שמצליחים, מהי האסטרטגיה שלכם ומהן השלכותיה הכלכליות. בכל התוכנית, ובסעיף זה בפרט, יש להתייחס לדברים מנקודת מבט אובייקטיבית, ולא מתוך עיוות התמונה לטובת המוצרים והעסק שלכם.
  5. סעיף חמישי של תוכנית עסקית לעסקים קטנים מתייחס לנושא של מכירות ושיווק. יש להשקיע מחשבה מרובה בסעיף זה, שאמנם יכול להוביל את העסק לכיוון הנכון, אך במידה שאינו מבוסס ורציני הוא עלול לפגום קשות בערך המוסף של התוכנית העסקית. בסעיף זה מגדירים למעשה כיצד אתם מתכוונים למשוך ולשמר את הלקוחות ואיך יבוצעו תהליכי השיווק והמכירות.
    כמו כן, מכיוון שמדובר למעשה בתוכנית עבודה שנתית או רב שנתית, יש להתייחס אל ההכנסות הצפויות מיעדי המכירות והשיווק לאורך זמן, ואל המשאבים שתשקיעו במיתוג ושיווק. שוב, מדובר בהערכות שצריכות להיות ריאליות ואפילו מעט פסימיות, להבדיל מהערכות הלוקות באופטימיות יתרה.

הסעיף השישי והאחרון עוסק במקורות המימון של העסק, בין אם הון עצמי, הכנסות, משקיעים, הלוואות וכדומה. בסעיף זה יש לכתוב באילו אפיקים יושקע הכסף ואילו צרכים הוא ימלא, מה הצפי לרווחים בשנים הקרובות, מהי יתרת החובה או הזכות של העסק כיום, ומהן תוכניותיכם הפיננסיות להמשך.

ליווי של יועץ עסקי

כפי שניתן לראות, תוכנית עסקית לעסק קטן היא משימה המצריכה השקעת זמן, הבנה פיננסית והיכרות טובה של העסק והשוק בו הוא פועל. לכן מומלץ לבנות אותה באמצעות יועץ עסקי מיומן שכבר בנה מאות תוכניות עסקיות, לרבות לעסקים קטנים הפועלים בתחום שלכם. גם לאחר שהתוכנית נבנתה, היועץ העסקי ממשיך ללוות אתכם ביישומה, בוחן מה בוצע לעומת התכנון, ובמידת הצורך מסייע בביצוע שינויים נדרשים.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות, פנו אלינו בטלפון 035377088 או באתר.



תגובות: 0

נגישות