הרפורמה בסל היריון: רוצה לקבל את כל 8,000 השקלים? תלדי 4 פעמים - פואנטה

הרפורמה בסל היריון: רוצה לקבל את כל 8,000 השקלים? תלדי 4 פעמים

אחרי שעשרות אלפי נשים הצטרפו לביטוחי המשלימים היקרים של קופות החולים כדי ליהנות מסל היריון של 8,000 שקל, החל מאפריל תוגבל ההטבה ל-2,000 שקל להיריון

סל היריון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

ב-1 באפריל תיכנס לתוקפה הפעימה השנייה ברפורמת סל ההיריון, ולמרות שהיא נשמעת מופרכת לגמרי – זו אינה מתיחה. לפי הרפורמה, אישה תצטרך להרות 4 פעמים כדי לקבל את מלוא סכום ההטבה שמקנה לה סל ההיריון בביטוח המשלים של קופת החולים. למה הכוונה? כעיקרון, בשנים האחרונות הציעו כל קופות החולים סל הריון בשווי של 8,000 שקל באמצעות הביטוח המשלים שלהן (הרובד הגבוה, כלומר, מכבי שלי, כללית פלטינום וכו'). סל ההיריון כולל החזרים על מגוון בדיקות, שירותים ומוצרים לנשים הרות ואחרי לידה. עד עתה כל אישה בחרה, בהתאם לצרכיה, על מה להוציא את הכסף, וכמה. אלא שהחל מ-1 באפריל, הסכום המרבי לניצול בכל היריון הוא 2,000 שקל – כך שמי שרוצה ליהנות ממלוא זכאותה לקבל החזרים בשווי 8,000 שקל, צריכה להיות בהיריון 4 פעמים.

מספר הנפגעות הפוטנציאליות מהמהלך הזה גדול מאוד. מדבר בעשרות אלפי נשים, אשר חלקן הצטרפו מלכתחילה אל הביטוח המשלים של קופת החולים בעיקר כדי ליהנות מההטבות של סל ההיריון.

לא מדובר בחוק שהשתנה, מדובר בהחלטה שרירותית של משרד הבריאות וקופות החולים, שזכתה להתנגדות רבה בציבור וגם בקרב חברי הכנסת, אשר כינסו דיון מיוחד בנושא בסוף דצמבר בוועדת הבריאות. בדיון הסבירו אנשי משרד הבריאות וקופות החולים את הרציונל מאחורי ההחלטה. לטענתם, הסיבה העיקרית היא שמאז שגובה ההחזרים דרך סל הבריאות עלו – הספקים (כמו למשל דולה ללידה) העלו את מחיריהם, וכך לא המבוטחות נהנו מהגדלת הסל, אלא הספקים. סיבה נוספת שציינו במשרד הבריאות היא שיש נשים שלא ידעו שהחזר של 8,000 שקל הוא החזר מרבי, והוציאו הכול בהיריון אחד. הנימוקים הללו לא שכנעו את חברי הכנסת והם ביקשו ממשרד הבריאות לבדוק איך אפשר לנצל את הזמן שנותר מאז דצמבר 2018 עד אפריל 2019 כדי לשנות את ההחלטה.



הזמן חלף, אך ההחלטה נותרה בעינה וכבר בעוד מספר ימים השינוי ייכנס לתוקף. המשמעות: אישה שמשלמת על ביטוח משלים בקופת חולים במיטב כספה ונכנסת להריון פעם אחת, תקבל בתמורה לכספה החזרים בשווי 2000 שקל בלבד, ואילו אישה שמשלמת בדיוק את אותו סכום אך נכנסת להריון 4 פעמים, תזכה ליהנות מכל ה-8,000 שקל שהסל מציע.

כאן כדאי להזכיר דוגמאות לבדיקות שבהן מדובר:

  • סקירת מערכות פרטית
  • בדיקות דם לאיתור תסמונות גנטיות
  • התייעצות עם מומחה בנושא היריון ולידה
  • בדיקת מי שפיר
  • היפוך עובר

שלבי הרפורמה בסל ההיריון

כפי שפורסם במדור הבריאות של "פואנטה חדשות צרכנות", הרפורמה בסל ההיריון מתבצעת בשתי פעימות, אשר הראשונה שבהן יצאה לדרך כבר ב-1.1.2019. בפעימה הראשונה נעשו שינויים בגובה ההחזרים ובפריטים שניתן לקבל עליהם החזרים. כך, במקום שאביזרים כמו משאבת הנקה יהיו כלולים בסל ההיריון – לאחר השינוי הם הוחרגו משם ועברו להימכר במחיר מוזל בבתי מרקחת של הקופות או במרפאות הקופה. השינוי הזה דווקא מיטיב עם המבוטחות, כי כעת רכישת אביזרים אלה אינה נוגסת מסכום הזכאות הכספי.

בנוסף, תקרת ההחזר על שירותים מסוימים הוגבלה למשל עד 700 שקל להתייעצות אצל רופא מומחה ועד 1,500 שקל לכל הריון עבור דולה.

הפעימה השנייה, כאמור, תיכנס לתוקף ב-1.4.2019.

הסיבה לפיצול הייתה הרצון לא לפגוע בנשים שהיו בהיריון בעת קבלת ההחלטה וכניסת הרפורמה לתוקף.
יצוין, כי מבוטחת שמיצתה את זכאותה בקופת חולים מסוימת ועוברת לקופת חולים אחרת, זכאית גם בקופה החדשה לסל היריון בהיקף של 8000 שקל, במידה שהיא מצטרפת לביטוח המשלים הרלבנטי.



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות