אמזון ישראל בדרך - אבל הצרכנים הישראלים עלולים דווקא להפסיד - פואנטה

אמזון בדרך לישראל – אבל הצרכנים הישראלים עלולים דווקא להפסיד

אמזון ישראל בדרך והעסקים הישראלים בלחץ. ומה עם הצרכנים? הזמנה מאמזון ישראל תאפשר לקבל את המוצרים מהר יותר, אבל מה לגבי הפטור ממע"מ?

משלוח מאמזון
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

עכשיו זה רשמי – אמזון נכנסת לפעילות בישראל, כשהמשמעות היא שבעוד זמן מה (לא ברור עדיין מתי, אבל כנראה שיחסית בקרוב) ניכנס לאתר amazon.co.il ונזמין מוצרים שהשילוח שלהם יתבצע מתוך ישראל. אלא שזה בדיוק העניין – ברגע שהשילוח יתבצע מישראל, הצרכנים כבר לא ייהנו מאותו פטור ממסים שהם נהנו ממנו בעת הזמנה מחו"ל בסכום של עד 75 דולר.

הסיבה היא שהפטור ניתן על ייבוא אישי – ומרגע שאין ייבוא, אין גם פטור.

אמזון ישראל – כך זה מתחיל

כאמור, זה לא קורה מיד – אבל הסנונית הראשונה יצאה לדרך.

אמזון פנתה הלילה למוכרים ישראלים המשווקים דרכה, ועניינה אותם במכירת מוצריהם באמצעותה בתוך ישראל, כאשר המלאי נשמר בארץ והשילוח מתבצע מישראל. במכתב נכתב כך: "חבר יקר, אנחנו שמחים להזמין אותך להיות חלק מקבוצת מוכרים נבחרת ולהשתתף בתוכנית Local Delivery בישראל. התוכנית מאפשרת לך להשתמש בחשבון המוכר שלך ב-Amazon.com כדי למכור ולספק הזמנות ישירות ללקוחות בישראל, באמצעות המלאי שלך בישראל דרך Fulfillment by Merchant".

אמזון מציעה למוכרים "להירשם עכשיו כדי לפנות ללקוחות בישראל ולהרחיב את העסקים שלך. תהיה בין הראשונים להציע הצעות ייחודיות המספקות חוויית משלוח משופרת ללקוחות מקומיים, להציע מבחר מקומי כולל מוצרים ייחודיים הרלוונטיים ללקוחות מקומיים, לשפר את הסיכויים שלך לזכות בתיבת קנייה (Buy Box) עבור הזמנות הנשלחות לישראל ולשפר את יכולת הגילוי של המוצרים שלך בפני לקוחות מקומיים".

אמנם, המייל לא מבשר על הקמת אתר אמזון בישראל בעברית וגם לא יצאה הודעה רשמית על כך, אבל אמזון כבר פעלה באופן דומה במדינות אחרות (למשל תורכיה), ויש להניח שזה יהיה גם סדר הדברים בישראל: בתחילה הסוחרים מחזיקים אצלם את הסחורה, לאחר מכן מוקם אתר בשפה המקומית ואז אמזון מקימה מחסנים משלה.

בכל מקרה, מרגע שאמזון מחליטה לפעול מתוך ישראל, היתרונות לצרכנים ברורים: הם ייהנו מזמני שילוח קצרים ומאיכות שילוח בסטנדרט של אמזון, שהוא כמובן גבוה מאוד. מן הצד השני, כאמור, החיסרון הגדול הוא אובדן הפטור.



הדיווחים על כניסתה הצפויה של אמזון לישראל הגיעו לכל אורך השנה האחרונה, וכבר לפני שנה החלה אמזון לפתח אתר מקומי בעברית. אלא שמרגע שליחת המייל למוכרים, חלה נקודת מפנה.

המייל נשלח בעברית וההזמנה להצטרף לתוכנית local delivery (שילוח מתוך ישראל ללקוחות ישראלים) לא מותירה הרבה מקום לדמיון. אגב, גם מוכרים בינלאומיים יוכלו לעשות זאת, אך יהיה עליהם להחזיק מחסנים בישראל.

אמזון בשטח, כל השאר במתח

לקמעונאים הישראלים, לרשתות האופנה ולבעלי הקניונים יש סיבה טובה לדאגה. כידוע, בארצות הברית יש לא מעט קורבנות לדומיננטיות של אמזון, ועסקים לא מעטים – החל מחנויות קטנות ועד רשתות ענק כמו טויס אר אס – נסגרו משום שלא יכלו להתחרות בעוצמה של אמזון.

גם לאתרי הסחר הישראליים, כמו AZRIELI.COM, יש סיבה לדאגה. התחרות מול אמזון אינה רק תחרות על מחיר, אלא תחרות על נוחות ושירות. אמזון מספקת שילוח מהיר ומדיניות החזרת מוצרים שבישראל עדיין אינם נפוצים. הצרכנים הישראלים אוהבים לקנות באמזון, ולכן אין פלא שהבורסה בתל אביב הייתה עדה לירידות שערים בקרב חברות הקניונים (עזריאלי, מליסרון ביג ומגה אור) ובקרב חברות אחרות.

עוד כתבות שיעניינו אתכם בפואנטה:

פואנטה



 

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות