חוק הטבק נכנס לתוקף: כל הפרטים שחשוב לכם לדעת כמעשנים וכצרכנים - פואנטה

חוק הטבק נכנס לתוקף: כל הפרטים שחשוב לכם לדעת כמעשנים וכצרכנים

מעכשיו אסור לעשן גם סיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים, אסור לפרסם מוצרי טבק ברשתות חברתיות ועוד. חוק איסור פרסום מוצרי טבק יוצא לדרך

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

חוק הטבק (חוק העישון) נכנס לתוקף ומביא עמו לא מעט שינויים הם לגבי סיגריות רגילות והן לגבי סיגריות אלקטרוניות. אחד המהפכים שהחוק מחולל הוא שסיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות כבר לא נתפסות כמוצרים שונים. אותן הגבלות חלות על שתיהן, וגם על תערובות שונות לעישון שאינן טבק. המשמעות היא שמעתה אסור לעשן סיגריות אלקטרוניות כמו JUUL או IQOS במקומות ציבוריים, ומי שיעשה זאת חשוף לקנס. כזכור, חוק העישון שהורחב לאחרונה אוסר על עישון באירועים, הופעות, גני שעשועים, חניונים ומגרשי ספורט.

גם הכמות המרבית של ניקוטין בסיגריות אלקטרוניות הוגבלה – וזאת בהתאם להוראה שניתנה כבר לפני מספר חודשים ופורסמה כאן בפואנטה. ריכוז הניקוטין המרבי המותר בנוזלי מילוי של סיגריות אלקטרוניות עומד על 20 מ"ג/מ"ל.



בהתאם לשמו – "חוק איסור פרסום והגבלת השיווק למוצרי טבק ועישון" – החוק מצמצם מאוד את האפשרות לפרסם סיגריות, מתוך אמונה בעיקרון "רחוק מהעין – רחוק מהלב", ההנחה היא שככל שהציבור יהיה חשוף פחות לפרסומות לסיגריות בטלוויזיה, באינטרנט, ברשתות חברתיות וכו', כך תצטמצם צריכת הסיגריות.

לכן, החוק אוסר באופן גורף לפרסם מוצרי עישון, לרבות פרסום באתרי אינטרנט, ואף אוסר על יצרניות הסיגריות לתת חסויות.

גם בתוך החנויות עצמן יחול שינוי משמעותי: מעתה חל איסור על שלטי פרסומת למוצרי עישון מעל חנויות ובתוך חנויות, למעט בתוך חנויות ייעודיות למוצרי עישון ואלכוהול.

מותר לפרסם סיגריות בעיתון, בתנאים מסוימים

בעיתונות הכתובה מותר עדיין לפרסם מוצרי עישון, אך רק פרסומת אחת בכל עיתון ובהגבלות מסוימות: על 30% משטח הפרסומת תופיע אזהרת בריאות, ועבור כל פרסומת למוצר עישון יוקצה שטח פרסום זהה עבור מודעה ובה מידע על נזקי העישון.

הוראות נוספות שנכנסות לתוקף הן הגבלות על שימוש בשמות של מותגי עישון למוצרים אחרים כגון תיקים או בגדים. לחברות אסור גם לחלק מוצרי עישון כמתנה שיווקית ומסחרית, אפילו בתמורה למוצר אחר.

בקרוב: איסור הצגת סיגריות בדיוטי פרי

בעוד ארבעה חודשים ייכנסו לתוקף הוראות נוספות של החוק, בהן הגבלות על הצגת סיגריות בדיוטי פרי. חשוב להבין שהחוק לא אוסר על מכירת סיגריות בדיוטי פרי, אך ייאלץ את הצרכנים לבקש אותן.

בנוסף, יוטלו הגבלות על סימון חפיסות מוצרי עישון בפירות או צמחים ותיאסר מכירת צעצועים או ממתקים בצורה של סיגריה.

בעוד כעשרה חודשים ייכנסו לתוקף הוראות מהפכניות שיחייבו עיצוב אחיד למוצרי עישון בחפיסות בצבע אחיד (המוגדר כ"צבע המכוער בעולם"), הגדלת האזהרות לרוב שטח החפיסה, והסתרת מוצרי עישון וחפיסות סיגריות בנקודות המכירה.

כאן באתר חדשות הצרכנות פואנטה עקבנו מקרוב אחרי התלאות שעברו מובילי החוק, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) וח"כ יהודה גליק (הליכוד), עד אשר הצליחו ממש ברגע האחרון, אחרי ההכרזה על פיזור הכנסת, להעביר את החוק – למרות הלחצים העזים שהפעילו בעלי אינטרסים כדי למנוע את אישורו.

הסיגריות לגלגול התייקרו

כזכור, לפני כחודש בג"ץ אילץ את שר האוצר משה כחלון להשוות גם את המס על טבק לגלגול לזה של סיגריות רגילות, כך שהסיגריות לגלגול התייקרו. עד כה סיגריות לגלגול היו זולות משמעותית מסיגריות רגילות משום שחל עליהן מס מופחת, מה שגרם לעלייה חדה במספר המעשנים שעבר לטבק לגלגול.

לפני מספר חודשים הושווה גם המס על הסיגריות האלקטרוניות למס על סיגריות רגילות.



פואנטה

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 1

נגישות