האם סטודנטים יפסיקו להיעזר בהוריהם? - פואנטה

האם סטודנטים יפסיקו להיעזר בהוריהם?

לא קל לסטודנטים ללמוד ולעבוד, ולכן רבים מהם מקבלים סיוע כלכלי מההורים או לחילופין שוקלים לוותר על הלימודים כליל. הפתרון הוא לחפש מלגות ללימודים, ויש כאלה

תהיו חברים, שתפו את הכתבה

(תוכן פרסומי)

החיים הסטודנטיאליים אינם פשוטים, ולו בשל העלויות הגבוהות שהסטודנטים נאלצים לספוג, החל משכר הלימוד, דרך שכירות ומגורים ועד לכלכלת הבית. לא מעט סטודנטים נוטים להיעזר בהוריהם באופן ניכר, כשיש מי שבוחרים לגור אצל ההורים במהלך התואר, ויש מי שמבקשים מהוריהם לממן בעבורם דמי שכירות. אמנם יש יוצאי דופן, אך חלק מהנטל הכלכלי נופל גם על ההורים. האם סטודנטים יפסיקו להיעזר בהוריהם? נדון בכך בהמשך המאמר.

מצוקת הדיור

אחד האתגרים שסטודנטים נתקלים בהם הוא הדיור: האם להמשיך לגור אצל ההורים לכל אורך התואר, או שמא לשכור דירה? סטודנטים רבים שבוחרים לשכור דירה, לא מצליחים לעמוד בעלויות הגבוהות, וכאן ההורים מתערבים ומסייעים להם לשלם את השכירות. אחת הדרכים להימנע מכך היא בעזרת עמותות שמסייעות לסטודנטים, למשל איילים. מדובר בעמותה ייחודית, שבין מטרותיה ניתן למנות את עידוד ההתיישבות בפריפריה, בייחוד בנגב ובגליל, ולשם כך היא מקימה כפרי סטודנטים. הסטודנטים של עמותת איילים לוקחים חלק בהתנדבות בקהילה ובפרויקטים שונים של העמותה (כמו שיפוץ בתי ספר), כשבמקביל הם זוכים ליהנות ממלגות לימודים וממגורים בעלויות נמוכות. עמותת איילים היא ללא ספק אחת הדרכים האידאליות ללמוד לתואר ראשון מבלי לשלם עלויות גבוהות או להטריח את ההורים.

שכר הלימוד

לימודים אקדמיים עולים לא מעט כסף והעלויות מגיעות לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לנטל כלכלי כבד על הסטודנטים. יש לא מעט סטודנטים שלא מצליחים לעמוד בעלויות הללו, ומבקשים מהוריהם סיוע כספי ואף יותר מזה – מימון מלא של הלימודים. כיום, קיימות לא מעט מלגות נהדרות שמאפשרות לסטודנטים לממן את לימודיהם. יש מלגות שניתנות לסטודנטים מעוטי יכולת, וזאת בהתאם למסמכים שמעידים על כך, ויש מלגות שניתנות לסטודנטים בתמורה להתנדבות או השתתפות בפעילויות שונות. כך או כך, מדובר בדרך מצוינת לממן את הלימודים מבלי להיעזר בהורים.

עבודה סטודנטיאלית

כידוע, רוב הסטודנטים לא יכולים לעבוד במשרה מלאה, ולו בשל מערכת השעות העמוסה, המטלות והעבודות ותקופת המבחנים. כל אלה ממלאים את סדר היום של הסטודנטים ומאפשרים להם לעבוד בעבודות במשרה חלקית בלבד. מקומות עבודה רבים אינם מחזיקים בתקנים שמתאימים לסטודנטים, לכן חיפוש העבודה הופך למייגע ולא פשוט כלל. בין האפשרויות העומדות בפני הסטודנטים ניתן למנות את עבודת המלצרות, עבודה בחנויות בקניונים, בייביסיטר, דוגווקר (טיול עם כלבים), עבודה במועדונים וברים בשעות הלילה וכו'. התוצאה היא משרה חלקית שהשכר הניתן בעבורה לא מאפשר להם לממן שכר דירה או שכר לימוד. עם זאת, זו גם התקופה שבה אין כמעט מחויבויות משפחתיות, כך שאפשר לחפש ולמצוא עבודה שמאפשרת לאזן בין שעות העבודה לבין מערכת השעות, ואם אפשר בין לבין לשלב שיעורים פרטיים ובייביסיטר – מה טוב.

בסופו של דבר, לא כדאי לוותר על לימודים רק בשל האתגר הכלכלי. לימודי תואר ראשון נמשכים בדרך כלל 3 שנים מאתגרות, אך הם מהווים אבן דרך משמעותית בעבור לא מעט אנשים – גם מבחינה חברתית.

כאמור, חלק ניכר מהסטודנטים מקבלים סיוע כלכלי מהוריהם ומרגישים לא נוח עם זה. כדי לא להוות נטל על ההורים, כדאי לחפש אחר מלגות ייחודיות, למצוא עבודה סטודנטיאלית, ואף לקחת חלק בעמותות שמסייעות לסטודנטים, כמו עמותת איילים. כך ניתן יהיה להתמודד עם ההשלכות הכלכליות של התואר באופן עצמאי ולא להישען על ההורים. בהצלחה!





1
נגישות