ה-FDA מזהיר: סיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום לפרכוסים - פואנטה

ה-FDA מזהיר: סיגריות אלקטרוניות עלולות לגרום לפרכוסים

מקרים של פרכוסים דווחו בעיקר בקרב בני נוער, וזאת לאור השימוש הנפוץ בסיגריות אלקטרוניות בקרב בני נוער. לפי ה-FDA, קיים קשר מוכח בין ניקוטין לבין פרכוסים

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

סיגריות אלקטרוניות כבר הוגדרו כ"מגפה" על-ידי ה-FDA, ועכשיו מפרסם מינהל המזון והתרופות האמריקני הודעה מטרידה: סיגריות אלקטרוניות גורמות לפרכוסים. את האזהרה הזאת מפרסם ה-FDA בעקבות עשרות מקרים שדווחו לו – ומתוך הנחה שיש הרבה יותר מקרים שלא דווחו לו, משום שהדיווח הוא וולונטרי ועד כה הצרכנים לא היו מודעים לקשר הפוטנציאלי בין פרכוסים לבין עישון סיגריות אלקטרוניות. רוב מקרי הפרכוסים נגרמים לצעירים ובני נוער.


מה שכן ידוע הוא שאחת מתופעות הלוואי של ניקוטין היא פרכוסים. פרכוס עלול להיגרם מבליעת הנוזל של הסיגריה האלקטרונית. מצב של פרכוס יכול לבוא לידי ביטוי בכמה דרכים, לאו דווקא נפילה או אובדן שיווי משקל. בהודעת ה-FDA מסבירים כיצד לזהות פרכוס: "התקף של פרכוסים נגרם כתוצאה מפעילות חשמלית פתאומית וחריגה במוח. לעתים מדובר בעוויתות שבהן הגוף כולו רועד ללא שליטה, אך כאמור, לא כל ההתקפים מראים את הגוף כולו רועד. סימנים אפשריים אחרים של התקפים כוללים הפוגה במודעות או בתודעה, והאדם עשוי להיראות כאילו הוא בוהה בחלל ריק למשך כמה שניות, או שהוא פתאום מפסיק לזוז. אדם יכול או לא יכול ליפול. רוב ההתקפים מסתיימים תוך מספר שניות או דקות, והאדם עשוי להיראות בסדר, ישנוני, מבולבל או כאב ראש לאחר מכן. הם אולי לא זוכרים מה הם עשו או מה קרה ממש לפני ההתקף. בעוד ההתקפים בדרך כלל אינם גורמים נזק מתמשך, הם מצביעים על הצורך של טיפול רפואי מיידי כדי לאתר את הסיבה וכדי למנוע התקפים בעתיד, אם אפשר. אדם שנמצא בחברת אדם אחר החווה פרכוס, צריך להתקשר לקבל עזרה ראשונה".

ה-FDA לא מציין סיגריות אלקטרוניות ממותג מסוים, אך הוא כן מציין כי צעירים הם הנפגעים העיקריים. כדי שאפשר יהיה לעקוב אחרי התופעה, הוא מבקש מכל מי שחווה פרכוס ומכל מי שהיה עד לאדם שסבל מפרכוסים במהלך עישון סיגריות אלקטרונית – לדווח על כך.

המאבק בסיגריות האלקטרוניות: ג'ול, IQOS ועוד

כידוע, ב-FDA מודאגים מאוד כבר זמן מה מהנסיקה בשימוש בסיגריות האלקטרוניות, במיוחד בקרב בני נוער. כפי שפורסם בפואנטה, בישראל נאסר לשווק סיגריות JUUL וסיגריות אלקטרוניות בכלל, שיש בהן כמות גבוהה מאוד של ניקוטין. בנוסף, לאחרונה העבירו בכנסת את חוק העישון – שאוסר פרסום של סיגריות אלקטרוניות בדיוק כמו סיגריות רגילות (פרטים בכתבה שפורסמה במדור הבריאות ב"פואנטה" על איסור פרסום מוצרי טבק").

