כספומט ושמו הורים: כמה תשלמו על קייטנות מפוקחות בקיץ ועל צהרון בשנה הבאה?

כספומט ושמו הורים: כמה תשלמו על קייטנות מפוקחות בקיץ ועל צהרון בשנה הבאה?

שנה אחת בלבד אחרי השקת הקייטנות המפוקחות, יש רשויות מקומיות שגובות מחירים גבוהים מהמותר. במקביל, בשל הקדמת הבחירות, מחירי הצהרונים צפויים לזנק כבר בספטמבר הקרוב

קייטנות 2019
תהיו חברים, שתפו את הכתבה

אם אתם הורים לילדים בגן ובבי"ס יסודי, ההוצאות שלכם צפויות לזנק בחופש הגדול. כידוע, החופש הגדול הוא סוג של משאבת כספים מההורים – אשר ימי החופש המועטים שלהם לא תואמים את ימי החופש הרבים של הילדים.

נזכיר כי מחאה ארוכת שנים הצליחה להביא לשני פתרונות לחופש הגדול – אך בשניהם יש חריקות: האחד הוא קייטנות ציבוריות במחיר מפוקח, והשני הוא בית הספר של החופש הגדול. עקרונית, מדובר בפתרונות טובים שעובדים, אך הם אמורים היו להיות מוצלחים הרבה יותר. זאת, משום שיש רשויות מקומיות שגובות סכומים יותר גבוהים מהמותר על הקייטנות המפוקחות, ומשום שבית הספר של החופש הגדול מסתיים בכיתה ג' – למרות שבתוכנית המקורית הוא אמור היה להסתיים בכיתה ד'.

ועוד לא אמרנו מילה על מה שמחכה להורים בספטמבר הקרוב, עם פתיחת שנת הלימודים הבאה. בשנתיים האחרונות פעלה תוכנית שמשמעותה סבסוד משמעותי מאוד לצהרונים. אלא שתוכנית "משפחה נטו" של שר האוצר משה כחלון תוקצבה לשנתיים בלבד – וכרגע אין תקציב להמשך סבסוד הצהרונים. לכן, אם הרשויות המקומיות לא יממנו מכיסן את סבסוד הצהרונים – יש הורים שימצאו את עצמם 930 שקל על צהרון כל חודש, במקום מחיר שלעתים מגיע ל-500 שקל בשנה (באשכול 3 למשל).

כמה מותר לגבות מכם על קייטנות ציבוריות?

אם יש לכם ילדים קטנים ואתם שולחים אותם לקייטנה בחופש הגדול – כדאי שתהיו מודעים למחיר המירבי שאתם אמורים לשלם לקייטנות ציבוריות למשך שלושה שבועות:

בין השעות 8:00 עד 13:00:

  • ילדי גן: 700-812 ש"ח
  • תלמידי יסודי: 612-725 ש"ח.

בין השעות 8:00 עד 16:00:

  • ילדי גן: 1,051-1,236 ש"ח
  • תלמידי יסודי: 992-1,184 ש"ח

כל רשות מקומית אמורה להציע מספיק קייטנות במחיר הזה, בהתאם למספר הילדים הנרשמים, וכמובן רשאית להציע גם קייטנות אחרות ויקרות יותר כל עוד ההיצע לקייטנות מפוקחות קיים בכמות מספקת.

אם בסיום ההרשמה ממוצע התלמידים בקייטנה הוא 28 – תוסמך הרשות לגבות 263 שקל נוספים מכל ילד ליום קצר, ובסך הכל 962 שקלים. ליום ארוך תוכל לגבות 263 שקלים נוספים ליום מכל ילד, ובסך הכול 1,314 (הסכומים מתייחסים לקייטנה של שלושה שבועות).

הקייטנות המפוקחות צריכות לספק לילדים ארוחת בוקר (ובמידה שהקייטנה עד 16:00, גם ארוחת צהריים); שמירה ו-9 פעילויות המועברות על-ידי מדריך מקצועי שאינו חלק מצוות הקייטנה – המתקיימות בתוך אתר הקייטנה או מחוצה לו. בקייטנות עבור ילדים שכבר החלו את לימודיהם בכיתה א' – נדרשת פעילות חוץ אחת לפחות. פעילות חוץ היא פעילות המתקיימת מחוץ לאתר הקייטנה, הכוללת כניסה לאתר שגורם חיצוני מפעיל אותו.

  • מספר הילדים המינימלי לקייטנה ציבורית לילדים מכיתה א' ומעלה הוא 66.
  • מספר הילדים המינימלי לקבוצת גן ילדים הוא 28.

השנה הראשונה שבה פעלו הקייטנות המפוקחות הייתה קיץ 2018, וכבר השנה יש רשויות מקומיות רבות שגובות תשלום גבוה יותר. כעיקרון, כאשר יש פחות מ-22 ילדים בקבוצה, לרשויות מותר לגבות מחירים גבוהים יותר – אבל הן יכולות לדעת כמה ילדים נרשמו רק בסוף ההרשמה, ואילו יש רשויות מקומיות שלא המתינו לסיום ההרשמה וכבר מראש גבו סכומים גבוהים יותר.

בית ספר של החופש הגדול: למה אין בכיתות ד'?

כבר כמה שנים ש"בית הספר של החופש הגדול" מספק פתרון נוח וזול להורים. מדובר בחלופה לקייטנה, כאשר הילדים מגיעים לבית הספר ועוברים פעילויות חברתיות עם צוות המורכב בעיקר מצוות בית הספר.

המחיר הרבה יותר נמוך ממחירה של קייטנה רגילה והוא נקבע בהתאם למקום מגוריו של התלמיד. בשנה שעברה השתתפו בבית הספר של החופש הגדול כ-340,000 תלמידי כיתות א'-ג' השתתפו, עם יותר מ-70 אחוזי רישום.

עלויות להורים:

  •  רשויות באשכולות למ"ס 4-1: חינם (משרד החינוך משתתף במימון מלא של התוכנית המופעלת).
  • רשויות באשכולות למ"ס 7-5: ההורים משלמים 300 שקל.
  • רשויות באשכולות למ"ס 10-8: ההורים משלמים 450 שקל.

אלא שלמרות שהחל משנת תשע"ו, משרד החינוך אמור לספק את בית הספר של החופש הגדול במחיר מסובסד גם למסיימי כיתות ד', הדבר לא קורה. אמנם, יש רשויות מקומיות שמציעות גם למסיימי ד' להשתתף בבית הספר של החופש הגדול,  אבל זו יוזמה שלהן והמחיר גבוה יותר, כמעט כפול מהעלות למסיימי כיתות ג'.

אז מה הסבר של משרד החינוך לאי יישום ההחלטה להרחיב את בית הספר של החופש הגדול גם לכיתות ד'? הנה התגובה: "ככל שממשלת ישראל תחליט לתקצב את בתי הספר של החופש הגדול עבור ילדי כיתות ד', המשרד יבצע זאת". במילים אחרות, הממשלה מקבלת החלטות שנשמעות טוב וסומכת על הזיכרון הקצר של האזרחים. הבטיחו מסגרת מסובסדת ילדי כיתות ד'? אז הבטיחו. זה לא מתוקצב ולאף אחד לא אכפת, חוץ מלהורים כמובן.

האם מחירי הצהרונים יזנקו?

כמה עולה צהרון? עקרונית, מינימום 930 שקל בחודש. אלא שמשפחות רבות שילמו פחות בשנתיים האחרונות. אחד מהדגלים החברתיים של שר האוצר היוצא משה כחלון היה המשפחות הצעירות. לכן, הוא השיק את תוכנית "משפחה נטו", שבין היתר סיפקה סבסוד לצהרונים. המשמעות הייתה הקלה גדולה בהוצאות של משפחות צעירות – אלא שהדבר החשוב הזה תוקצב לזמן מוגבל. במקום שהממשלה תקל על המשפחות הצעירות באופן קבוע, מדובר היה בהוראת שעה. כעת, באין מי שיאשר תקציב לממשלה ובשל הכאוס שנוצר עקב הקדמת הבחירות – אין תקציב לסבסוד הצהרונים בשנה הבאה.

יו"ר ועד הגנים, עו"ד אחז אגם, פנה למרכז השלטון המקומי בבקשה שהרשויות המקומיות יממנו מכיסן את סבסוד הצהרונים בשלב ראשון – עד אשר יאושר תקציב לכך. עם זאת, לדבריו, הוא לא יודע בוודאות כי כך יהיה. "כרגע אין כתובת, אין שר חינוך ואין עם מי לדבר", הוא אומר. "אנחנו מפעילים לחצים כדי שתתכנס ועדה שתיתן אישור מיוחד, אבל אני לא יכול לומר שום דבר ודאי כרגע".

המשמעות עבור משפחות רבות תהיה זינוק חד בהוצאות: "באשכול 3 משלמים היום על צהרון 500 שקל לשנה. אם הסבסוד יבוטל, משפחה כזאת תצטרך לשלם פתאום 930 שקל בחודש", אומר אגם.

במידה שלא יימצא פתרון, בוועד הגנים מתכננים לצאת למחאה. עם זאת, יש להניח שבתקופת בחירות הממשלה תעשה מאמץ למצוא מקור תקציבי ולא לפתוח את שנת הלימודים עם מחאות של הורים נגד יוקר המחיה.

עדכון מ-12.6.19

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון הכריזו שנמצא פתרון לבעיית סבסוד הצהרונים. מנין יבוא התקציב? הם לא פירטו, אך יביאו את ההצעה לאישור הממשלה (שהיר כזכור ממשלת מעבר). שר האוצר כחלון צפוי גם להביא הצעה לקיצוץ רוחבי גדול במשרדי הממשלה ולגזרות קשות שייצאו לפועל בקרוב, וזאת כדי לכסות על הגירעון בתקציב המדינה.

נכון לעכשיו, הרשויות המקומיות עודכנו כי סבסוד הצהר

 

דפנה הראל כפיר
דפנה הראל כפיר היא עיתונאית צרכנות ותיקה עם 25 שנות ניסיון בטלוויזיה, ברדיו, בעיתונות ובדיגיטל. בין היתר, ערכה את מדור הצרכנות בגלובס, הגישה פינות צרכנות בכאן 11, בקשת 12 וברשת, הגישה את התוכנית "צבע הכסף" בקול ישראל ועוד...
תגובות: 0

נגישות