בעבר גם פרסמנו כאן כי הוגשה בקשה לייצוגית נגד חברת פיליפ מוריס, יצרנית IQOS, בשל הנזק הבריאותי שהסיגריות האלקטרוניות שהיא מייצרת עלולות לגרום.

האגודה למלחמה בסרטן: "מודאגים מאוד"

בישראל, פרסמה האגודה למלחמה בסרטן כי הם מאוד מודאגים, בעיקר כי מדובר בדיווחים מהשטח. ד"ר דודי ביטון, רופא ורכז הסברה בכיר באגודה למלחמה בסרטן, אמר כי בכל שבוע מצטברות עדויות מדעיות חדשות ודיווחים מעודכנים אשר קושרים בין סיגריות אלקטרוניות וסיכונים בריאותיים של ממש, ביניהם התקפי לב, שבץ מוחי ויתר לחץ דם: "כבר ידוע לנו שהניקוטין בסיגריות האלקטרוניות גורם להפרעות קשב וריכוז, לכאבי ראש ומיגרנות, פוגע בהתפתחות המוח אצל צעירים, משפיע לרעה על שיקול הדעת ומעודד אימפולסיביות וחוסר איזון רגשי. לאחרונה גם פורסמו עדויות מדעיות שהוא גורם לדיכאון וחרדה. מחקר קליני חדש שפורסם לאחרונה נמצאו שינויים גנטיים סרטניים בחלל הפה המשפיעים ישירות על תחלואה בסרטן. מחקרי מעבדה מעודכנים גם הצביעו על קשר בין ניקוטין לסרטן השד, לסרטן המעי הגס, לסרטן הוושט ולסרטן הריאות. אם עד כה דיברנו על נזק ישיר למעשני הסיגריות האלקטרוניות, אז כבר נמצאה הוכחה מדעית אודות ההשפעה המזיקה על הדור הבא ונודע לאחרונה כי בקרב נשים בהריון התגלתה פגיעה בהתפתחות העוברית".

"סיגריות אלקטרוניות הן לא הדרך להיגמל מסיגריות רגילות"

באגודה למלחמה בסרטן מוטרדים מהתפיסה שהדרך להיגמל מסיגריות רגילות עוברת דרך סיגריות אלקטרוניות. לפי האגודה: "חשוב לדעת שמעבר לעובדה שחלק מהמחקרים העדכניים כבר הוכיחו ששימוש בסיגריות אלקטרוניות דווקא מוריד את הסיכוי להיגמל מסיגריות רגילות, אף המחקרים המחמיאים ביותר מצביעים רק על אחוזי גמילה נמוכים מאוד וגם זאת בליווי טיפולי צמוד. חיוני לזכור, בניגוד לתחליפי הניקוטין בבתי המרקחת הנמכרים בפיקוח כאביזר לגמילה, כמו מדבקות, משאפים ומסטיקים, בהם המינון מדוד ומוגבל בזמן ולא נגישים או מגיעים בטעות לילדים ובני נוער, במקרה של הסיגריות האלקטרוניות אין הגבלה, וניתן לצרוך ברצף כמויות גבוהות מאוד ומסוכנות של ניקוטין. כך שנוסף לכל הסיכונים שנחשפים מדי שבוע אודות הסיגריות האלקטרוניות, הרי שבשימוש בה גם ההתמכרות הפיזיולוגית לניקוטין נותרת על כנה. אם בשלב כלשהו מחליטים באמת להיגמל מההרגל הממכר ולהפסיק גם עם הסיגריות האלקטרוניות אז בשל החשיפה לכמויות הניקוטין הגבוהות במיוחד, רוב המעשנים יסבלו מייסורי גמילה פיזיים ונפשיים קשים יותר מאשר מגמילה מסיגריות רגילות ולזה אין תכשיר לסיוע בגמילה".

פואנטה



דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות